søndag 9. juli 2017

Stolpejakt i slektsbygda Løten (inkl Budor)

Stolpejakta på Løten 9. juli startet bare et par hundre meter fra der besteforeldre (morssiden) og mange andre slektninger er gravlagt, ved Løten kirke. Det skulle jaktes både i Løten sentrum, ved Brennerioa og veien derimellom, og til slutt på Budor (der toppbildet er fra, mer om det lenger ned).

Senere samme dag var jeg på stolpejakt i Åsnes (Flisa og Kjellmyra) og på Lunderseter, alt i alt en 102 stolpers dag med 9,5 time (54,2 km) til fots og totalt 5 timer kjøring. Det er spesielt gøy å komme til nye steder, og denne dagen var alle de fem stedene jeg besøkte nye bekjentskaper, men bare i stolpejakt-sammenheng.

Hva er stolpejakt?
Klikk på linken ovenfor og få svaret.
Der finner du også link til mine 82 stolpejaktblogger 2014-2016 (4642 stolper) med masse bilder. Link til årets turer finner du nederst i denne bloggsaken.

Opp klokka 5 og avreise klokka 6, det er hva jeg kaller natt - og jeg var knapt nok våken da jeg kom fram til parkeringsplassen ved Løten kirke klokka 7 på søndagsmorgenen. Det er ikke så lenge siden jeg var her sist. Vi hadde søskenbarttreff i Trysil forrige høst, og de fleste av oss avsluttet med besøk på kirkegården i Løten.

Her er Skogbyslekta (de fleste gjenlevende av 50 søskenbarn og den siste tanta) i Trysil i fjor høst. Jeg er nummer fire i første rekke fra venstre. Opphavet er altså Mina og Edvard Skogby fra Løten- og som gutt var det flere årlige turer til Løten. Men dette var første sesongen med stolpejakt i mors hjembygd.


Stolpejakten i Løten 2017 - del 1
Noen bildeminner fra turen på Løten

32 stolpeposter, 18.0 km, 152 høydemeter, 2 timer 54 minutter

Stolpejakta på Løten startet med en stolpepost (20) ved gjerdet bortenfor kirken og fortsatte med stolpe 21 ved skiltet i veikrysset her. Turen fortsatte opp mot boligfeltet Slettmoen nord for Rv25.

Det var tidlig morgen og stille i gatene. Ingen barn var det på lekeplassen her ved stolpe 23 heller - inne på Skauenfeltet.

Etter en sving bortom Budorvegen - der jeg først bommet på stien inn mot stolpepost 25, kom jeg til gropa på ravineryggen der det lå en Bygdeborg i gamle dager. Jeg tok snarveien opp fra siden - og ramlet nesten ned igjen, jaggu var det bratt. 

Infotavle om bygdeborgen i Doksrudskogen.

Ved stolpe 26 litt lenger nord i skogen gikk det stier og løyper i alle retnunger. Ikke noe p utsette på skiltinga her.

I skogen over mot boligfeltet på Slettmoen støtte jeg på dagens flotteste skiltstolpe.

Stolpe 27 innerst i Seljevegen.

Det var flere fine stikkveier/stier mellom husene på Slettmoen. Her er jeg ved stien inn mot stolpe 31.

Det har grodd godt siden stolpene ble satt ut, og vegetasjonen kan gjøre det vanskeligere å se stolpene. Her ved stolpe 32 - fortsatt på Slettmoen. Stolpen er på den lille haugen rett fram.

Stolpe 28 i utkanten av Slettmoen øst.

Stolpe 30 i 100-meterskogen like ved Lund skole. Denne og mange andre stolper lå slik at jeg måtte forsere høyt gress og kose med litt brennesle.... uten at det får meg til å ta på lange benklær.

Da er jeg på "transportetappen" (ca 2 km) fra Brenneriroa og ned til Løten sentrum. Mellom Løten kirke og sentrum var stoilpe 19 ved denne benken.

Nå har jeg kommet til det lille skogsområdet bortenfor idrettsanleggene ved Løten stadion og ungdomsskolen. I denne skogen (Skøyenhagan) løp jeg for første gang et sprint-o-løp, det var åpningsløpet i Pinseløpene 1992. Senere ble sprintorientering litt av en favoritt for meg - siden orienteringa der var lettere enn i tradisjonell orientering - og jeg var klart bedre med joggesko enn med kart.

Stolpe 16 var en av tre stolper i dette skogsområdet som ellers er nesten helt uthogd. Hoppbakken her er som hoppbakker flest i forfall og neppe i bruk lenger.


Etter en lang tur gjennom boligområdene sørover var neste stole i skogen på Bergumfeltet. Stolpe 3 lå på en fin kolle i 100-meterskogen her,

Stolpe 4 lå lenger nord på Bergum, i Alkv KJøs veg - ved den tekniske bua i høyre bildekant.

Stolpe 5 ved en sti og gapahuk mellom boligområdet på Bergum og Vestre Berg.

Jeg har kommet ned mot sentrum igjen, til stolpe 15 på østsiden av jernbanen. Gamle Løten Meieri er på andre siden av jerbanelinjene. I meieribygget er det nå godkjent rehabilitering og bygging av 17 nye leiligheter. Her skulle jeg snudd fotoapparatet i en annen retning; tilo venstre for meg ligger Kilde gjestgiveri der vi blant annet feiret bestemor- og bestefars gullbryllupp.

Stolpe 7 ved Østre Bergum lå ved en vannfylt dødisgrop - og jeg måtte en æresrunde i høyt gress og kratt før jeg fant denne stolpen.

Stolpe 8 er på høyden i høyre bildekant, i 100-meterskogen ved Kildevegen.

Stolpe 9 var ved plassen mellom helsetunet og Østvang skole.

Ny liten topp i en 100-metersskog, her stolpe 11 ved Grinderengsletta.

Stolpepost 12, fortsatt i Grinderengsletta - men nærmere sentrum.

Stolpe 14, tett på forretningsgårdene i sentrum, men her med utsyn andre veien mot Løten stadion.

Siste stolpen på denne runden var ved Shellstasjonen ved innkjøringa til sentrum, et lite steinkast unna Rv3. Og gammeln trasket videre til der bilen var parkert ved Løten kirke halvannen kilometer unna. Neste stopp; Budor.


Stolpejakten i Løten 2017 - del 2
Noen bildeminner fra turen på Budor

20 stolpeposter, 14.4 km, 302 høydemeter, 2 timer 44 minutter

Det er noe år siden jeg var på Budor sist, det var en snøfattig vinter for bortimot 10 år siden. Det er jo bare en drøy time kjøring hjemmefra, og det er bra løyper og snøsikkert her sør på Hedmarksvidda. På Budor Gjestegård har jeg vært på klubbsamling vinterstid med o-laget på 80-tallet en gang, men stedet er kraftig oppgradert etter det. Jeg har også løpt et par o-løp i myrområdene her.

Nå var det stolpejakt i fint fjellterreng, hovedsaklig i hytteområdene, men også en fin tur i terrenget over Svaenen og Vesl-Svaen.

Midt i mot Gjestegården ligger Koiedalen med flere utleiehytter, der stien rundt tjernet nå er oppgradert til en turvei.

Stolpe 40 var ved denne utedassen på østsiden av tjernet.

Her er jeg litt opp i lia ved alpinbakken, det stolpe 38 var ved enden av en skigard.

Jeg måtte krysse bakken i overraskende tørt myrterreng for å komme til stolpe 37 ved denne steinen. At jeg ikke ble blaut på bena her utenfor sti var en overraskelse.

Stolpe 33 var midt i det store hyttefeltet i Svaenlia, det er langt fra så øde som bildet gir inntrykk av.

Toppen av alpintrekket, litt nedenfor Svaen og 130 meter høyere enn bunn av bakken ved Budor Gjestegård.

Sauer, helt på vidda.

Stolpe 35 var ved denne gapahuken på toppen av Svaen, 758 moh. 

Herfra kunne jeg valgt å gå ned lia der jeg kom, og følge veiene videre til stolpene på Ruskåsen. Mange lar seg kanskje friste til å ta bilen innover der også (?). Jeg fulgte i stedet stien 4 kilometer innover vidda og over Vesl-Svaen til neste stolpe ved Bjørvolla.

Det var tørt og fint over myrene.

Jaha, her skal jeg til høyre. Jeg var utenfor kartet, men det var jo logisk hvor jeg skulle - og jeg hadde jo sjekket opp løypa på norgeskart.no før jeg dro hjemmefra. (Jeg har jo norgeskart-appen på mobilen også dersom behovet dukker opp).

Typisk Hermarksvidda, myr, myr og enda mer myr.

Bro over Svaen-Yksna, med to av geitene på vei over broa - de skal til seters for å gjøre seg feite. Den største bukken tar bildet - og under broa er altså trollet. Morsom sak som bidrar til å få barn med ut på tur. Se også toppbildet på denne bloggartikkelen.

Stolpe 45 på en haug like ved broa, ved plassen Bjørkvolla.

Turen fortsatte på hytteveiene mot Ruskåsen og Målia. Stolpe 50 lå i utkanten av hyttefeltet på Søndre Rusåsen.

Budorrennet er jo en vintergreie, så det var ingen servering av drikke denne dagen.

Stolpe 51 på Nordre Ruskåsen der jeg skulle fortsette på stien til høyre.

Jeg har fulgt Steinbekken nedover den østvendte lia med radiotårnet på Nordhue midt i mot. Det var ganske gjørmete der beitende dyr hadde "rasert" stien, men jeg kom meg nesten tørr ned til Størigarden. Stolpe 52 er ved steinene til venstre for veien.

Hva gjør du her'a? ...spør sjefskua.

Etter litt motbakker er jeg tilbake ved Søndre Ruskåsen og stolpe 49.

Stolpe 48 der veien mot Størigarden tar av fra Ruskåsvegen. Jeg er nå på vei nedover mot Budor Gjestegård igjen.


Stolpe 44 på en liten topp ved "Putten". Det er mange småputter her litt nedenfor Bjørkvolla.


To av pottene ses fra den lille toppen.

Bekken Svaen-Yksna et par kilometer nedenfor "troll-brua". Stolpe 43 ligger på andre siden av bekken..

Snødybde: 0 cm!

Stolpe 42 i et veikryss på Budor. Her er det laget ny vei utenom hyttefeltet. Det er masse hytter innover og sikkert periodevis stor trafikk her.

Stolpe 41 ved en stein rett øst for Gjestegården.

Da jeg skulle inn til stolpe 41 var jeg 1,5 millimeter unna å gå på dette strømførende gjerdet. Det hadde jo blitt en liten småekkel opplevelse. Jeg så varselplakaten akkurat i tide til å få skrittet over.

Siste stolpe på Budor (39) på en haug ved parkeringsplassen, ved de små utleiehyttene.

I motsatt retning er Budor Gjestegård.

100 meter unna venter bilen på å kjøre meg til neste stolpejakt. Mer om det i to andre blogginnlegg (Kjellmyra/Flisa og Lunderseter). Kjøreturen videre ble blant annet brukt til å spise og drikke, men jeg hadde tatt det rolig og var på ingen måte sliten etter 32,4 km stolpejakt i Løten og på Budor. Terrenget ved Budor frister til en lengre tur på Hedmarksvidda, men det blir ikke i år da all ledig tid går med til stolpejakt - dersom jeg skal klare alle årets stolpeposter. Om det siste er mulig avhenger litt av hva som dukker opp av nye opplegg de 5 ukene jeg er i Spania fra  midten av september.


Tidligere stolpejakt-turer i 2017:
Tyvstartet årets stolpejakt i Ullensakerterrenget
Herlig vårvær og Stolpejakt i flyplassbyen
Fjerde året med stolpejakt i Gjerdrum - som vanlig i strålende vær!
Nittedal på langs og kryss og tvers og opp og ned - på jakt etter stolper
24 km på stolpejakt i Fenstad - i nesten vintervær
Stolpejakt Glommalangs og litt til på Årnes
Stolpejakt i Nes dag 3 av 4: Skogbygda og Opaker
Stolpejakt i Nes dag 4 av 4: Hvam, Auli og Fjellfoten/Dragsjøen
Stølpejakt i regnvær dagen før dagen; Aurskog, Bjørkelangen og Løken
17. mai med stølpejakt på Hemnes og en tur langt til skøgs
Stolpejakt i Oslo sentrum, mer urbant blir det ikke
Stolpejakt med høy puls i Varingskollen
Stolpejakten Nordstrand - en flott tirsdagskveldstur
Stolpejakt i Oslo Nord: Park and River Tour 
Lør'nskauing på mimre-stolpejakt i hjembygda
Kveldsjogg til stolpeposter på Skreia og Lena
Stolpejaktreprise i Drammen
Trippel joggetur til stolpeposter på Kolbu, Nordlia og Kapp
Våt 8-timers stolpejakt i Gjøvik
Stolpejakt i Rælingen - mer terreng enn urbant
Stolpejakt ved Myrdammen, en perle i Rælingen
Stolpejakt i Skedsmo, årets flateste jakt
Stolpejakt på Vestre Toten (Eina, Raufoss og litt til)
Groruddalen (kommer)
Brandbu og Grymyr (kommer)
Gran og Jevnaker (kommer)
Søndre Land (kommer)
Roa og Grua (kommer)
Hamar (kommer)
Ringsaker (kommer)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar