onsdag 3. august 2016

Fire dager i København uten joggesko

Jeg tror kanskje dette var den første reisen min noensinne uten joggesko med i bagasjen - i alle fall etter at jeg begynte å løpe i 1977. Else og jeg har vært på en mini storbyferie i København, og det var altså en 100% joggeskofri tur for min del.

Men, det betyr ikke at det ikke ble trimming. Det blir mye gåing som storbyturist, og vi gikk minimum 25 kilometer gatelangs disse dagene. Jeg blir i alle fall sliten under fotsålene av slik tråkking - så jeg burde kanskje hatt med joggesko likevel - til å gå med.

Slike storbyturer uten bil er interessante; det er egentlig utrolig hvor mye man rekker over på fire dager.

Med gatekart, oversikt over attraksjoner, hop-on hop-off busser, kanalbåt og mange og fine vannhull og spisesteder underveis - blir dagene lange og innholdsrike.

En av nøklene for at disse turene våre blir bra er at vi velger sentrumsnære hoteller, selv om disse ofte holder en lavere standard enn nyere hoteller utenfor bykjernen. Denne gangen bodde vi på Grand Hotel rett ved Tivoli og Hovedbanegården.

Det kom noen byger, men det var stort sett ok vær, og med ett unntak satt vi ute og spiste. Det er kjempehyggelig å sitte på "gata" og spise, men samtidig gikk vi glipp av mange flotte innendørs lokaliteter.

Jeg tok noen hundre bilder, som et eksperiment bare med mobilkameraet på iPhone 6. Det blir nok ordinært fotoapparat igjen på neste tur.

Hva var turens høydepunkt?
Det må ha vært den laaaange vandringen vår andre dagen - der vi tråkket oss gjennom det meste av det sentrale København - og med Strøget, Nyhavn, Christiania og Kastellet som de mest interessante stedene.

45 av mange hundre bilder fra turen:


På Strøget er det alltid underholdning.
Nytorvet.
Pepperbiff på Le Diamant (Strøget).
På Le Diamant og Mama Rosa var det sjeldent et ledig bord å se.
Sent på kvelden, fortsatt 19 varmegrader.
Lille Olav sammen med verdens høyeste mann.
Lunch på ærverdige Hviids like ved det kongelige teater. Lokalene inne var fantastisk flotte.
Nyhavn - idyllisk og med veldig masse folk! Det er spisesteder sammenhengende langs hele gata på "solsiden".
Den helt nye gang- og sykkelbroen som ble åpnet i sommer mellom Nyhavn og Christianshavn.
På vei inn mot fristaden Christiania.
Fotografering forbudt... det så jeg ikke før jeg kom hjem.
Her får jeg fingeren mot strupen av dama ved det nærmeste bordet. Ikke fotografer her!
Likevel tok jeg noen flere bilder, men ventet til jeg var forbi hasj- og marihuanaselgerne. Det er visst et fotografering forbudt-merke også på veggen i bakgrunnen.
Bevar Christiania! Det blir stadig forsøkt å "ta tilbake" Christiania.
Vår Frelsers kirke med det fantastiske spiret, der det også er en utvendig spiraltrapp man kan følge til topps.
Christanshavn kanal.
Tilbake ved Nyhavn. Mye låst kjærlighet på denne broen.
Det ble lunch på NyhavnsKroen.
Fra Amalienborg slott.
Utsikt fra fontenen ved Amalienborg mot operahuset på andre siden av kanalen.
Seilbåten er registert på Cayman Islands, i George Town - der vi jo var i februar i år.
Langs stranden på vei til "Den lille havfruen".
Det var ikke store saken, men denne statuen er en av Danmarks absolutt mest besøkte severdigheter. Jeg hadde ikke vært der på mine tidligere Københavnturer, men hadde vel ventet meg en betydelig større havfrue.
Festningsområdet Kastellet ligger flott til innenfor havfruen. Det var fint å gå tur på den stjerneformede vollen, og her myldret det av joggere.
St. Alban kirke ved Kastellet.
Denne andungen sto på liljebladene og skrek etter mamma.
Veggen rundt området det det blir ny T-banestasjon ved rådhuset, var prydet med blant annet denne hunden som lignet veldig på Ole og Jannickes golden "Billy". Else måtte hilse på.
På båtsightseeing med kanalbåt - operaen i bakgrunnen.
Folkehavet som tar bilde av den lille havfruen.
Turiseter på båttur!
Christianshavn kanal.
Vår frelsers kirke.
Mye spennende design i København, blant annet denne gangbroen over en av kanalene.
Endelig, vi er på Pigen og sømanden, og vi har bestilt Fish 'n Chips.
Det spesielle Nyhavnsølet måtte jeg selvsagt smake på. Søtt og masse smak.
Her står vi i kø utenfor den italienske restauranten på Tivoli.
Else ville så gjerne vinne en kjempekartong med sjokolade til meg, men ga opp etter 200 kroner...
Restaurant Fru Nimb inne på Tivoliområdet.
Fin bil på Carlsbergmuseet.
Her har jeg fått en Carlsberg for mye.
Flotte øltransport-hester.
The Copenhagen Exbeerience...det mørke ølet var godt!

Turister på hestetur rundt om i Carlsbergs bryggeriområde.
Gamle Carlsberg.
Det siste vi gjorde før vi reiste tilbake til flyplassen var å spise lunch på stilige Vesterbro Bryghus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar