fredag 13. februar 2015

106 kilometer løpeturisme i Lisboa

106 kilometer på hovedsakelig brostein i kuperte Lisboa er noe ganske annet enn samme distanse i Nordmarka. Men opplevelsene er like store - dog annerledes. Nå var ikke alle 106 kilometerne "løpeturisme" heller; tallet inkluderer 30 kilometer med "turisttråkk" sammen med kona - egentlig mer slitsomt enn de resterende 76 kilometerne jogging.

Jogging i Lisboa var på alle måter en positiv opplevelse, bortsett fra at bena ikke er helt glad i brostein. Både vestover og nordover langs Tejo (El río Tajo) går det fine løpe- og sykkelveier, det samme fant jeg innover i byen forbi universitetsområdet. Men mest av alt løp jeg kryss og tvers i gatene, litt på måfå, litt på jakt etter spesielle severdigheter og litt på jakt etter aktuelle spisesteder for kvelden eller neste dag.

Tiden går fort. På alle de seks kveldsjoggeturene (13 km i snitt) hadde jeg lyst til å løpe lenger, men "programmet" tillot ikke mer. For så vidt OK, for jeg merket noen timers turisttråkk fra tidligere på dagen i bena.

Alle joggeturene gikk i mørket tidlig på kvelden, som her ved den 2,3 km lange 25. April-broen over Tejo. Programmet dag for dag var omtrent som dette: Opp i tide til å være sist til frokost, 5-6 timer turisme og handling, joggetur for meg (mens kona hvilte), sen middag på byen og sent i seng.

Lisboa var altså en fin joggeby og enda finere for storbyferie. Det er lett å finne billig og sentral overnatting, det er lett å orientere seg i byen på de syv toppene, trikkene og kabelbanene er gøyale, det er masse historie å utforske og det er framfor alt massevis av morsomme spisesteder.

En eventuell neste gang skal jeg ha med et par joggesko til, dette må være første gang på utrolig mange år at jeg bruker samme joggeskoene (nye Hokasko) seks dager på rad. Litt variasjon hadde ikke vært dumt, men jeg hadde kanskje trodd jeg skulle kommet meg litt ut av sentrum til litt terrengløping.

Noen bildeminner fra en flott by
...litt vilkårlig utvalg blant flere hundre bilder...

































 
Det var ikke så verst å komme hjem igjen heller
28 varmegrader i sola på innglasset terrasse (2 minus utafor):
 

2 kommentarer:

  1. Olav, dersom du fortsatt er i Lisboa kan jeg anbefale en tur til akvariet litt utenfor byen.

    SvarSlett
  2. Hei Jannicke, jeg var hjemme igjen når jeg skrev denne bloggen, men ja; vi var på akvariet som var imponerende (et par bilder derfra ovenfor her)...
    Du ble tydeligvis imponert av det du også.

    SvarSlett