onsdag 8. juni 2016

Sommerblot ved Aurtjern med SKK Romerike

Sommerblot med Skogkarenes Klubb på Romerike er en av de to dagene i året jeg er "ung" - faktisk svært ung. Halvparten av de som kom på årets sommerblot er 80 år +, men det er ikke noen ting som minner om gamlehjem når disse gutta møtes. Den andre gangen i året jeg tiltales "ung" er når samme gjeng samles til "Høstblot".

Jeg var nest yngst på årets treff, kun tidligere Ullensakerordfører Tron Erik var yngre. Med 15 års fartstid i SKK Romerike nærmer jeg meg likevel den halvparten (56 medlemmer p.t.) som har vært med lengst. I mange år har jeg vært med i styret og hatt funksjonen som "løpsmester" - et hyggelig og lite krevende verv.

Til årets Sommerblot skulle jeg som løpsmester laget en liten utfordring til de gamle spreke o-løperne, og etter litt synfaring uka før i det spesielle terrenget ved Aurtjern, i Aurmoen landskapsvernområde, falt valget på en postplukkløype med 13 grop-poster på bare 1,3 kilometer.

Det er enorme mengder groper fra massevis av år med militær øvingsvirksomhet før området ble fredet, og nå som vindfall får ligge og myggen herje fritt er det mer enn postplasseringene som skaper utfordringer. Litt diverse handicap-beregning hadde jeg også lagt inn, det må jo helst være litt rettferdig også.

Dagen startet med at jeg i kamp mot myggen hang opp de 13 postene før de andre kom, og etter det hyggelige treffet ble det mer kamp mot myggen og inntak av postene.

Uheldigvis bommet vi veldig på datoen denne gangen, slik ar blotet kolliderte med andre o-aktiviteter. Dermed var vi bare 11 skogkarer ved Aurtjern, men det var hyggelig som alltid - og i tillegg til o-løype somjeg organiserte, hadde Hans et foredrag om historien til området vi befant oss i.

Merking, her foregår o-aktivitet...
 
Flott vær, litt trim, mye hyggelig prat og grilling....
 
Hans&Hans (83+84) på vei ut fra startposten.
 
Aage&Eivind (83+77) stempler ut på den elektroniske startenheten.
 
Tron Erik forsvinner inn i gropterreenget...
 
Målposten. 
 

Hyggelig besøk: Christian, Iselin og Oscar

Tidligere på dagen fikk vi hyggelig og overraskende besøk av Christian, en av Oles beste kamerater fra de årene vi bodde på Råholt. I perioder van han ganske så husvarm hjemme hos oss... Nå bor han i Drammen, men tok med kona Iselin og herlige lille Oscar på besøk til Vormsund Brygge.
 
 Else syntes det var stas å hilse på Oscar som blir ett år 5. november.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar