tirsdag 10. juli 2018

Stolpejakt langs vannveier i Nes - som oppkjøring til fjellmaraton i Meråker

Stolpejakten har ikke samme prioritet i år som i fjor, men når jeg likevel skal trene kan jeg jo like godt jakte stolper når anledningen byr seg. Turværet er jo strålende hver dag, og skrotten reagerer positivt på daglige gjoggeturer.

I går gikk store deler av stolpejakta langs Glomma på Opakermoen, og i dag var turen kommer til Veslesjøen og Dragsjøen rundt - øst for Årnes. Mye vann å se i form av elv og vann, men ellers er det ikke en dråpe å se i bekker eller ellers i terrenget. Det er ganske enkelt støvtørt, tørrere enn jeg har opplevd noensinne tidligere.

Etter 18 kilometer søndag og 15 kilometer i går hadde jeg ventet tyngre ben i dag. Det gikk overraskende greit, men da snakker jeg uansett bare om en mix av rask gang og jogging, altså gjogging. Dette er helt OK trening til Meråker Mountain Challenge første helgen i august. Der skal jeg løpe maratondistansen, men har veldig lyst til å konvertere til NM-distansen 70 kilometer i stedet. Det siste er jeg neppe i form til, eller det vil ta urimelig lang tid...

Noen bilder fra dagens tur fra Dragsjøhytta
20 stolpeposter - 12,2 kilometer - 176 høydemeter  -  1 time 49 minutter

Dragsjøhytta er ei fint utgangspunkt for tur, jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har trent eller konkurrert herfra. Stolpepost 101 er ved hytta, og etter turen så jeg at jeg med dagens "åttetallsrunde" tok alle 20 stolpene i nummerrekkefølge

De første to kilometerne fulgte jeg den oppgraderte turveien mot Årnes, her ved stolpe 102.

Stolpe 103 var ved gapahuken en kilometer nedenfor Dragsjøhytta.

Denne veien har jeg av en eller annen grunn aldri tidligere gått. Veien går fra turveien/lysløypa og til Dragsjøveien, forbi ridesenteret og husene i Nestenbyvegen.

Hva har skjedd?

Det var skogbrann ved Flolangen litt sørover langs Dragsjøvegen. Flere brannbiler og et helikopter sørget for å bergense brannen til 3-4 mål avsvidd skog. (Foto: Tommy Simon Narum, Raumnes)

Det var folketomt ved Vesletjern. Det skyldes nok at dette - som det eneste på Romerike - fikk påvist dårlig vannkvalitet forrige uke.

Her er jeg på vei rundt vakre Dragsjøen - som er drikkevann for Nes kommune øst for Glomma. Bildet er tatt fra stolpe 110 ved Mysmørkleivvika.

En tur i terrenget over mot sørenden av Dragsjøen. Her løpes terrengløpet Dragsjøen Rundt hver høst, Norges eldste sammenhengende terrengløpsarrangement. Da løper man sti også på vestsiden av vannet der jeg nå hadde fulgt grusveien. Det er akkurat 10 år siden jeg deltok sist, mens persen (deltatt 9 ganger) er fra 2006 da jeg som 46-åring løp på 29:08 og vant M40-49.

Lengst sør ved Dragsjøen.
Her var jeg litt før midnatt på 10 på topp Romerike turen for snart fire uker siden, da var det avslutningen på en ultralang dag. Nå var jeg 9 kilometer ut i en 12 kilometers tur.

...forrige gang...

Fra toppen der Dragsjøbakken lå i gamle dager. Her var stolpe 114 nå, og her er også turkassa til Ti på topp Romerike.

Det er fortsatt steder jeg ikke har vært i dette området, spesielt her øst for Dragsjøen der jeg aldri har hatt tilgang på et skikkelig turkart. Nå har Nes kommune akkurat gitt ut et nytt kart, så det må jeg kjøpe. Kartet er også tilgjengelig på nett.

En lite pratsom fyr på en av de mange hvileplassene langs vannet.

Det er flott langs Dragsjøen, her på østsiden av vannet.

Fra rasteplassen ved stolpe 117.

Stolpe 118 ved en annen rasteplass. Det er fint at man lar folk komme så nær vannet selv om det er drikkevannkilde. Jeg har aldri sett noen som lurer seg til en dukkert eller forsøpler rundt her.

Man blir umettelig på slike intrykk.

Værsågod sitt!

Fra stolpepost 120 helt nord ved Dragsjøen. Dette er 200 meter nedenfor Dragsjøhytta som ble flyttet herfra og litt opp i terrenget da Dragsjøen ble drikkevannkilde.

Noen bilder fra gårsdagens tur på Opaker
20 stolpeposter - 14,9 kilometer - 118 høydemeter  -  2 time 35 minutter

For første gang på en evighet har vi hatt en gråværsdag, men utover kvelden klarnet det opp, og det var igjen strålende turvær - men sola kom først senere på turen. Jeg parkerte ved veien inn til Bjertnestunet for å besøke de fire stolpene i Hebergåsen først på turen. Her fra stolpepost 26 ved en rasteplass på toppen av åsen.

Det er jo lett å finne stolpepostene når skiltene viser vei. Siden kartet var høyst mangelfullt var det greit med litt hjelp. Som vanlig vil jeg ikke bruke appen/GPS eller kompass på disse turene...

Stolpe 29 var ved det gamle fergeleiet mellom Bjertnes og Seterstøa. Her går det en sti mellom kornåkrene og Glomma videre mot Funnefoss - denne stien hadde jeg aldri gått tidligere, men nå var det en stolpepost ved elvebredden her.

Stolpe 31 ved Nabben - ved elvebredden nedenfor boligområdene på Bjertnestunet.

Her er jeg på en avstikker på andre siden av Glomma, nedenfor Funnefoss Kraftstasjon, der en av to stolper var her ved Vaterland  - en idyllisk rasteplass.

Da har jeg krysset demningen ved Funnefoss igjen, og kommet til koselige Funnefoss Industriarbeidemuseum (stolpe 34).

Etter en tur langs Daskerudstranda, Hagenstrand og Frognestrand Camping har jeg kommet litt vekk fra Glomma, til stolpe 38 ved Frogner gård.

Stolpe 21 var ved Arbeidersmåbruket Furuset, inne på boligområdet på Opaker.

Etter en tur langs Gamle Kongeveg (som også krysset åsen der jeg startet) er jeg ved dagens siste stolpepost ved barnahagens lavvo like bak FuVo stadion.

Tilbake mot bilen så jeg plutselig skyggen min 100 meter ut på åkeren... ett minutt senere hadde sola gått ned. Dagens tur var joggefri, kun rask gang.