søndag 3. april 2016

Fem treningsøkter på klubbsamling i Sarpsborg - endelig en 10-milsuke igjen

Sarpsborg er en åpenbaring for en Østlending som ennå venter på barmark i hjemmeterrenget. Mye fint terreng å løpe i, bra med turveier ellers - og altså helt snøfritt! At klubbens vårsamling ble lagt hit hadde jo også litt med at jeg har penetrert Sarpsborgdistriktet på jakt etter hundrevis av turorienteringsposter ("Stolpejakt") de siste to årene - og slik sett har fått en forkjærlighet for både byen og terrenget rundt.

At vi var skuffende få deltagere på Romerike Ultraløperklubbs vårsamling får vi analysere senere. Vi åtte som deltok hadde imidlertid en strålende helg med fredagens supervær og tre treningsøkter på lørdag som høydepunkter. Fredagspizzaen fra en lokal leverandør og besøket på legendariske Dickens lørdag var krydder til de fine treningsturene.

Toppbildet: SOL-hytta, som har plass til 5-6 ganger så mange som vi var i år. Kanskje blir det vårsamling her også i 2017 (?)

Vond hæl
På en treningstur i dyp snø ved Sessvollmoen for en uke siden fikk jeg litt kjenning med en gammel hælskade, og på fredagens første treningstur kom plagene tilbake for fullt. Begge turene ble gjennomført i Salomon terrengsko - noe jeg hadde planlagt å bruke hele helgen. Heldigvis hadde jeg tatt med et par Hokasko som jeg egentlig skulle bruke som spasersko, og de reddet helgen....

De fem treningsturene
1. Fredag løp jeg "Tunevannet Rundt" sammen med Helle og John - som selvsagt er mye sprekere enn meg, men som solidarisk var sammen med meg på hele turen. Turen på 17 kilometer gikk på varierte stier (bare litt vei) og i strålende vårvær.

Helle og John underveis på "Tunevannet Rundt"... i herlig Østfoldterreng.

2. Med vond hæl skulle jeg prøve å bli med Helle, John, Per-Einar, Marianne og Vidar på en løpe-sightseeing i Sarpsborg som jeg hadde planlagt som første økt lørdag. Jeg ga opp etter 20 meter... men da de andre bommet og jeg fikk en kilometers forsprang kom vi sammen likevel. Jeg fikk løpt i gang hælen etter 3-4 kilometer og fikk en flott tur (15 km) sammen med de andre på kryss og tvers i Sarpsborg by og byens parker.

Gråvær lørdag - men det er blide løpere som er klar for første økt.

3. En kort pause på SOL-hytta og litt mat... så var vi klar for en ny treningsøkt. Denne gangen ble jeg med Einar på en tur i Kalnesskogen på Greåker. Vegløping til/fra og lett terrengløping ellers - en tur på totalt 16 kilometer.

Einar i Kalnesskogen...

4. Sent på ettermiddagen var Helle, John og Per-Einar klar for dagens tredje økt. Jeg stilte som sjåfør fra hytta til Greåker - og sendte de andre ut på 1,5 ekstra kilometer før jeg selv la i vei alene på Greåkerstien. Forspranget holdt helt inn de 9 kilometerne jeg løp, selv om jeg var skikkelig sliten og farten var lav... de andre sleit nok mer med å finne riktige veivalg.

Flott terreng like ved Greåker Fort.

5. Også på søndagsturen sikret jeg meg et forsprang på de andre - og i tillegg løp jeg lysløype/veg et par steder de andre løp sti - så jeg klarte nesten hele "Tunevannet Rundt" i sakte fart med tunge ben, før racerne Helle og John tok meg igjen etter 15 kilometer - en kilometer fra SOL-hytta.

Helle og John etter helgens siste treningsøkt.

Første 10-milsuke siden august 2015

Dette var ikke verst - ut fra situasjonen med vond hæl som gjorde at jeg nesten kastet inn håndkleet lørdag morgen - men som i stedet endte med fire løpeturer til og totalt 72 kilometer. Uka endte dermed på akkurat 100 kilometer - den første 10milsuka etter UltraVasan i august 2015.

Så sant ikke hælen slår seg vrang bør det vel bli mulig å fullføre de kort-ultraløpene jeg har planlagt i år (i alle fall EcoTrail Oslo 45 km, Hof 5-toppers 45 km og Svanstul Fjelløp 43 km). Det går jo sakte - men sånn er det for gamlinger flest.... jeg er nest eldst i klubben og må bare innse at det betyr at jeg også er en av de saktestløpende.

Noen flere bilder fra samlinga:

Det er mange turløyper med utgangspunkt fra SOL-hytta.... i dette terrenget likte jeg meg også som o-løper.

Ingen testet badevannet i dammen ved SOL-hytta, men jeg skal jo flere turer til Sarpsborg denne våren/sommeren, så bare vent....

Helle og John balanserer for ikke å bli blaute på bena på fredagsturen... det varte ikke hele veien.

Vi måtte krysse et stort hogstfelt nordøst for Tunevannet - det ble litt kaving, men egentlig var det bare gøy.

John med sprang ned fra gjerde-trappa ved Holleby.

Holleby kirke - en idyll på landet, likevel nesten i byen.

Lørdagens første økt, jeg måtte bare la de andre løpe; hælen var for vond!

De andre hadde løpt feil - og jeg hadde fått løpt i gang hælen... fra Glengshølen var jeg likevel sammen med de andre - en uventet opptur.

Hafslund Hovedgård, en perle av en gård og parkanlegg.

Fra parken... se video nedenfor

Turistjoggere...

Balettdansere i Kulåsparken...

Det er fint i Kulåsparken. Her gikk Northug & Co sprintløp for mindre enn en måned siden!

En fornøyd Per-Einar utenfor huset der han vokste opp (0-7 år).

Noe løpere på vei ut på Tunevannsrunden - lørdagens andre økt.

Jeg ble med Einar på en runde i en helt annen retning, i Kalnesskogen på Greåker.

Fra Greåker Fort - på dagens tredje treningsøkt.

Morsomt terreng nedenfor Greåker Fort.

Lørdagsmiddagen (og en øl) ble inntatt på ærverdige Dickens i St.Mariegate.

En hyggelig avslutning på en aktiv dag!

Herlig terreng i Tunevannet Rundt løypa søndag formiddag.

Et parti med gammalskog ved Grønnliberga nordvest for Tunevannet.

Det kanskje flotteste partet i Tunevannet Rundt-løypa var de 3 kilometerne langs vestsiden av vannet.

Her blir jeg tatt igjen av Helle og John like før avslutning på søndagens løpetur - jeg hadde sett de bak meg en  stund og økte farten noe, men de andre økte farten enda mer....

Det var grått vær de to siste dagene, men det var på ingen måte noe dårlig løpsvær, og det var langt fra en grå helg!