torsdag 24. mars 2016

Jeg trodde våren hadde kommet...

Etter er ferietur i Karibien, noen skogturer i Sarpsborgområdet og solbading hjemme på terrassen trodde jeg våren hadde kommet for fullt. Det har den for så vidt også, men det virket ikke slik på dagens løpetur i Sessvoll-10'ern.
Bildet er tatt med selvutløser etter turen, gutta boys mysende mot sola.

Slitsom tur på tungt snøføre sammen med Bjørn

Før jeg dro hjemmefra hadde jeg tittet på "løypepersen" min i løypa, fra desember i fjor; jeg så jo for meg et relativt snøfritt terreng, men med en del isete partier. Bjørn Hytjanstorp skulle bli med meg på turen... det kom til å bli en super tur!

Joda, det ble en super tur - det er alltid hyggelig med slike oss-to-alene turer med Bjørn. Da løser vi verdensproblemer, private utfordringer, sladrer litt og får trim på kjøpet. Men, forholdene var definitivt ikke gode for løping. Med truger kunne det fungert OK, med ski ville det også vært OK selv om det ikke var kjørt løyper, men med joggesko var det tyngre enn tungt der vi på lange strekninger sank dypt i tung snø.



Akkurat her var det greit å løpe...

...men videoen nedenfor er mer representativ for forholdene:

 

Selve løpingen ble litt tragikomisk i enkelte partier, og det er det samme hver vår. Jeg glemmer at snøen ligger ekstra lenge i skogen her ved Sessvollmoen. Etter en runde i 10'ern var jeg på ingen måte klar for den planlagte andrerunden - det holdt med en runde i dag. I den grad jeg kunne snakke om løypepers var det "omvendt pers".

På slike sosiale treningsturer er det uansett ikke farten som er viktig, men å oppleve treningsfellesskap med andre. Enten det går litt for fort, akkurat passe, eller litt for sakte - så er slike turer viktig for treningsmotivasjonen ellers. Og de aller beste turene er ofte der man bare løper to sammen og bare trærne i skogen kan høre hva vi prater om...

Med dagens tur har jeg skrapt sammen 56 kilometer siste 7 dager... og spesielt treninga de fire siste dagene har vært en grei oppkjøringsstart til en ny løpesesong; Mandag hard styrketrening, tirsdag 12 km veiløping, onsdag kortintervall 4:14 min/km på mølle og altså en tuuung 10 km i terrenget i dag.

Her var den bare flekken...
 
Skoa til Bjørn - møkka til Elg....
 
Bjørn poserer i Bjørnkneika... oppkalt etter han selv.

Gammel'n i bunnen av den samme kneika...

Hva skjer her 'a? Eller: Hva har skjedd her 'a? Disse bilene sto side om side da turen startet, når vi kom tilbake sto Bjørns V70 midt på plassen. Ikke rart gutten klør seg i hodet. Innbruddsforsøk? Nei!  Glemt håndbrekk og bilen i fri? Ja!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar