torsdag 8. juni 2017

Stolpejakt i Skedsmo, årets flateste jakt

Været kunne vært bedre 8. juni, men stolpejakt er jo ikke avhengig av sol. Færre høydemeter enn på 10 km i Lillestrøm er det vanskelig å finne andre steder. Litt mer kupering var det på Skedsmokorset der 20 av Skedsmos 50 stolper var plassert.

Tidligere på dagen hadde jeg varmet opp med stolpejakt ved Myrdammen i Rælingen, men det var bare en halvtimes lett runde. Det var litt solgløtt og blå flekker på himmelen, men mest av alt var det truende skyer og regnbyger på alle kanter - og jeg slapp ikke helt unna regnet.

Været var bedre på fjorårets stolpejakt, den første i Lillestrøm:
Stolpejakt i Lillestrøm på en utepilsdag

Hva er stolpejakt?
Klikk på linken ovenfor og få svaret.
Der finner du også link til mine 82 stolpejaktblogger 2014-2016 (4642 stolper) med masse bilder. Link til årets turer finner du nederst i denne bloggsaken.

Det  ble en miks av gåing og jogging, former virker helt OK - og totalt på dagens tre runder ble det 22 kilometer og drøyt 3 timer brutto der blant annet 160 bilder (alle detaljer + stolpekoden + litt til) tar en del tid.

Med ynkelige 48 høydemeter er Lillestrøm det desidert flateste landskapet jeg har vært på stolpejakt, halvparten av disse høydemeterne er opp til parken ved Sagelva.


Stolpejakten Skedsmo 2017 - del 1
Noen bildeminner fra turen i Lillestrøm 

30 stolpeposter, 11.7 km, 48 høydemeter, 1 time 39 minutter
Stolpe 29 innledet turen på Lillestrøm. Den lå i vika i Nitelva innenfor "Bondetangen", ikke så langt fra Nebbursvollen bad.

Nebburs'en er 50 år i år, og like populært. Stolpe 22 var ved vannsklia.

Det ble mye elvelangs i Lillestrøm, her er jeg på Nittebergstangen (stolpe 30) som er omkranset av Nitelva på tre kanter.

Jeg har nå vært innom en del stolpeposter langs flomvollen på Skjettensiden av elva. Her er jeg ved Sagelva der deler av sagindustrien har dukket fram igjen i den nye flotte parken.

Stolpe 16 er ved bygget i bakgrunnen.

Stolpe 27 var ved Strømsveibrua med utsikt mot Rælingen.

Ute på denne halvøya i Nitelva skulle stolpe 28 vært, men på grunn av flom var den flyttet inn på flomvollen mellom elva og bebyggelsen på Volla.

Sykkelbyen Lillestrøm jobber aktivt for å tilrettelegge for sykling. Her ved stolpe 11 ved Romeriksgata på Volla.
Stolpe 9 var ved flomsteinen i venstre kant av bildet, og selv om det var en liten vårflom var det ikke nok til å nå foten av flomsteinen en gang.



Stolpe 4 ved Lillestrøm Politikammer som nå ikke er eget politidistrikt lenger, men en del av politidistrikt øst sammen med de tidligere kamrene i Sarpsborg og Ski.

Portalen er godt synlig fra nesten alle kanter av byen, et bygg som det er mildt sagt ulike meninger om. Her med Skedsmo Rådhuset på høyre side, og med stolpepost5 ved lysmasta til venstre.

Skedsmo kommune, men hva blir det nye navnet etter sammenslåing med Fet og Sørum? Navnekrigen pågår, Lillestrøm er foretrukket av flest, men kommunene ble ikke enige og departementet avgjør. For en på utsiden er Lillestrøm det naturlige valget.

The Hammering Man, den flotteste og mest dominerende av skulpturene langs elva. Ingen stolpe her i år, men det var ikke så langt unna.

Ved brygga nedenfor The Hammering Man var stolpe 2. Toppbildet viser stolpen med statuen i bakgrunnen.

Stolpe 1 ved Lillestrøms nye bydel på sørsiden av jernbanen, der det bare var industri for få år siden. Nå er det park og boligblokker.

På turen gjennom sentrum var jeg innom stolpe 6 ved Lillestrøm kulturhus.

Dette veikrysset mellom Brandvoldgate og Nittedalsgata (tidligere hovedveien gjennom Lillestrøm) var distriktets mest kollisjonsutsatte kryss. Som kjøreskoleelev for 50 år siden måtte jeg selvsagt forbi her på hver kjøretime.

Stolpe 7 ved Lillestrøm kirke. Tidligere et dominerende bygg i bybildet, nå mer og mer borte blant store nybygg på alle kanter.

Stolpe 13 ved Volla barnehage. Oppover hit møtte jeg strømmen av skoleelever på vei hjem fra en av de tre skolene i Vestbygata - der også barnehagen ligger - og der det nå planlegges enda mer skolebygging.

Og så var jeg ferdig med runden, bilen var parkert like ved stolpe 29 der turen startet. Jeg unngikk regn på denne runden, men var ikke like heldig på neste runde.



Stolpejakten Skedsmo 2017 - del 2
Noen bildeminner fra turen på Skedsmokorset

20 stolpeposter, 5.9 km, 109 høydemeter, 55 minutter



Siste del av stolpejakta i Skedsmo var på Skedsmokorset, eller mer bestemt i boligområdet på Korsfjellet der det var betydelig mindre bebyggelse sist jeg løp o-løp der i 1978.

Det var en tidligere o-venn (Per Arne Karlsen) fra O-52 som hadde satt ut stolpene, og da han så oppdateringen min på facebook lurte han selvsagt på om stolpejakta "hans" var godkjent. Joda, stolpejakta var variert og fin - og det er fint å se at man beholdt en del grønne soner mellom bebyggelsen.

Det var første året med stolpejakt på Skedsmokorset - og jeg valgte å starte fra Tæruddalen der det er ubegrenset med parkeringsplass.

Når jeg kom hjem oppdaget jeg at jeg ikke hadde tatt bilde av stolpe 43 (nederst til høyre på kartet) rett ved bensinstasjonen på Skedsmokorset, men en god stolpevenn sendte meg koden.

Etter turen i flate Lillestrøm var det tilbake til "normalen" igjen på Skedsmokorset, der det er ganske kupert.

Denne gangen slapp jeg heller ikke unna regnbygene... men kartet har jeg i plastpose (orienteringstypen) og fotoapparatet tåler vann og annen stygg påvirkning.




Vått og grått - og dermed dårlig fotovær....

Første stolpe på runden var ved Tærudstien i Tæruddalen. Mannen på bildet - opptatt med å scanne inn stolpekode 37 dro kjensel på OptimistGammeln. Vi hadde en hyggelig prat, men jeg glemte navnet.

Stolpe 39 lengt sør i boligområdet i Tæruddalen.

Her har jeg kommet opp på Korsfjellet mellom Tæruddalen og Skedsmokorset. Stolpe 40 var nederst i trappa opp mot Trollfaret.

Stolpe 41 var ved gamle Tærud skole.

Stolpe 50 i et fint friområde midt i bebyggelsen på Korsfjellet.

Det er ikke lett å ta bilder når det regner. Her har en regndråpe sabotert bildet av undergangen ved Slengåsen. Her går en turvei nord/sør gjennom hele boligområdet.

Stolpe 40 på selve Korsfjellet. Stolpe 48 er på toppen som er 1 meter lavere (233,8 moh) enn nabotoppen der vanntårnet er bygget.

Stolpe 49 er på en liten topp under kraftlinja som går tvers over Korsfjellet.

Det var mange fine turstier og turveien på boligområdet, fin tilrettelegging.Stolpe 33 er litt til venste i enden av denne stikkveien.


Stolpe 32 med bebyggelsen i Bjørkelia i bakgrunnen.

Her er jeg tilbake ved Tæruddalen, i lia ovenfor Tærudhallen der stolpe 46 var på toppen av en melkesyrebakke opp mot Lønneveien.

Det hadde sluttet å regne, og det var slutt på dagens stolpejakt som altså var 10 stolper i Rælingen og 50 i Skedsmo. Med bare 22 km til fots var jo dette av de snilleste stolpejaktene med tanke på stolper pr km. Da har jeg også runder 1000 stolper i 2017, status akkurat nå er 1049 stolper.


Tidligere stolpejakt-turer i 2017:

Tyvstartet årets stolpejakt i Ullensakerterrenget
Herlig vårvær og Stolpejakt i flyplassbyen
Fjerde året med stolpejakt i Gjerdrum - som vanlig i strålende vær!
Nittedal på langs og kryss og tvers og opp og ned - på jakt etter stolper
24 km på stolpejakt i Fenstad - i nesten vintervær
Stolpejakt Glommalangs og litt til på Årnes
Stolpejakt i Nes dag 3 av 4: Skogbygda og Opaker
Stolpejakt i Nes dag 4 av 4: Hvam, Auli og Fjellfoten/Dragsjøen
Stølpejakt i regnvær dagen før dagen; Aurskog, Bjørkelangen og Løken
Stolpejakt i Oslo sentrum, mer urbant blir det ikke
Stolpejakt med høy puls i Varingskollen
Stolpejakten Nordstrand - en flott tirsdagskveldstur
Stolpejakt i Oslo Nord: Park and River Tour 
Lør'nskauing på mimre-stolpejakt i hjembygda
Stolpejaktreprise i Drammen
Trippel joggetur til stolpeposter på Kolbu, Nordlia og Kapp
Våt 8-timers stolpejakt i Gjøvik
Stolpejakt i Rælingen - mer terreng enn urbant
Stolpejakt ved Myrdammen, en perle i Rælingen

2 kommentarer:

  1. Flott blogg dette! Har fått stolpejakt-dilla selv. Veldig gøy, man kommer i bedre form og blir bedre kjent på steder man ikke har vært før.

    SvarSlett
  2. Hei Runar, flott at du også liker deg på stolpejakt. Jeg satte meg en nesten håpløst mål om å ta alle norske stolpene i år - så nå rekker jeg bare å jakte stolper på fritiden, mens blogging/dokumentasjon må vente til senere.
    Før eller senere skal alle dokumentasjonene lages... det er jo halve moroa.

    SvarSlett