tirsdag 22. juli 2014

Stolpeturist i vakre Gjøvik

Den første av 65 poster var på en odde med Mjøsa på tre kanter.

Niogtyve varmegrader og et kart i størrelse 90x70 cm med 65 turorienteringsposter - hvilken herlig sanndrømt sommerdag. Og hvilken vakker by Gjøvik er... Jeg har kjørt gjennom byen noen hundre ganger. Jeg har også vært på o-løp fra skianlegget ved Øverby, på klubbsamling ved Gjøvik Vandrerhjem, begge for en mannsalder siden, og i Fjellhallen en gang før OL i 1994. Men å si at jeg var kjent i Gjøvik er mye mer enn en overdrivelse. Det er for kort hjemmefra til å være et reisemål!

Enda et "alle-på-en-dag" eventyr:
Nå - etter gårsdagens 29 kilometers vandring i byen - er jeg betydelig mer kjent i "den hvite by ved Mjøsa". GjøVard O-lag og samarbeidspartnere har tilrettelagt turorientering i hovedsakelig urbant miljø på et gedigent kart over byen og boligområdene rundt. Hele 65 stolpeposter er spredd ut over det 9 kvadratkilometer store området. Det tok noen timer bare å planlegge ruta, for dette måtte jeg jo gjennomføre - i sedvanlig alle-på-en-dag stil. Takk til Thorbørn som tipset meg om dette (tidligere klubbkamerat i Nes O-lag, nå Gjøvikbosatt).

Det var poster i boligområder....
 
Det var poster i bymiljø...

Det var poster i parker...
 
Det var poster i skogen...
 
Rundturen startet og sluttet ved Gjøvik kapell nede ved Mjøsa. 50 av postene var i urbant miljø - mens 15 var i skogsterreng der jeg fikk litt skygge på skrotten. Det var sikkert mange som lurte på denne gubben som gikk rundt i byen og boligområdene med kart, ryggsekk og fotoapparat, og som tok bilder av alle "stolpene" i byen. Andre turgåere så jeg knapt nok, det var mer folk på Fastland (badeplass midt i byen) og langs vannkanten ved Mjøsa. Stier til postene i skogen fortalte derimot at "halve Gjøvik" hadde gått til disse postene før meg.

Gammel'n i området ved Mustad fabrikker.

Etter hjerteoperasjonen i januar har jeg konvertert fra løping til gåing, men det går jo likevel an å rekke over en hel del bare man tar tiden til hjelp. Stolpeturen i Gjøvik ble på 28,55 kilometer og krydret med 439 høydemeter. Inklusive fotostopp og en del kartlesningproblem i skogen (ser for dårlig!) tok hele turen 5 timer 22 minutter og 22 sekunder. Alle stolpene var på plass, og den eneste bommen på 65 poster kom i skogen oppunder Hovdetoppen. Jeg er glad i varme, så temperatur og sol var ikke noe problem. Halvannen liter drikke og tre gel var grei næring underveis.

Gjøvik er en vakker by,  enten man befinner seg langs Mjøsa eller i boligområdene i skråningene nord og vest for byen. Noen andre perler var Gjøvik gård med den fine parken rett ved sentrum, Eiktunet med mange gamle bygninger i flott skogsterreng, Skianlegget på Øverby, Fastland (Hovdetjernet), Bassengparken og Hovdetoppen.

 
Gjøvik på kryss og tvers...
Link til Garmin Connect - for spesielt interesserte som kan tenke seg å ta samme turen.
 
Kartet
 
 Etter at jeg fortalte om turen på Facebook ble jeg tipset om et lignende opplegg i Gjerdrum med 50 poster. Både det og noen andre "alle-på-en-dag eventyr står på vent...
 
 
Som vanlig brukte jeg ikke klippekort på turen,
men alle postene er foreviget på 65 bilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar