onsdag 30. juli 2014

Stolpejakt er bra opptrening

Turorientering er en fin aktivitet når man er under opptrening, enten det er etter hjerteoperasjon som meg, etter skade, eller rett og slett etter alt for langvarig latmannsliv.

Terskelen for å delta på tradisjonell turorientering har nok vært høyere enn o-løpere har vært villig til å innse, men med de nye "Stolpepostene" har man fått et lavterskel turorienteringsopplegg som alle kan våge seg ut på. Det hele foregår på o-kart i stor målestokk (eller via kartapp på mobilen) i urbane områder med parkmessige skogflekker innimellom.

Selv for meg med over 1000 orienteringskonkurranser bak meg er slik gate-/parkorientering veldig gøy - og det er jo betydelig lettere både løpsmessig og o-teknisk enn annen orientering. Dessuten er det gratis å delta! ...og du får en flott bli-kjent-med-byen trimtur/-er.

GjøVard O-lag (Gjøvik) hadde knallsuksess med sin Stolpeorientering i fjor, i år er det utvidet med betydelig flere poster og til flere områder på Toten. Gjerdrum O-lag har sitt opplegg i forbindelse med klubbens 50-årsjubileum og Sarpsborg O-lag har satt i gang et kjempeprosjekt med 1000 poster over 3 år i forbindelse med byens 1000-årsjubileum. I tillegg til dette er det satt ut Stolpeposter i Tromsø og Porsgrunn. Til neste år blir det betydelig flere!


Sprek i Gjerdrum 50 poster, 19,72 km, 2:48:22
I forrige uke var jeg på Gjøvik og gikk innom alle byens 65 Stolpeposter på en drøyt 4 timers tur. Da var det 29 varmegrader, i dag var det bare 27 i Gjerdrum. Jeg er mer kjent i Gjerdrum enn på Gjøvik, men man får et annet syn på omgivelsen i gå/jogge/løpefart enn når man kjører bil.

Også i Gjerdrum ble det en fin mix av "bymessige" områder, boligområder og noen små skogteiger. Etter mest gåing i starten ble det mer og mer jogging... og selv om det går veldig sakte er det oppmuntrende å komme litt fortere framover igjen. Uansett var det tilstrekkelig til at jeg igjen fikk kjenne på den deilige følelsen av dønn stive legger på slutten.

Jeg måtte mekke litt for å få satt sammen A4-utsnittene (1:5 000)  jeg fant på nettet til et sammenhengende kart. Hadde jeg nøyd meg med målestokk 1:7 500 ville det gått inn på 2 stk A4-ark.

Det var varmere enn varmt i sola, skyggepartiene var minimalistiske, svetten silte under Finlandscapsen min, drikkeposen ble lettere og lettere, bena ble tyngre og tyngre! Planen var å klare turen gående på fire timer, det ble 2:48:22 - og en kilometertid på 8:32 inklusive fotografering og andre stopp. Jeg sliter litt med kartnormen som benyttes på såkalte sprintkart; veier og turveier er ofte vanskelige å se på grunn av liten kontrast mellom dette og resten av kartet. Det gir litt ekstra nøling og noen ganger må brillene fram.

En typisk stolpepost, ved en lekeplass i et boligområde.

Jadda, jeg bommet to ganger; en gang fulgte jeg en parallell gate og rotet vekk et minutt og på slutten feiltolket jeg kartet og ble stoppet av gjerder med 500 meter omvei som resultat. Jeg hadde også noen frekkiser som medførte gjerdeklatring og litt bushing i gress høyere enn meg selv, akkurat tilstrekkelig til at ikke alt var plankekjøring.

Det er mange flotte boligområder i Gjerdrum, ikke minst på boligområdene Grønlund/Kulsrud og Veståsen inntil Romeriksåsen. Det er lett å forstå at Oslofolk betaler noen millioner for å bo her en kort kjøretur fra hovedstaden. Dagens vakreste var nok Lysdammen, en oppdemming av elva Gjermåa nedenfor Grytfossen... tilrettelagt med badeplass, broer og parkmessige omgivelser.

Alle postene
 
Start og slutt var ved Rådhuset.
 
Siste posten var inne "Hos Naboen / Mimmi. Jeg gikk ikke inn, tror forresten det var stengt. Siden jeg ikke sender inn registrering gjør det ikke noe at jeg mangler denne koden.
 
Noen flere Stolpeposter:
 
 
 
 



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar