fredag 9. mars 2018

På vintersti til Bokkedalen

Denne vinteren er lenger en lang, og evig skiføre er jo flott for skiløpere. Men, det er andre av oss som for lengst har begynt å lengte til bart terreng og skogsstier. Når vi heller ikke vil gå eller løpe i oppkjørte skiløyper, er det stort sett "vegalangs" man har turalternativer.

Heldigvis finnes det noen unntak. I dag var jeg tilfeldigvis på Eidsvoll i et annet ærend, og husket plutselig på stiene til Bokkedalen som Bokkedalens venner holder i tipp topp stand også på vinteren. Det er over 10 år siden jeg var der sist, den gangen jeg hadde ansvar for Eidsvoll O-lags turorientering. Da trykket jeg også opp kartet til Styri Vel over turområdet:



Jeg parkerte ved Februa der det er en ganske stor p-plass, og gikk/jogget runden via Bokkedalen og Fisherhytta tilbake til Åsletta og Februa. Kun 7 kilometer - men en kjempefin runde som jeg kommer til å oppsøke flere ganger de nærmeste dagene (og ukene?).



På vei til Bukkedalen var det altså den heltrukne blå løypa jeg fulgte over myrene, den såkalte vinterstien. Fra Bokkedalen tok jeg stien rett nordover til Fisherhytta, men kunne også valgt sti/vei via Jøndagsvangen - da ville runden blitt ca 10 km.

Romerikes Blad arrangerte tur til Bokkedalen i 2016 og skrev blant annet:
- Bokkedalen er et kjent turmål i Eidsvoll. Over 13 000 besøker dette stedet årlig og det er det en grunn til. Stedet har sin egen vennegruppe som heter Bokkedalens Venner. De har merket stier fra alle rettninger, ryddet bort trær og stubber som står i veien. Er det et fuktig parti (myr etc.) har de snekret platting å gå på av materialer sponset av almenningen. Bruer, overaskelser som troll/nisser underveis, ja dette stedet er eventyrlig. Alt er gjort på dugnad og du kan gå på fine trebruer over myren til du kommer til en fantastisk flott Gapahuk med stor grillplass utenfor.



Det var akkurat så flott vintersti som jeg husket fra "gamle dager". Plutselig var det morsomt ikke bare å gå, men også å jogge - i de lette partiene. Så langt i vinter har jo uteturene bare vært rask gange, men det som har vært av løping har vært på mølle på Spenst Årnes. Med fotostopp brukte jeg 1:08 på runden... 7,03 km (6,5 km på snødekte stier) og 139 høydemeter.





Gapahuken ved Bokkedalen var kraftig oppgradert siden jeg var der sist, men mye større bålplass, utedo, enormt vedlager, "sommertak" over grillplassen m.v. Her er også alt man trenger for å både koke og servere kaffe.

Jeg møtte 10-12 turgåere på vei mellom Februa og Bokkedalen, men når jeg kom fram var det ingen andre der. På resten av rundturen min var det heller ikke folk å se på en fredag ettermiddag. Men altså; denne turen ga veldig mersmak, og flere turer her kan være fin overgangstrening til jeg kommer ut i mer sommerlig terreng - det er jo tross alt bare to måneder igjen til jeg skal være med på Riska Trail Run (43 km)...

Noen flere bilder fra Bokkedalsturen:



 




















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar