fredag 18. april 2014

Gjensyn med herlige Fenstadmarka

Ellingsjøen... Fenstadmarkas mest populære turmål.

Ingen steder har jeg vært oftere sliten, og få eller ingen steder har gitt meg mer turglede enn Fenstadmarka. Hva er Fenstadmarka? For meg starter det i sør ved Vøien sag 5 km fra Vormsund, og ender i nord ved grensen til Eidsvoll og Nord-Odal. I vest er avgrensningen Riksveg 177 og i øst et eller annet sted i skauen mot Skogbygda og Fallet. Store deler av terrenget er vestvendt og tidlig snøfritt, selv om det er snøsikkert hele vinteren.

Fenstadmarka.

Det var meldt flott påskevær, men dagen startet kald og litt grå, så jeg drøyde langfredagsturen til ettermiddagen. Det var lurt - og jeg fikk en flott tur i 12 varmegrader og sol fra skyfri himmel. Nåja, det blir mye skygge i skauen, men likevel en super vårdag!

OptimistGammeln gleder seg til å starte turen fra utfartsparkeringa ved Kårstad i Fenstad.

Artig var det å se at mange andre også hadde kommet seg ut i skogen i dag, og underveis møtte jeg blant annet Mads og familien hans fra Fenstad. Mads var med meg på en av langturene mine i fjor - en 4,5 times tur fra Haga i slutten av august. Da hadde jeg allerede angina uten å vite om det... men jeg husker jeg slet i motbakkene.

Løypene var kjente, fotomotivene er velbrukt, men jeg blir aldri lei av Fenstadmarka. Turen i dag ble 16 kilometer, gående og joggende så lenge bena ville jogge. 2 timer 25 minutter fra Kårstad i Fenstad via Ellingsjøen, Fjellhaug, Vika, Børjehøgda og tilbake til Kårstad. På slutten var jeg tung i lårene... kanskje et resultat av gårsdagens joggetur fra Sessvollmoen. Snittpuls 116 (maks=180) tyder på en svært rolig tur.

Tunge lår og stive legger må tøyes etter turen.

Populær tursti ved Ellingsjøen.

Flott langs vannet selv om løvet ikke har sprunget ut ennå.

Utsikt fra en av rastebenkene med utsikt mot en av gapahukene ved vannet.

Gapahukene er spesielt populære for barnefamilier...

Mye åpen fin furuskog...

Et av mine yndlingsmotiver.
Kloppen over bekken fra Langmyra til Monsrud.

Stien mellom Kvenna og Nordbekk er kanskje Fenstadmarkas fineste.
Det mangler bare et utsiktspunkt for at det skal være perfekt.

Haugevis av gamle boplasser er merket av på turkartet og i terrenget.

Her - litt sør for Nes Skianlegg - bruker jeg å krysse åa (Kampåa) om sommeren.
Nå var det for mye vann, og det var kaldt!!

Bare tull... ikke no' snø eller skiløpere å se ved skianlegget.

Nybrua over Kampåa ved badeplassen i Vika
 
Tydelig skilting i løypekryssene,
her ved stien sørover fra Vika tilbake til Ellingsjøen - over Børjehøgda.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar