torsdag 26. mai 2016

Tre timer Rælingen opp/ned på stolpejakt

Rælingen rådhus - der turen startet.

Jeg er godt inne i stolpejaktsesongen, og kom tidligere i gang enn i fjor. Likevel har jeg så langt bare vært innom 386 av de 999 stolpene som hittil er satt ut på 17 ulike steder. Jeg har planlagt to turer førstkommende helg også - med 80 poster på Vestre Toten (Raufoss &Co) og 60 på Lørenskog.

Helt ajour blir jeg nok ikke før i juli siden det er mange andre aktiviterer som venter i juni - ikke minst ultraløpet "Romeriksåsen på langs" som jeg er løpsleder for, "sommerblot" for Skogkarenes klubb og St.Hansfest her hjemme.

I går kveld gjennomførte jeg Stolpejakten i Rælingen - og bortsett fra runden ved Myrdammen ble det ganske likt med fjorårets tur. Jeg hadde ikke fått tak i kart på forhånd, så jeg startet med å besøke servicetorget i Rælingen Kommune hvor jeg hentet kart og satte meg ned for å planlegge postrekkefølgen. Jeg målte ikke lengden, men stipulerte turen til å være ca 3 timer, det ble 3:10 - i fint sommervær.

Runden ble like lang som i fjor, litt under18 km, og tok like lang tid - men i år var det 41 stolper mot fjorårets 50. De siste 9 stolpene i år var ved Myrdammen - og dette var den klarte fineste delen sett med turistøyne. Det ble nesten 500 høydemeter på hovedrunden - Rælingen er kupert (!) - og det aller meste av turen var i skogsterreng - men mye av det igjen på brede fine stier eller turveier.

Jeg var tung og støl etter tirdagens styrketrening - den første på 4 uker - så jogginga var slitsom i dag. Jeg kom likevel greit rundt, selv om jeg var ekstra tung og stiv på turen ved Myrdammen (35 minutter). Kartet er egentlig supert, men det er masse stier og tråkk i Rælingsmarka - så noen steder ble det litt ekstra somlete - men alt i alt surr jeg vel ikke bort mer enn 4-5 minutter på flere småfeil som mest var dårlig konsentrasjon.

Noen av bildene fra Stolpejakten i Rælingen

Runde 1, Marikollen, Rælingsåsen, Løvenstad, Fjerdingby:

Dagens første stolpe var i 100 meterskogen mellom rådhuset og idrettsparken.

Stolpepost i en grønn lunge i boligområdet på Fjerdingby.

Stolpepost ved et stup innunder Fjerdingbyhøgda.

Stolpepost ved Marikollen Ungdomsskole.

...og ved Rælingen stadion.

Stolpe 25 var ved barnehagens lavvo nederst i alpinbakken. Her var kodelappen løsnet.. men hang ennå så vidt fast i stolpen.

Mange steder var det trenings-o-poster i tillegg til stolpene - som her i terrenget mellom Marikollen og Blystadlia.

Denne hytta har sett bedre dager - stolpe 39 var på baksiden.

Infotavle om Åsvegen - her har det vært ferdsel i hundrevis av år. Denne var like ved stolpepost 23 på Åshøgda.

Jeg har kommet meg over åsen og til en stolpepost ved rekkehusene i Blystadringen.

Stolpepost ved stien opp til Bjønnåsen.

Vannet har vasket bort deler av Åsvegen. bildene i skogsterreng blir veldig like, så jeg har hoppet over de fleste. Men jeg tar likevel bilde av alle stedene med stolpe + nærbilde av stolpen med kode.

En av ganske få urbane poster på runden, nederst i Grevlingvegen.

Det var stor aktivitet og antagelig en foreldredag i barnehagen like ved Blystadlia skole. Stolpeposten er ved lysstolpen før svingen i bakgrunnen.

Stolpepost ved bommen opp til vannbassenget på Rælingsåsen. Der oppe er målgang på RBIR-karusellens motbakkeløp hver høst. Puhhhh, jeg hadde ikke mye pust igjen på dette punktet de gangene jeg var med.

Opp og ned, opp og ned, her på vei opp til stolpeposten i bakgrunnen - på baksiden av vannbassenget.

Stolpepost på en liten høyde ved den fine turvegen gjennom skogen fra Sandbekken/Løvenstad til Rud på "Lillestrømsiden" av åsen.

Stolpepost ved minnesmerke for Stormyrbakken.

I Stormyra hoppet jeg noen ganger tidlig på 60-tallet - og i denne 60-metersbakken var det årlig renn med det meste av norgeseliten tilstede.  På fjorårets stolpejakt så jeg etter rester av bakken på andre siden av myra - men det var ikke lett å finne noe mer enn noen steinfyllinger som jeg tror var fra bakken.

Jeg husker jeg gikk med autografboka mi til alle hopperne på sletta, og best av disse husker jeg Arnfinn Karlstad som var den beste lokalehopperen på den tida (4. plass i NM, deltager i hoppuka) og Gunder Gundersen (to VM-medaljer i kombinert) som er opphavet til "Gundermetoden" i kombinert. Dette var en tid da kombinertløperne var nesten jevngode med spesialhopperne - mens de i langrennssporet var heller svake.

Gunder Gundersen er forresten opphavet til min egen litt voldsomme signatur. Jeg var så imponert over autografen hans at jeg til en viss grad kopierte denne...

Jeg har kommet meg gjennom skogen fra Stormyra og ned mot Ragnhild Jølsens veg på "Strømmensiden". Det er en stolpepost ved gjerdet på høyre side av veien.

Etter en kort visitt i boligområdene ved Ragnhild Jølsens veg og Per Oppegårds veg ble det en ny tur gjennom terrenget tilbake til turveien mot Rud. Her er en stolpepost øverst i skråningen der den gamle Furukollen lå - en mindre hoppbakke enn Stormyra, men senere erstattet av et hoppanlegg 100 meter lenger øst.

Jeg gikk surr i de mange stiene og fikk en omvei til denne putten der stolpeposten er i den andre enden.

Stoplepost ved den vestre demningen til Skoledammen ovenfor Rud skole. I fjor var det stolpepost ved demningen i den andre enden.

Vannet i Skoledammen så ikke så veldig innbydende ut... Det er fint der likevel- selv om det er kronglete å gå på den siden stolpen lå - og nedover mot skolen.

Stolpepost i skogkanten der stien kommer ned fra Skoledammen - litt ovenfor Øvre Rælingsveg.

Utsikten mot Øyeren og Nordre Øyeren naturreservat (deltaområdet) er upåklagelig.

Stolpepostved en lekeplass i Granittlia - høyt over Øyeren og helt i skogkanten til Rælingsåsen. Markagrensen går her - men kommunen vil gjerne bygge videre oppover og innover i marka og utfordrer grensen til bl.a. Østmarkas Venners store protester. Dette er ikke verdens mest spennende turterreng - så det må være bedre å stjele litt av marka her enn lenger sør i bygda.

Det er knapt nok en stolpejakt uten en post ved mobilmast - ikke noe vakkert syn, men vi er jo veldig glad for sterke signaler

Siste stolpepost på runden er ved vegkrysset inn mot rådhuset.

Stolpen var ved minnestøtta om dikteren Asbjørn Dørumsgard - som for 102 år siden ble ordfører i Fet, og fortsatte som ordfører i Rælingen (1929-31) de to første årene etter at de ble skilt fra Fet som egen kommune. Nå går diskusjonen om sammenslåing av Rælingen med nabokommuner, men ordfører Sand og sambygdingene sa et rungende nei tidligere i år.

Jeg har kjent meg sprekere, men kom da rundt på litt over tre timer. Da var det bare å sette kurs noen kilometer sørover til Myrdammen og de ni siste stolpepostene.

Runde 2, Myrdammen:

Tidlig på 80-tallet bodde jeg tre år på Flateby, men selv om det ikke er så langt fra Myrdammen var ikke dette noe naturlig utgangspunkt for treningsturene mine. Men jeg har løpt noen o-løp i det veldig kuperte og vanskelige/kronglete terrenget rundt vannet - og aldri funnet fram uten masse bomming.

Enda lenger tilbake - i begynnelsen av 60-åra var jeg derimot mye her, på hytta til optiker Haugen som var far til klassekamerat Arne. Det er den eneste hytta ved Myrdammen - og jaggu står den ikke der ennå, men jeg forsto på Arne sist jeg pratet med han (klassefest i fjor) at hytta nå var solgt (til kommunen?)

Området ved badeplassen og ellers ved Myrdammen er flott opparbeidet gjennom mange år - og er et virkelig flott sted å besøke på badetur, grillkos eller bare rusle en tur. På denne halvvarme kvelden +16C) var det et 20-talls mennesker som hadde slått seg ned flere steder ved vannet. Den lette turen til de ni stolpene ved vannet vil gjestende stolpejegere helt sikkert sette stor pris på.
Første stolpen fant jeg like ved badeplassen.

En åker full av "natt og dag" - stemorsblomster.

Myrdammen kan ses fra alle de ni stolpepostene på denne lille kartbiten.

Bro over til øya ved "Haugenhytta" - stolpeposten er på øya.

Stolpeposten på toppen" - if broa den andre retningen i bakgrunnen. I tillegg til de som var på grilltur så jeg 6-7 fiskere i dette området, men de tror jeg ikke får noen spennende fangst. De må nok lenger inn i marka for å friste lykken i andre vann som forvaltes bedre som fiskevann, selv om det faktisk er satt ut noe stor ørret også i Myrdammen.

Stolpepost lengst sør ved Myrdammen.

Etter en tur tilbake og forbi badeplassen er jeg nå på den største øya (ca 100x300 meter) i Myrdammen. Stolpepost 48 lå på høyeste punkt. Det er tilrettelagt med vei og framkommelig også for rullestoler ut hit på det idylliske området.

Stolpepost lengst nord ved vannet - der Gjellebekken går stri ned gjennom de trange Hurtigdråga og Sjudråga ned mot Øyeren ved Nordby.

I gamle dager rant vannet ut fra demningen øst for vannet - i en rørgate til kraftstasjonen i Gjellebekkvika i stedet for å renne ned bekken.

Stolpeposten er på demningen der damluka var.

Det er bare en smal tarm (utgravd?) fra selve Myrdammen og de 300 meterne ned til dammen.

Jeg var tørr på bena til jeg hadde vært på 49 poster. På vei til den 50. stolpen fulgte jeg stier sør for den smale vannrenna mellom vannet og demningen - ikke for at det var kortest, men for å variere turen. Dermed ble det 150 meter trasking i myr, og ingen vei utenom gjennomvåte sko.

Ved bade- og grillplassen var det full fart med matlaging da jeg passerte på vei tilbake til bilen. Det var en del av våre nye landsmenn som tilberedte mat som luktet mye.
Dette er et fint turmål som kan anbefales!

Fjorårets stolpejakt i Rælingen:

Tidligere turer i år på opplegget til stolpejakten.no: