søndag 22. november 2015

60 timer med Bislett Ultraløpsfestival

Den siste timen har jeg prøvd å lese meg gjennom alle Facebookoppdateringene om Bislett 6- 12- 24- og 48-timers til ultraløpervennene mine og deres venner... men sorry, jeg måtte gi opp, det ble for mange.

Jeg har lest maaaange oppdateringer fra hovedsakelig fornøyde, men også noen litt skuffede deltagere. Skuffelsen gikk i tilfelle ikke på arrangementet, men på et resultat som ikke sto helt til forventningene. Det er likevel de glade historiene som dominerer.

Det har vært to interessante og hyggelig døgn på sidelinja på den 546 meter lange innendørsbanen under Bisletts tribuner. Jeg reiste hjemmefra 06 fredag morgen for å hjelpe min gode venn og løpsleder Geir Frykholm med startnummerutdeling og litt annet. Senere gikk det slag i slag med fotografering, kondis.no-reportasjer, arrangørsupport og heiing på de mange ultravennene som konkurrerte på de ulike distansene.

På bildet øverst er jeg klar til sluttmåling av siste runde sammen med Reima Hartikainen (foto:Kristin Daly).

154 løpere står klar til å starte på24- og 48-timers løp fredag kl 10:00
Neste dag var det også 6- og 12-timersløp.

Hvilket eventyr!! Spreke løpere, slitne løpere, utslitte løpere, nedbrutte løpere, og aller mest glade løpere. Jeg gikk med jevne mellomrom en runde "motstrøms" og heiet på de fleste løperne (da ser jeg alle 3-4 ganger på en slik runde) - og det var fantastisk hvordan et lite heia "x" fikk opp blikket og smilet til slitne løpere. For løperne er jo for det meste slitne når man løper i opptil 48 timer! Opplagt og lett i kroppen i tre timer, sliten i 45 - eller noe sånt....

Her står jeg sammen med speaker Stig Andy Kvalheim og heier på løperne. (foto:Kristin Daly).

Det var nesten 50 løpere fra klubben på startlista; Romerike Ultraløperklubb var den overlegent største klubben - og man blir litt stolt som klubbleder en slik dag. I tillegg var 25-30 medlemmer med som arrangører eller supportere for andre - og på toppen av alt dette kjenner jeg svært mange av de andre som var på Bislett disse dagene. Da blir det hele en fest, med tilrop og småprat med løperne og med lengre skrytesamtaler med andre - og masse gode klemmer!

Serviceområdet på bortre "langside" i en mer enn 100 meter lang hall.

Joda, jeg satt mer enn halve tiden med nesa ned i pc'n for å redigere bilder og legge ut omtale på kondis.no - men jeg var der - og det var hyggeligere enn noen gang! Også etter at jeg kom hjem ble det en god deltimer foran pc'n for å lage ferdig de siste artiklene til kondis.no. Jeg sov 4-5 timer hver av de to nettene, så jeg var mindre sliten i år enn jeg ellers har vært etter 24-timers uten soving.


To av sakene var svært omfattende med oppdatering og bildeserier med jevne mellomrom gjennom to døgn, de fire andre var for de fire ulike konkurransene:

     - Løpende oppdatering fredag
     - Vi følger Bislett Ultrafestival lørdag og søndag
     - Sjåvik med norsk rekord, og Öjefelt vant Bislett 48-timers
     - Taranger, med norsk rekord, og Falk vant Bislett 24-timers
     - Bøyum og Gonzalez Garcia vant Bislett 12-timers
     - Malin Klintefjord og Frants Mohr vant Bislett 6-timers

Uten hjelp fra Kjell Vigestad og Bjørn Hytjanstorp med fotografering ville det blitt stusselig med bare mine bilder, men den hjelpen hadde jeg altså - og alt i alt er jeg godt fornøyd med min egen ultrainnsats.

Det ble selvsagt ingen trening denne helgen, derimot ble det masse klatt-spising og sikkert +3 kilo på den gamle skrotten. Det får jeg jobbe med de neste dagene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar