tirsdag 18. november 2014

Min tur med Stig Söderström

IMG_5929_Stig_Söderström.jpg
Søndag var det Jessheim Vintermaraton for 31. gang... og som deltager eller arrangør brorparten av årene er dette et arrangement som gir mange gode minner. Når man er gammel nok og har holdt på lenge nok er det egentlig fantastisk hvor mange løpsminner man har samlet opp.

Under søndagens Vintermaraton ble jeg på nytt minnet om hvor heldig jeg er som har fått oppleve så mye... og påminnelsen kom i samtale med en løper som har nesten like mange konkurranser bak seg som meg. Det fantastiske med Stig er derimot at 772 av hans konkurranser er fullførte maraton- og/eller ultraløp, så der når jeg han bare til ankelen med under 100 av samme slaget.

I tillegg til å ha ansvar for løypevaktene under søndagens arrangement skulle jeg være sluttpatrulje for den eller de siste løperne i maratonfeltet, og det skulle vise seg å bli Stig Söderström. Det skulle også vise seg å bli en minnerik halvannen time som gikk alt for fort... vi skulle nok klart å mimre oss gjennom alle fire rundene på Vintermaraton.

Kondisartikkelen jeg skrev etter løpet avsluttet jeg med litt om turen med Stig:

Stig Söderström løp sitt 772. maratonløp!!

Kondis ved undertegnede fikk oppgaven med å være "sluttpatrulje" på Jessheim Vintermaraton, altså slå følge med den eller de bakerste løperne. Det ble en usedvanlig hyggelig halvannen time med 71-åringen Stig Söderström fra Borlänge (bor i Falun). Det var alt for kort tid for alt det vi hadde å prate om. Han med blant annet 771 tidligere maratonløp på samvittigheten - undertegnede med over 2000 konkurranser totalt.
Det var masser av løp vi hadde felles opplevelser fra, og på Vintermaraton har vi begge mellom 15 og 20 løp bak oss. Stig har aldri brutt en konkurranse - og selv om det gikk litt tyngre enn vanlig denne gangen fullfører han fortsatt de fleste maratonløpene sine under 5 timer. Han var forøvrig imponert over merkingen og alle løypemannskapene i Vintermaraton... og der vi skravlet oss gjennom avslutningen i mørket merket han sikkert ikke at mannskapene og mye av merkingen var trukket inn da vi kom til siste runde.

IMG_5925_Stig_Söderström.jpg
Stig kommer inn mot stadion...

IMG_5926_Stig_Söderström.jpg
Runder siste sving...

IMG_5929_Stig_Söderström.jpg
... og jubler for sitt fullførte maraton (eller lenger) løp nr 772 (foto: Olav Engen).

2 kommentarer:

  1. Imponerende!! Jeg løp mitt første maraton på Jessheim i fjor:) Fikk ikke vært med i år, men satser på neste år igjen!:-)

    SvarSlett
  2. hehe, da har du bare 771 igjen til å matche Stig! Da er det nok større mulighet til å matche hans 18 løp på Jessheim...men uansett: Lykke til med treninga til din neste maraton (og til Marka24).

    SvarSlett