tirsdag 24. februar 2015

Godkjent til kondisjonsbruk

- Fine verdier! - Bare tren i vei!

13 måneder etter hjerteoperasjonen var det tid for kontroll hos kardiolog i dag. Jeg har følt at ting fungerer veldig greit helse- og treningsmessig, men likevel er man spent når man skal til en grundig sjekk hos hjertespesialist.

Som gammel kondisjonist har jeg tendens til "idrettshjerte", altså noe forstørret hjerte som følge av intens kondisjonstrening. I tillegg til denne forstørrelse av veggen i venstre hjertekammer var det også spor av rift som viser at jeg i januar i fjor har hatt et lite infarkt. Men disse "skavankene" til tross og takket være bypassoperasjonen og medisiner kan jeg fungere helt normalt. Jeg må fortsette med blodfortynnende medisin (redusere fra to til en type) og kolestrolsenkende medisin, dette er obligatorisk for hjerteopererte.

I tillegg ble jeg anbefalt å fortsette med hjerterytmeregulerende medisin, for å forebygge flimmer. Jeg fikk denne medisinen etter et flimmertilfelle i juni i fjor, og kardiologen mente det var en viss mulighet for tilbakefall hvis jeg sluttet med denne medisinen i kombinasjon med trening.

Phu... det får være nok medisinprat for en lang stund... ny sjekk om ett år!

Kardiologen ga uttrykk for at 24-timersmålingen av hjerterytmen (fra i går til i dag), ultralydundersøkelsen og belastnings-EKG i dag, samt blodprøver og blodtrykk alt sammen viste fine verdier.

Det var ingen grunn til ikke å trene, og det rådet skal jeg følge...
Jeg er jo ikke dum!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar