onsdag 26. oktober 2016

Hyggelig avbrekk som fartsholder i Hytteplanmila

Bildet: "Fartsholder" i Hytteplanmila (foto: Bjørn Hytjanstorp).

For en uke siden skrev jeg om "Gubbetrening i et helseperspektiv", og det er på det nivået jeg befinner meg om dagen. Selv om konkurransesuget ligger i bakhodet ennå er det den helsemessige siden ved treninga som opptar meg mest. Så lenge jeg har det så travelt som nå for tiden er det heller ingen fare for at jeg skal "sprekke", eller(?).

Jeg er vikarierende nettredaktør for www.kondis.no på 7. uka, noe som er ganske utfordrende når jag som pensjonist har dratt på meg en hel del oppgaver som var basert på at jeg var nettopp pensjonist. Det blir stillesitting ved PC'n minst 12 timer hver dag - ikke mye trening idet! Da monner det heller ikke så mye med ei lita daglig treningsøkt, det blir alt for mye inaktivitet for skrotten og desto mer aktivitet for hjernen (sikkert bra det siste?).

Hytteplanmila
Jeg hadde et veldig hyggelig avbrekk sist lørdag da jeg var "fartsholder" på Hytteplanmila. Det var andre fra Kondis som tok seg av fotograferinga - og jeg hadde overtatt 70-minuttersflagget av Stig Andy som var med kjæresten Hilde til Albi i Frankrike der hun løp EM 24-timersløp (som jeg skrev om på kondis.no.

70 minutter er veldig sakte, selv for meg! Slik sett var det en større utfordring å løpe sakte nok, enn å måtte slite for å holde farten. Likevel har jeg all mulig respekt for de som trenger 70 minutter på å løpe ei mil - og dette skrev jeg en egen sak om på kondis.no som jeg fikk mye hyggelig tilbakemelding på:

Ikke alle løper (Hytteplan)mila på 29 minutter

70-minutterspulja rett før start.

Selvsagt skrev jeg en sak om de beste også, men det er jo noe jeg gjør til stadighet: Hytteplanmila: Gode vinnertider og 2145 løpere i mål

29-minutters-gutta (foto: Bjørn Hytjanstorp).


Treninga ellers
To dager før Hytteplanmila løp jeg en "testrunde" i terrenget sammen med Bjørn - i Sessvoll-10'ern. Det ble på sett og vis like frustrerende som intervalløkte to dager tidligere. Jeg kjente fortsatt til oppstarten på høstens styrketrening, og var både stiv og kortpusta. Planen om sum 1 time ble til 1:01:00...
Desto hyggeligere var det på Hytteplanmila selv om det gikk fryktelig sakte, og dagen etter hadde jeg en ny styrkeøkt på Spenst Årnes der jeg merket at tilvenningen var grei allerede på høstens andre styrkeøkt.
Fornøyd var jeg også med tirsdagens intervalløkt der jeg la ut i så sakte fart at jeg 100% sikkert ville få en positiv opplevelse. Det ble 5x 4 minutter i 5:27, 5:24, 5:21, 5:18 og 5:15 min/km (2 min pauser 9 min/km), altså saktere enn det jeg prøve og ikke klarte uka før - men med en godfølelse og overskudd hele veien. Får øke farten litt etter hvert de neste ukene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar