tirsdag 18. oktober 2016

Gubbetrening i et helseperspektiv

For to uker siden tok jeg en løpstest i Sessvoll-10'ern - sist lørdag ble det styrketrening på Spenst Årnes og i dag var det klart for intervaller på Spenst. Det er viktig med litt mer intensiv trening enn joggeturer og rask gange gir - likevel merker jeg at motivasjonen for å trene så det gjør vondt ikke er til stede.

Jeg har ingen planer om å pushe løpsfarten med tanke på eventuelle kortere løpskonkurranser, det er jeg definitivt ferdig med. Men jeg vil gjerne opprettholde kondisjonen, beholde mest mulig styrke og også trimme hjertemuskelen litt utover det jeg får gjort med lange seige turer.

Akkurat nå leter jeg etter den rette balansen mellom ønsket om å opprettholde god kondisjon, og å trene riktig i et helseperspektiv. Nøkkelen er å trene så hardt som mulig et par ganger i uka - men uten at jeg opplever det ubehagelig.

Musestyrke og lusefart
Uansett hvor sterk og rask jeg blir er det "musestyrke og lusefart" likevel - men slik er det jo å bli gammel. På dagens trening var det bare på stigningsløpene til slutt jeg klarte å holde gammel halvmaratonfart - i 15 sekunder av gangen!

Søndagens styrkeøkt var den første siden april - sommeren har jo gått med til blant annet 1500 kilometer "dilting" på stolpejakt. Straffen for det lange oppholdet ble ekstrem stølhet både her og der - men det var jeg jo forberedt på, selv om jeg belastningsmessig la meg ett hakk under nivået fra i våres. Bildet er fra denne økta.

På dagens intervalløkt - også det første siden april - satt stølheten fortsatt i, og jeg fikk nok en gang en påminnelse om at det ikke er noe poeng å bestemme farten FØR jeg har kjent litt på dagsformen. Planen var å løpe 4-6 intervaller 4:00/2:00 i 12,1 km/t... latterlig sakte og likevel for fort i dag (pauser er alltid 6 km/t).

Dermed ble det 5x 2:00/1:00 og 10x 1:00/1:00 i 12,1 km/t + 2 x 4:00/2:00 i 11 km/t + 4 x 15/15 sek i 16 km/t fart.

Det siste var vanlig halvmaratonfart i mange år på 80- og 90-tallet, nå er det sprint i 15 sekunder, hehe. Jaja, det var bare en digresjon - jeg er egentlig fornøyd med den formen jeg har - ikke minst relatert til hjerteoperasjonen i 2014.

Det jeg liker litt dårligere er at redaktørvikariatet på kondis.no ser ut til å bli langvarig (på 5. uka nå). Oppgaven er både morsom og interessant, men på toppen av alt annet blir det jo veldig lite fritid igjen - for eksempel til noen lange fine høstturer i terrenget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar