torsdag 21. april 2022

To turer på stolpejakt i Råde og Våler i godt selskap

Jeg trives godt på tur alene, men enda hyggeligere er det på tur i selskap med andre. Slik var det de siste påskedagene; tur med storesøster påskelørdag (bildet ovenfor) og tur med junior og kommende svigerdatter 2. påskedag.

Begge turene var på stolpejakt, henholdsvis 50 stolpeposter i Råde og det samme antallet i Våler. To fine turer i nydelig turvær, to dager med masse folk på tur i skogen.

Turer i fine områder er viktigere enn Stolpejakten i seg selv, og de 360 stolpene jeg hittil har besøkt har vært en flukt fra isdekte stier her hjemme (det meste av isen har forresten  smeltet de siste 2-3 dagene!)

Påskelørdag: Missingmyr-Isebakketjern Råde

Kilometermerkene viser retningen på runden etter de 50 stolpepostene. Det ble 15 km* og 293 høydemeter på en ganske rolig 3 timers tur. (*inkl 500 meter der jeg stoppet GPS-klokka ved en feiltagelse).

Det var lenge siden jeg hadde vært på tur med storesøster (det var på hennes 72-årsdag i september), så det var jaggu på tide. Jeg så meg ut et kartområde med mer terreng enn veigåing, og valget falt på kartet ved Missingmyr i Råde, forøvrig et kart hvor man absolutt burde bruke o-kartet og ikke Norgeskart å orientere etter i terrengpartiet.

Det er stedvis utfordrende for de som ikke er vant med å orientere utenfor sti - men de har jo GPS-prikken i appen til å hjelpe seg med. For en gammel o-løper var det helt greit å finne fram uten app og uten kompass.,

Vi parkerte i nordenden av boligområdet på Missingmyr, og valgte å gjøre unna de 5 kilometerne på vei før vi fortsatte med 10 km i skogen. Det var en flott tur rundt Isebakketjern, og mye flott terreng i skogen på slutten av turen.

Bildene er alle fra runden rundt Isebakketjern.

Vi er ferdig med veitråkkinga, og Reidun - som liker seg klart best på sti - er her ved Isebakketjern.

Søskenselfie halvveis sørover Isebakketjern.

Det var ganske kupert på turen rundt vannet, men tydelig og helt ok sti.

Flott utsikt over vannet.

Ved sørenden av vannet har noen laget en fin buegang av småbusker.

Morsomt innslag med denne buegangen.

Kupert også på østsiden av vannet. Her gjelder de å holde seg på stien.

2. påskedag: Sperrebotn-Brønnerødtjern Våler

Andre påskedag var det en ny stolpejakttur med Ole og Jannicke (junior og kommende svigerdatter), og turen gikk til  Våler i Østfold og boligområdene på Teksnes/Våk og skogen øst for Sperrebotn. Bajas var også med...

Kilometermerkene viser retningen på runden etter de 50 stolpepostene. Det ble 19 km og 281 høydemeter, der vi jogget en del i starten, men ellers gikk det meste av veien (3 timer 20 minutter).

På dette kartet var 48 stolper fordelt på to runder henholdsvis nord og sør på kartet. Det var også 2 stolpeposter langs veien mellom rundene, men der observerte vi at mange praktiserte bil-stolpejakt.

Vi parkerte ved Spar Sperrebotn, og valgte "selvsagt" å ta hele runden til fots, og la også runden slik at vi etter avsluttet stolpejakt kunne følge stier nordover fra Brønnerødtjern de tre kilometerne tilbake til Våk - i stedet for å ta veien tilbake.

Det var en del morsom skogsorientering også mellom bebyggelsen der vi startet turen, og i det flotte været var det helt OK å tråkke veien sørover mot skogsturen rundt Brønnerødtjern. Langs veien hadde vi flott utsikt mot Vannsjø og Dillingøya.

Avslutningen på stiene nordover var helt super. Til dels smal sti, men tydelig blåmerket. At ikke flere velger denne ruta skyldes nok både at de kjører mellom de to kartområdene, men også at kartet viser dyrket mark der vi kom ut av skogen ved Sperbund, mens det faktisk går merket turløype over jordet (vi så skiltingen da vi gikk  andre veien).

Noen bilder fra turen:

I terrenget Mellom Teksnes og Augerød er det haugevis av morsomme figurer i skogen....

To turgåere...

Det er flott og åpent turterreng - og morsomt å orientere.

Bajas, Ole og Jannicke, flinke stolpejegere.

Etter runden ved boligområdene i nord, har vi her kommer tre kilometer sørover til broa over til Dillingøy.

Privat brygge ved det smale sundet mellom "fastlandet" og Dillingøya.

Bajas ved Brønnerødtjern.

Gammeln ved Brønnerødtjern.

Det var både idyllisk og masse folk på tur ved Brønnerødtjern. En utrolig flott runde!

Det satt folk på de fleste svabergene rundt vannet - mange var nok stolpejegere.

Her er vi på stien nordover etter avsluttet stolpejaktrunde...

Stemmegaffel.

Gjørmete skogsvei den siste biten...

Skylling av møkkete sko...