søndag 16. april 2017

Den siste Stolpejakta (i 2016) - Bergsmarka Gjøvik. Snart begynner 2017-jakta!


Først en liten runde med 4 stolpeposter på Stenberg på Toten, deretter 15 stolpeposter mest i terrenget i Bergsmarka i åsen ovenfor Gjøvik sentrum. Det var fjorårets siste ordinære Stolpejakt-tur, og datoen var 9. september.

Men, det er ikke helt sant at det var årets siste stolpejakt, det var derimot den siste i opplegget til Stolpejakten.no. Uken etter var jeg på to turer i Sarpsborg på de 210 siste av 1000 stolpeposter satt ut i forbindelse med byens 1000-årsjubileum.

Etter denne turen var jeg ajour med alle 2008 stolpepostene som var satt ut i Stolpejakten.no 2016 (det ble satt ut 13 til i oktober). Kartet på Stenberg og i Bergsmarka var først tilgjengelig den dagen jeg var der.

Stolpejakt 2016
Dette er en av stolpejaktturene jeg aldri rakk å dokumentere på sensommeren i fjor... det var vært noen usedvanlig travle måneder. Turen -(e) jeg skal skrive litt om nå ble foretatt 9. september 2016. Dermed er alle fjorårets stolpejaktturer dokumentert, og jeg kan forberede meg på ny sesong som starter om to uker.

Klikk på linken og få svaret:
Hva er stolpejakt?
Der finner du også link til alle mine 82 stolpejaktblogger med tusenvis av bilder.


Stolpejakt Stenberg


Stenberg friluftsmuseum på Vestre Toten (mellom Reinsvoll rv4 og Mjøsa) er en del av Mjøsmuséet, og her rundt amtmannsgarden Stenberg ligger det et lite men flott bygdemuseum. Jeg hadde ikke engang hørt om stedet før jeg var her på stolpejakt året før - nå var jeg "kjent" - men klare likevel å kjøre feil da jeg skulle besøke Stenberg på nytt.

Dette ble den korteste av alle stolpejaktturene mine hittil, snaue 1,5 kilometer. Det var egentlig en fin dag for turgåing, men akkurat på denne runden fikk jeg noen dråper regn.

Stolpepost 81 var der jeg parkerte ved gårdsveien inn mot museumsområdet.

Sauer høre jo med på et slikt område...

Stolpepost 82 ved en av de fine gårdene.

Litt regn i lufta var helt OK, jeg hadde ikke hatt mye av det på stolpejaktturene i 2016.

Stolpepost 83 vei ei lita stur...

Stolpepost 84 var ved dette fine tunet.

Skigard og steingjerde langs veien gjennom amtmannsgården avsluttet en kort fin tur på Stenberg.

Stolpejakt Bergsmarka

Jeg har vært på stolpejakt i Bergsmarka også tidligere. Et fint turterreng om sommeren, og kanskje enda finere med alle skiløypene vinterstid. Turen startet ved idylliske Eiktunet med kaffe og vaffel på Eiktunet Kafé (bildet ovenfor) der jeg hentet kartet som var lagt fram samme dag.

Akkurat som Stenberg er Eiktunet friluftsmuseum en del av Mjøsmuséet, men Eiktunet er mye større - og fortjener er lengre besøk enn den korte visitten min denne dagen. En tur hit kan også kombineres med en tur til Bergstoppen an snau kilometer unna - med utsikt over det meste av Gjøvik og store deler av Mjøsa.

Runden til de 15 stolpepostene, to på Eiksmarka og 13 rundt omkring i Bergsmarka, tok så vidt over 2 timer. GPS'en viste 12,68 kilometer og 285 høydemeter.


Stolpepost 128 var like ved kafeen på Eiktunet (se også toppbildet på dette blogginnlegget)

Stolpepost 127 litt lenger inn på Eiktunet.

Her har jeg kommet til terrenget ovenfor det flotte skianlegget på Øverby, stolpepost 127 i ei grop.

Informasjonstavle om "folkestiene" på Øverby.


Stolpepost 129 i et uthogd område...

Turen gikk stort sett på stier, men postene lå i terrenget slik at man måtte jo følge med på kartet for å finer stolpene, her fra stolpepost 137 ved et lite oppkomme.

Stolpepost 138 ved ei grøft i nærheten av Knapphaugen.

Mange flotte turstier, merket med fargekoder etter lengde.

Stolpepost 133 var godt gjemt innunder dette treet. Ikke lett å se om man kommer fra andre kanter enn midt i mot.

Stolpepost 139 ved en liten putt.

Her er det merket til litt dobbelt moro!

Stolpepost 134 i et stikryss i stigningen opp mot selve Bergstoppen. 
I bakkene opp mot toppen møtte jeg en av Norges beste løpere, Marthe Kathrine Myhre, i fint driv i motbakkene. Det ble med et kort Hei!


Mobilmasta på toppen av Bergstoppen, på andre siden ligger Eiktunet.

Stolpepost 135 lå på en open plass like før toppen.

Fra Bergstoppen måtte jeg en drøy kilometer tilbake samme vei jeg kom. Stolpepost 130 lå like ved en turvei.

Stolpepost 140 lengst nord på kartet.

Mye fin åpen skog i terrenget nord for Bergstoppen der dagens fire siste stolpeposter befant seg. Her er stolpepost 141 ved en grop i skogen.

Stolpepost 131 ved en liten sti....

....og deretter stolpepost 136, 1,5 km nordøst for Eiktunet - en avsluttende joggetur, og årets stolpejakt (Stolpejakten.no) var i realiteten slutt.

Oppsummering Stolpejakten.no 2016

Etter turen i Bergsmarka ble det satt ut 10 stolpeposter i forbindelse med arrangementet "Landart" i Gjerdrum 1. oktober - og også 3 pop-up poster i Groruddalen, men disse stort sett tatt pr bil. 

Alt i alt var det altså 2021 stolpeposter i "Stolpejakten.no 2016". Inklusive Sarpsborg har jeg vært på 2571 stolpeposter i år og 4642 totalt i 2014-2016 (440+1631+2571)

2017? Nå blir det stolpeposter blant annet i Nord-Norge, så det spørs om det blir noen 100% jakt? Uansett så blir det mange stolper, og 29. april starter det med stolpejakt på Nordstrand.

Klikk på linken og få svaret:
Hva er stolpejakt?
Der finner du også link til alle mine 82 stolpejaktblogger med tusenvis av bilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar