lørdag 14. november 2015

Overraskende fin form

Bildet: Mine helt nye Salomon SpeedCross3 debuterte i høstløv på kveldens treningstur.

Gjennom hele ettersommeren og høsten har det blitt lite kvalitetstrening og desto mer gåing og dilting etter stolpeposter. Senest i forrige uke ble det to 8-timersdager gående etter stolpeposer i Sarpsborg.

Så var det på tide å komme i gang med litt mer regelmessig kvalitetspreget trening igjen - ikke minst nå som hælen var OK etter vrikkinga på Romeriksåsen to uker tidligere.

Mandag ble det en fin kortintervalløkt på Spenst Årnes der jeg løp 10x 60/60sek i 4:30 min/km-fart, 10 x 15/15 i 3:55 min/km, 5 x 60/60 i 4:30 min/km og 5 x 15/15 i 3:55 min/km. Til sammen ble dette drøyt 20 minutter "fart" - som er bra nok for gamle meg.

Etter et par dager med lette økter på spinningsykkelen var det ny Spenst-trening torsdag med det "faste" styrkeprogrammet mitt, men også den første sammenhengende halvtimes løpeturen etter hjerteoperasjonen. De vanlige hyppige gåpausene ble droppet, og i forsiktig fart (ned mot 5:30 min/km) var det helt problemfritt å løpe 30 minutter - lenger gadd jeg ikke løpe på mølle.

I går ble det ei intervalløkt på spinningsykkelen (13x 60/60 med stående tråkk), og i dag merket jeg for alvor at formen er bedre enn på veldig lenge; Etter litt forsiktig åpning i motbakkene opp fra Vormsund gikk hele resten av turen i grei joggefart uten gåpauser - også i de slakke motbakkene. De siste 3 kilometerne løp jeg sammen med Oddbjørn Homstvedt som jeg støtte på midt i Golfbanerunden - og det gikk "veldig lett"!!

Det er ikke tvil om at de over 100 timene med stolpejakt i høst har vært god trening tross alt, og det skulle ikke mye intensitet til før det slo ut i god form - så nå er jeg en glad mann! Men, nå blir det enda vanskeligere å leve opp til at jeg har lagt opp...

2 kommentarer:

  1. Tror du får problemer å leve opp til statusen som ex-løper, Olav. :-) Trygt feste med de skoa, ja. Brukte de samme i gårsdagens vekkeøkt i lysløypa.

    SvarSlett
  2. Ja, dette blir vrient. I morgen skal jeg forresten løpe Jessheim Vintermaraton; 4. og siste runde på maraton sammen med siste løper - uten startnummer - men litt "sagflis" blir det jo.

    Ja, de to forrige SpeedCross3 har helt nedslitt såle etter omfattende bruk! Disse kjøpte jeg latterlig billig på joggeshop.no (795,- inkl frakt).

    Så du omsider fikk meldt deg på Vintermaraton... det blir folksomt og fint i morgen! Jeg ser det er du som har kondis.no-vakt denne helgen, men jeg skal birda med noe fra Jessheim, sel om du kanskje også lager en Hedmarksvri i tillegg (?).

    SvarSlett