torsdag 18. august 2016

Stolpejakt i Vestre Aker - del 3 av 3 - Vinderen

Vanligvis legger jeg opp til å ta alle stolpeposter på samme kart på en enkelt dag, men siden det er kort reisevei til Oslo har jeg delt opp stolpejakte der i mindre turer som jeg kunne kombinere med andre ærend. Vestre Aker delte jeg i tre turer, og den tredje av dem i dag gikk i områdene Holmen, Smestad, Volvat, Vinderen, Ris og Slemdal. Samlet på de tre turene ble det 63 kilometer og nesten 9 timers jakt i Vestre Aker.

Klikk på linken og få svaret: Hva er stolpejakt?

Første delen av stolpejakten i Vestre Aker 1. juli: Stolpejakt i Vestre Aker i øspøs regn
Andre delen 9. august: Stolpejakt i Kollen - på sommerføre

Jeg skulle på heldags stolpejakt i Tynset og Folldal dagen etter, så jeg passet på ikke å bli for sliten underveis. Jeg hadde planlagt å parkere ved Gressbanen nå også, som da jeg tok Kollen-stolpene, men parkeringsplassen var full - så jeg endte opp på en liten plass nedenfor Holmendammen - i Holmenkollveien. Toppbildet er tatt ved Holmendammen mot slutten av dagens runde.

Turen ble på 14,5 kilometer, tok hårfint over 2 timer og jeg kunne summere 244 høydemeter. 

Fra Holmendammen var det lett jogg i slak utforbakke ned mot denne parken rett ovenfor Bakkekroen i Smestadkrysset. Her er stolpepost 7 ved lysstolpen i bakgrunnen.

Etter å ha krysset under Ring 3 (under den gamle, over den nye tunnellen) ble det jogging langs Sørkedalsveien til Lille Borgen vei. Den fulgte jeg til enden der stolpe 51 var ved gjerdet midt i bildet. Gangveien fortsetter til Steinerud stasjon 100 meter unna.

Jeg passerte Diakonhjemmet Sykehus (og Høgskole) på vei til neste stolpepost...

Stolpe 35 var ved Barnekunstmuseet i Lille Frøens vei. Det heter faktisk "Det internasjonale barnekunstmuseet". I følge Wikipedia er museets oppgave å samle, bevare og formidle kunst fra hele verden laget av barn og unge opptil 18 år.

Barnekunstmuseet...

Stolpepost 57 ved en gangbro over Sognsvannsbekken nedenfor Gaustad.

Sognsvannsbekken går friskt i to løp nedenfor Rasmus Winderens vei.

Stolpepost 58 - der turveien går i forlengelsen av Åsmund Vinjes vei.

Stolpepost 36 er nederst i den store Gaustadskogen som ligger klemt mellom Risbekken i vest og Sognsvannbekken i øst. Det nye Rikshospitalet ligger på andre siden av Sognsvannbekken.

Etter en fin tur gjennom hele Gaustadskogen kom jeg til stolpe 38 ved Sognsvannveien.

Innerst i Risbekkveien, der turveien går over mot Sognsvannveien var stolpepost 37 ved ei lita klopp over Risbekken.

Her ved Gråkammen stasjon måtte jeg vente på grønt lys for å få krysse Holmenkollbanen.

Like ved stasjonen var stolpe 34 ved treningsapparatene i Hemingskogen, rett ved Hemingbanen.

Denne stolpeposten (39) på Slemdal var løsnet - antagelig på grunn av anleggsarbeider. Den var jo der likevel..

En liten avstikker ned til Ris menighetshus i Slemdalsvingen, stolpe 52.

Heisan, dette var kjent. Øverste del av Frognerseterveien på den delen som omfattet "Lille Besserud-etappen" i Holmenkollstafetten. Etappen fra Vinderen stasjon til Slemdalskrysset var vrien - jeg stivnet alltid i den bratteste delen av bakken. Jeg likte den neste, Besserudetappen, bedre. Øverst i bakken er stolpepost 33.

Stolpe 33 ved et av de mange gedigne husene i området.

Stolpepost 40 ved Emanuel Vigelands mausoleum (og museum) i Grimelundsveien. Rett nedenfor bygges Petter Nesleins luksusleiligheter med en prislapp opp til 58 millioner.

Stolpepost 24 ved Giskehagen - et trivelig rekkehusområde ved Dalsveien.

Stolpepost 15 var ved Østre Holmen gård.

Stolpepost 14 lurer i krattet ved nordenden av Holmendammen - vannet som speiler en fin kveldshimmel.

Det ble en ekstrarunde til slutt - til stolpe 53 ved Vestre Holmen gård. Stolpen ev ved stolpen til høyre på bildet. Fra posten var det tegnet inn en sti på kartet ned til Arnebråtveien. Det innebar kryssing av en privat hage etter mine begreper, men jeg åpnet likevel en port i gjerdet og fulgte "kartanvisningene".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar