mandag 16. mai 2016

Stolpejakt i Drammen - Elvebyen rundt på 1:45

Jeg skulle til Drammen i dag uansett - og da passet det fint å kombinere turen med Stolpejakt i Elvebyen. Det var en kort og sentrumsnær runde på 10 km, litt på Bragernessiden av elva - mest på Strømsøsiden. Totalt 38 stolper. Jeg var sliten etter gårsdagens stolpejakt i Gjerdrum, og valgte å ta runden i Drammen som en gåtur.

Siden det var helligdag fikk jeg ikke hentet kart på DNT-butikken - og jeg klarte aldri å finne ut hvor jeg ellers kunne finne kartet. I stedet printet jeg ut gatekart fra norgeskart.no - limte sammen og tegnet inn stolpene fra iPhone-appen. Jeg kunne brukt appen og kartet der, men synes det gir for lite oversikt.

Det hjemmesnekra kartet (se bildet) fungerte fint - og jeg fant greit alle stolpene.

Det var en flott dag - 2. pinsedag - med sol fra skyfri himmel - og et hyggelig gjensyn med byen jeg har blitt så glad i. Har jo tross alt tilbragt utallige dager her i jobbsammenheng - og også en del i løpssammenheng.

I de senere årene er det jo framfor alt opparbeidelsen av Elveparken og turveiene på begge sider av Drammenselva som har imponert meg og andre "turister".

Noen av bildene fra Stolpejakten i Drammen:


Jeg parkerte ved Drammenshallen, og startet Stolpejakta i "krattet" like ved Marienlyst stadion... denne stolpen hadde noen løsnet og slengt inn i hekken, men den var jo ikke fjernet... ingen andre av stolpene hadde vært utsatt for "hærverk".

Stolpepost ved Marienlyst skole.

Stolpepost ved Andedammen nedenfor Danvik Folkehøgskole. På den skolen gikk forresten det ene barnebarnet mitt for et par år siden...
 
Det var en stolpe i parken nedenfor Danvik også.
 
Stolpepost ved en grønn slette langs Strøm terrasse.
 
Til denne stolpen i Peder Søbergsgate - inntil jernbanen, fikk jeg en omvei. Jeg trodde jeg skulle kommet fram ved Norsk Rørsenter, men det ble bare rør....
 
Stolpepost i en fin liten park der Sheltlies gate og Peder Søbergs gate kommer sammen. Vi kan skimte mastene fra Maienlyst stadion i bakgrunnen.
 
Stolpepost mellom Nybyen og godsterminalen.
 
Her er jeg i en park i Nybyen. Stolpen er ved hekken i høyre kant. Det var forresten greit å traske gatelangs i Drammen såpass tidlig på en fridag - det var lite trafikk og greit å krysse gatene akkurat  "hvor jeg ville".
 
Stolpepost ved ei flott buske i Konnerudgata, like ved Lassebakken.
 
Jeg måtte ta med et bilde av broa over jernbanen ved Strømsgodset kirke... selv om det ikke var noen stolpe her. Denne broa er nå bare for myke trafikanter.
 
Stolpepost like ved den nye Øvre Sund Bru på Stømsøsiden... Bydelen her et totalt forvandlet -til det bedre - på få år!
  
Stolpepost på Bragernessiden, like ved Øvre Sund Bru.
 
Samme stolpe fotografert fra en annen vinkel.
  
Mimre mimre... i det gule bygget her holdt Xerox (den gang Rank Xerox) til i mange år. Dette var et av kontorene jeg hadde ansvar for som salgssjef - og på dette kontoret jobbet bare løpere! Utenfor bygget på den siden som vender mot Øvre Storgate hadde vi i Drammensmaratons storhetstid ansvar for en drikkestasjon utenfor kontoret. Sidegata heter Øvre Sund, og stolpeposten er i enden av gata.

Stolpepost i en liten park ved Hamborggate i gamle Drammen.
 
Her er jeg i Stømsgata, bare 100 meter fra forrige stolpepost.
 
Stolpepost like ved fylkeshuset, foran bygget til Vestre Viken helseforetak.
 
Stolpepost ved skulpturen "De syv tårnene" i Konggata.
 
Stolpepost ved barnehagen i Byparken på Bragernes. Denne var flyttet pga bygging av ny aktivitetspark, men det hadde jeg sett på stolpejaktens meldingsside - så da ble det ingen unødig leting her.
 
Stolpepost på overlege Lieds plass ved Sykehuset Buskerud.
 
Stolpepost i kanten av den store fine Byparken på Bragernes. 
 
Stolpepost i Byparken like ved Drammens teater. Her tok jeg selvsagt bildet i feil retning selv om det er flott ned mot Drammenselva.
  
Her var det en stolpepost i krattet ved den ene Y-broarmen på den flotteYpsilonbrua som går mellom Byparken på Bragernessiden til Kunnskapsparken på Strømsøsiden.  Etter at broa var ferdig i 2008 vil jeg gjette at dette er det mest fotograferte byggverket i Drammen.
 
På vei over broa mot Kunnskapsparken...
 
Grønlands torg med en stolpepost ved buska i høyre bildekant.
 
Jeg måtte bare ta et bilde til av broa.
 
Stolpepost ved lyskasteren som lyser opp Sameiet Grønland 34.
 
Stolpepost på en liten brygge ved Statens Hus.
 
Stolpepost i krattet langs elvepromenaden like ved "LNG-kula" (Karl Nesjar).
 
Stolpepost inntil jernbanen på "baksiden" av Statens Hus.
 
Stolpepost like ved rutebilstasjonen...
 
Stolpepost ved statuen av komponisten Johan Halvorsen i parken ved Drammens Museum.
 
Stolpepost ved den fine inngangen til Drammens Museum.
 
Stolpepost ved en annen ende av museumsparken.
 
..og en tredje stolpe rett utenfor museumsparken ved Flisebekken.
 
Stolpepost ved friidrettsbanen på Marienlyst.
 
Stolpepost i parken ved Drammensbadet.
 
Stolpepost ved Marienlyst Barnehage i Schreiners gate.
 
Stolpepost utenfor gjerdet ved Drammensbadets uteområde.
 
Stolpepost mellom friidrettsbanen og Drammenshallen.
 
38. og siste stolpepost i Drammen var ved krysset Bjørnstjerne Bjørnsons gate og Knoffs gate, fortsatt ved Drammenshallen.
 
Takk for en fin tur!
Da var det bare 200 meter til bilen...og avsted til Kick-Master Ultra der jeg skulle ta bilder, lage reportasje til kondis.no og dele ut noen utmerkelser til "maratonsamlere".
 
Andre turer i opplegget til 2016-utgaven av stolpejakten.no:
15.05.2016 Stolpejakt i Gerdrum, 55 poster
10.02.2016 Stolpejakt i Nes, 120 poster
05.05.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Alna 21 poster
01.05.2016 Stolpejakt i Ullensaker, urbant, 77 poster
30.04.2016 Stolpejakt i Ullensaker, terreng, 23 poster

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar