søndag 8. juli 2018

Tre timer på jakt i skauen i Skogbygda

Når jeg skriver jakt, mener jeg ikke jakt med børse eller jakt på dyr. Slik jakt har aldri interessert meg, kanskje det er grunnen til at jeg jevnlig møter dyr i skogen?

Nei, her snakker vi om stolpejakt, akkurat som jeg tidligere jaktet på orienteringsposter. I dag jaktet jeg på 20 stolpeposter nord i Skogbygda her i Nes. Om jeg så noen dyr også? Jada, jeg møtte to rådyr ved Brusmyra, ellers fikk jeg masse kingelvev i ansiktet - det tyder på få eller ingen andre turgåere på disse stiene i dag. Jeg møtte heller ingen turgåere på tre timer, selv om det var søndag og nydelig turvær. De eneste menneskene jeg så, var ved den nordre badeplassen ved Fløyta.

26 varmegrader og sol er herlig turvær, men 2x 0,2 liter drikke er kanskje litt lite på en tretimers tur (3:02). Kanskje ikke rart at to bokser folkøl forsvant fort innabords etter hjemkomst.

Fire av stolpepostene lå i det fine kulturlandskapet i Skogbygda, det hele minner litt om Lommedalen og Sørkedalen i Oslo. Resten av stolpene var i skauen, og med ett unntak gikk turen på fine stier og noe skogsbilveg. En feilplassert stolpe eller feiltegnet kart og en ny sti som ikke sto på kartet sendte meg ut på til sammen 2 km ekstra tur... det kaller jeg bonus!

Det blir flere stolpejaktturer utover i juli - og med fredagens tur i Fenstad og denne i dag er jeg ferdig med 100 av 160 stolper i Nes.

Relive 'Afternoon Jul 8th'


Noen bilder fra Skogbygdaturen i dag

20 stolpeposter, 17,9 km, 406 høydemeter 3 timer 2 minutter

Jeg parkerte ved festlokalet Fagerheim ved fv482 mellom Vormsund og Skarnes. Stolpepåosten her glemte jeg nesten å forevige.


Godt merkede stier, og for første gang skulle jeg opp til Jenshøgda.

Det er bare 317 moh ved gapahuken på Jenshøgda.

Stolpeposten var festet til den flotte gapahuken.

Utsikten sørover i Skogbygda.

Stolpepost 153 var enten feilplassert, eller kartet veldig mangelfullt. Stien tok av fra en fin seterveg 100 meter nedenfor stolpeposten, men jeg fulgte seterveien videre et godt stykke til jeg var helt sikker på at den ikke var der.  Stolpejaktkartene i Nes er fryktelig dårlige i terrenget, så en og annen slik bom må jeg bare regne med.

Herlige stier, det var mange slike i dag.


"Marmor-sti" eller kanskje vi kan kalle det "sti-skulptur"?

Ingen tur i skogen uten en og annen utfordring. Øst for "Brennamyra" var det tidvis utfordrende og gjengrodd smal sti, men tross alt bra bra merket blåsti.

Det er bare å vasse i vei og se om man finner utgangen på stien i andre enden...

Fra badeplassen sør i Fløyta. Mindre enn badeplassen i nord ved Fyrivangen, men mer idyllisk.

Stolpepost ved demningen sør i Fløyta.

Kvernbekken nedenfor Fløyta var helt tørrlagt, akkurat som terrenget ellers. Utrolig å tenke på at dette var en fløte-elv i gamle dager.

Utsikt fra stolpe 147... det er flott innover de mange bygdeveiene i Skogbygda.

Puhhh, sola steiker!

Dagens siste post, nede ved fylkesveien.


Fra gårsdagens tur etter en stolpe jeg glemte å fotografere i juni:

Jeg besøkte de 20 stolpepostene i Vestre Fenstad (Brårud) 2. juni, men den stolpen som var lengst fra bilvei glemte jeg å ta bilde av - så jeg hadde ikke fått lagt inn koden på denne. Det har skjedd flere ganger tidligere når jeg blir litt for opptatt av annen fotografering ved besøkspunktet. Det ble altså en halvtimes tur til Høgmtyra (gammel torvmyr)  i går.



Noen bilder fra Fenstadturen fredag
20 stolpeposter, 11,9 km, 182 høydemeter 1 time 56 minutter

Svanfossen sett fra stolpepost 2. Vårflommen er over og litt av lukene er stengt, og da øker nivåforskjellen på Mjøsa og Vorma nedstrøms.

Stolpeposten i nedre venstre kant skulle vært på odden. Her hadde man tatt solid mangin for storflom. Jeg fant stolpen ved en tilfeldighet på tilbaketuren.

Svanforss kanal og sluse. Her kan man sluse båten mellom Vorma/Glomma og Mjøsa.

Fenstad eller Afrika?

Slik husker jeg åkrene i Marokko på en tur i fjor.

Det var fint i evja ved Fenstadtangen. Det ble et kortkort besøk på stolpeposten, for her nede er dyrelivet (mygg og knott) særdeles livlig.

Fenstad kirke sett fra jordene på Søndre Fenstad.

Stolpepost ved klubbhuset på Fenstad stadion. Bakenfor ser vi Idrettsvegen 1 der jeg bodde før flytting til Vormsund Brygge for 5 år siden. 

Og jaggu er det en stolpepost også ved huset til junior og samboeren.

Disse to bofsene, Billy og Lilo, oppdaget meg ikke der de var i skyggen av luftegården på bildet ovenfor. Bildet er fra en luftetur i går da jeg var hundebarnevakt.



Fra reservekirkegården som ble etablert i Fenstad i mellomkrigsårene.

En solvarm runde i bar overkropp og i veldig kjente trakter ble avsluttet med en stolpepost ved barnehagen - og et par andre langs fv177. Det ble noen tusen treningstimer i dette området mellom 1989 og 2013

Relive 'Afternoon Jul 6th'

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar