søndag 21. februar 2016

5-mil i Trysil-Knuts Fjellverden

Denne helgen var det klart for "Gutta på tur" 17. edition, og gutta i denne sammenhangen er noen godt voksne karer fra Fenstad. Det var bare tre av oss i år - men tur er tur, og innholdet følger en årelang tradisjon; Skiturer, god mat og godt drikke, kortspill og Jägermeister.

Bildet er fra hytta til Inger&Jan i Eltdalen i Trysil der tre karer tilbragte helgen sammen.

Helt greit!
For en litt over middels treningsinteressert fyr som meg er det helt greit å være på tur med noen som trener betydelig mindre. Forskjellen i kondisjon er dessuten større en forskjellen i fart.

Fredagens skitur - som var min andre skitur for året (!) gikk i fine spor til/fra Kjølsætra sammen med Jan, 14 kilometer.

Lørdag var det ganske kraftig snøvær og en del vind, så da var jeg alene på tur rundt omkring i løypene mellom Røsjøen og Eltdalen. 16 kilometer nesten uten spor - men likevel en fin treningstur.

Søndag var det nykjørte flotte løyper, vindstille og endelig tur opp i snaufjellet ved Nyvangssætra og Høa. Jeg var sammen med Jan første timen og med litt påslag fikk jeg 20 herlige kilometer på ski - riktignok i løse spor, men det føltes trygt og greit i utforkjøringene.



Det ble altså tre skiturer på ganske nøyaktig 50 kilometer. 5-mila mi hadde totalt 950 høydemeter. Dermed 5-doblet jeg årets skikilometer på en eneste helg. 64 kilometer hittil, den tredje vinteren på rad nesten helt uten skigåing!

"Kort & Jäger"
Turens egentlige høydepunkt var som vanlig "Kort & Jäger" - og siden vi bare var tre karer ble Amerikaner byttet ut med sprøyte. Fredagsresultatet (i kortspillinga altså) var tragisk for meg med Jan som suveren vinner - men heldigvis tok jeg en knusende revansj lørdag, og i bonusrunden til slutt vant Vidar - så da var alle vel forlikte atter en gang.

Noen bilder fra helgen:

Det har etter hvert kommet brukbart med snø i Trysil-Knuts Fjellverden, og nye 15 cm kom denne helgen.

Jan studerer elgtråkk ved skiløypa mot Kjølsætra.

En selfie hører med....


Kjølsætra.

Lørdag var jeg alene på tur i stort sett gjenblåste løyper.


Man akkurat her i skogen var det noen hundre meter med skispor.

Sola brøt ikke gjennom på søndagen heller, men det var vindstille og fantastisk flott i høyden. 

Nyvangssætra.

Løypekryss på Litlåsen.

Litt løse spor, men en herlig dag på ski!

Motiv ved Høa...


Sola kom nesten fram...




Jeg startet og sluttet turene ved skiløypa nederst i hyttefeltet ved Eltsjøen. En kuriositet var ellers at jeg møtte kjentfolk i løypa alle tre dagene. Jeg kjenner ikke mange med hytte her oppe (tror jeg) - men noen er det altså. Og skiløypene er betydelig bedre enn for bare 2-3 år siden, nå kjøres det med stor maskin i alle løypene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar