torsdag 11. februar 2016

Snøfritt terreng på stolpejakt i Skjeberg

Jeg var i Berlin da de 100 vinterpostene til Fresk i Sarp* ble lansert 12. desember. Resten av måneden var travel og planen om flere Sarpsborgturer i januar ble spolert først av stort snøfall, deretter streng kulde og deretter en kranglete mage. Men, endelig kunne jeg jakte stolper (turorienteringsposter) igjen - og dagens 3-timerstur i Hornesskogen ved Skjeberg ble en opptur på flere måter:

Først og fremst var det en veldig fin tur i snøfritt herlig Østfoldterreng, det var første langturen på svært lenge og kroppen responderte bra. Dermed blir det forhåpentligvis en ny tur til et annet terrengområde (Isebakke) neste uke.

Den eneste "nedturen" i dag var en par unødvendige bommer der jeg fravek det planlagte veivalget og virret rundt i et par hogstfelt. Akkurat da hadde det vært greit med kompass eller brukt stolpejaktappen på Phonen, men jeg har bestemt meg for å klare disse turene uten slike hjelpemidler!

Det ble en tur på 18 kilometer, 3 timer og 10 minutter, 422 høydemeter og altså 50 poster. 35 av postene var i skogsterreng, men selv om det ble en del "rett på" veivalg var det mest løping på små og større stier.

Rundt omkring i terrenget... veivalget via 50 stolpeposter!

*Fresk i Sarp er en del av "Folk i form til tusen" - et flerårig prosjekt med massevis av aktiviteter fram mot årets 1000-års byjubileum i Sarpsborg. Totalt 1000 stolpeposter skulle settes ut i en fireårsperiode fra 2013 til 2016, og med de 100 vinterpostene som er ute nå er man oppe i 700. De siste 300 stolpepostene kommer senere i år. Jeg har besøkt 510 hittil, men skal selvsagt innom alle 1000!

Bilder og litt omtale fra dagens tur:

Jeg tar avstandsbilde av alle postdetaljene, nærbilde av stolpen (for å ha koden til registrering på nett når jeg kommer hjem) og noen få spesielle motiver ellers. Men med 120 bilder stjeler det jo en hel del tid... så snittfarten blir lav på en slik tur.

Stolpe 660: 
Jeg parkerte ved Rema1000 like ved nedlagte Skjeberg stasjon, halvannen times kjøring hjemmefra. Den første stolpeposten sjekket jeg inn ved inngangsdøra i bakgrunnen. Det fortsatte med noen urbane poster før jeg kom til skogsterrenget.

Stolpe 661: 
Et lite minutt tok det til neste post på andre siden av fv118, det som i min barndom (og ungdom) var E6. Postkodene på disse stolpene har en bokstavkode med to bokstaver, og nærmest ubevisst assosierte jeg disse med - for meg - kjente forkortelser. F.eks: RX Rank Xerox, SA Sarpsborg Arbeiderblad, AA Anonyme alkoholikere, SS (uffda), FO Forsvarets overkommande osv...

Jeg kunne registrert postene der og da med en app på mobilen, men jeg gadd ikke tukle med det - og la inn kodene på nettet når jeg kommer hjem.

Stolpe 659:  
Innunder fjellskrent ved Hornnes barneskole.

Stolpe 658: 
På andre siden av skolen var det en stolpepost til.

Stolpe 657: 
-Hvem er du? Spørsmålet kom fra en liten skolegutt på vei hjem fra skolen. -Jeg heter Olav og jeg leter etter stolper med nummer på! -Åja, jeg vet om en post der oppe, sier gutten  ivrig og peker oppover mot stolpeposten midt på bildet. 

Stolpe 678: 
Post like ved barnehagen i Åsgarden - ganske høyt opp i lia.

Stolpe 667:  
I boligområdet ved stien mellom Åsgården og Stenbruddveien. Dette er faktisk en del av Pilegrimsleden.

Stolpe 693: 
I skogen, men nær bebyggelsen på "Lilletoppen".


Stolpe 675: 
Jeg måtte ta en avstikker fra bebyggelsen for å få med en post i skauen. På vei hit feiltolket jeg kartet... og belønningen var en 3-4 minutters omvei og grubling. Det er lett å miste konsentrasjonen en og annen gang... 

Stolpe 690: 
Stolpepost ved stolpe i Hasliveien.

Stolpe 679: 
Siste urbane post i denne omgang, nå venter 35 skogsposter. Her er jeg innerst i Stenbruddveien, og navnet er ikke tilfeldig... små brudd og skjerp ligger tett innover i skogterrenget.

Stolpe 699: 
På en liten kolle....

Stolpe 696: 
Post ved en av de mange små steinbruddene.

Stolpe 684. 
Steinrøyser - som denne - er det også mange av i terrenget... det er mye gammel historie i denne skauen. På vei til denne stolpeposten tok jeg feil av et stikryss og kom litt feil. Da støtte jeg på barnehagebarn på tur, og når jeg ser slikt lurer jeg på når gleden av å være i naturen byttes ut med PC og nettbrett... Barn på tur er glade barn!

Stolpe 674. 

Stolpe 700: 
Fra en av de fineste stiene i terrenget, med stolpen i stikrysset.

Her er jeg innom Pilgrimsleden igjen...

Stolpe 666. 
Ruin i skauen. På Wikipedia leser jeg om 666: Ifølge den siste boken i Bibelen er 666 tallet til, eller navnet på, det villdyret med sju hoder og ti horn som stiger opp av havet.

Stolpe 697:
Litt bushing gjennom kratt (kjekt at alt løv er borte slik at sikten er bra)... og der åpenbarte neste stolpepost seg i en grøfteende.

Stolpe 681:
Gressbevokst liten myr.

Stolpe 689:
Denne solide ruggen av en stein gjemte stolpen som jeg fant på baksiden. Jeg har en tilbøyelighet til å ankomme postene fra "blindsiden".

Stolpe 691:
Post på en fin liten kolle.

Post 692:
Enda en fin kolle i fint skogsterreng.

Stolpe 667:
Post ved en liten dam ved "Trosset"...

Med litt rigging ble det et mye bedre bilde fra stolpepost 667.

Stolpe 676:
Stein like ved den smale fine stien.

Stolpe 665:
Nok en steinrøys!

Stolpe 664:
En liten kolle blant flere.

Stolpe 695:
Stikryss... enklere blir det ikke.

Stolpe 694:
Uten kompass er det alltid litt spennende å gå etter poster som denne litt vekk fra nærmeste sti. Alt over 10-15 sekunder bomming er et nederlag, men det gikk greit til denne posten.

Stolpe 672:
Etter forrige stolpepost tok jeg en kort pause for å fiske fram en sjokolade, drikke litt og slå lens - da var jeg ukonsentrert lenge nok til at jeg gikk på "dagens blemme". I stedet for å ta korteste vei tilbake til en sti skrådde jeg mer rett på - og feiltolket kartet i et stort hogstområde. Jaja, jeg endte opp på post 672 på bildet, men skulle vært på 668 ca to hundre meter lenger øst.

Stolpe 668:
...hvor jeg egentlig skulle vært en god del minutter tidligere. Den lå ved en putt midt i det store hogstområdet. Var det hogsten som hadde gitt så mye vindfall, eller var det vindfall etter storm som hadde skapt hogstfeltet (?).

Stolpe 669:
Etter å ha krysset ei blaut myr der jeg savnet våtsokkene kom jeg til denne kjempesteinen.

Stolpe 698:
Tilbake på sti igjen - og en post i et stikryss.

Så var jeg klar for et nytt lite uhell. Joggende nordover mot stolpepost 683 - mens jeg fulgte med på kartet - smalt jeg skallen i denne buska som  dannet et "tak" over stien - akkurat lavt nok til at lille meg burde dukket. Da var jeg heldig som hadde på meg ei tykk fleecelue, det gikk heldigvis bra.

Stolpe 683:
Skallen holdt altså, og neste post lå ved en "stein i lia".

Ingen post her, men jeg måtta ha med bilde av denne fine buska.


Stolpe 673:
Ved et lite steinbrudd. Rene badekaret dette, men neppe varmt vann.

Stolpe 692:
Steinrøys på en liten kolle.

Stolpe 689:
Til og fra denne steinposten ble jeg litt distrahert av et hogstfelt - men unngikk bom.

Stolpe 685:
Her er jeg i et fint småkupert område.

Stolpe 662:
...i åpen fin skog...

Stolpe 663: 
Bak denne kjempesteinrøysa var stolpen. Legg merke til den herlige stien!

Stolpe 670:
Det er greit å finne steiner i skogen når de er så synlige som denne.

Stolpe 671:
Flat stein... men legg merke til det fine krokete treet i bakgrunnen.

Stolpe 687:
Post på en liten høyde i et veldig flott terrengparti.

Kunst i naturen.

Stolpe 688:
300 meter sørover fra forrige post... men jeg kom skjevt og nærmet meg bebyggelsen. Det ble noen svært store svinger i et hogstområde før jeg kom til stien og etter hvert til posten.

Stolpe 685:
Nok en gang ble det litt surr da stien ble borte for meg i hogstfeltet, men jeg satset på at retningen var riktig - og det var den - så jeg fant grøftemøtet uten bom. Siste skogspost denne gangen.

Stolpe 656:
Tilbake til litt urban orientering. Her en stolpepost i Odinsvei.

Stolpe 653:
Ved en fotballøkke mellom Løkkebakkveien og Molvikveien.

Stolpe 655:
Veikryss ved Vestre Løkke gård.

Stolpe 654:
I parken ved "Blikkenslagerverksted Olsen". 

Fylkesvei 118... dette husker jeg som E6, den gangen vi måtte krysse jernbaneovergangen ved Skjeberg stasjon - og nesten alltid kjørte i kø i disse traktene. Først kom en omlegging med bred fin tofelts E6  en kilometer lenger vest- så kom det som er dagens motorvei på samme sted.

Stolpe 651:
Actin treningssenter.

Stolpe 652:
Dagens femtiende og siste stolpepost ved Sarpsborg Lakkering. 
Det hele hadde tatt litt over tre timer - en fin tur i fint vær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar