tirsdag 3. mars 2020

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #17 Dragsjøen Rundt - Fallmyra


Det meste av dagens tur besto av løypa til terrengløpet Dragsjøen Rundt - der jeg har konkurrert mange ganger og trent utallige runder. Variert og lett runde på litt under 7 km. Persen i løpet er fra 1996 (46 år) på 29:08. Best er 5. plass totalt, men jeg har 6 klasseseire.

Jeg er forkjølet, men ikke verre enn at jeg kan gå en og annen tur. Selvsagt ingen jogging, kun gåing og lav puls. Etter dagens tur er jeg oppe i 238 kilometer på "blåstier" og litt til.

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #17
Dragsjøen Rundt - Fallmyra
11,5 km / 192 høydemeter / 2:10


Blåstien rundt Veslesjøen + avstikkeren opp til stien øst for vannet sto ikke på kartet. Det samme med stien mellom nordre enden av Dragsjøen og skogsbilveien litt lenger øst. Flott terreng spesielt øst for Drogga (bekken).

Utgangspunkt også for dagens tur var parkeringa ved bommen i Durbekkveien, 200 meter fra Dragsjøhytta.
 
Jeg fulgte Dragsjøvegen tilbake til litt forbi Veslesjøen, det det tar av en skogsbilvei til venstre (vestover).

Det var skiltet over mor turlagets gapahuk 1 km NV for Dragsjøhytta. 

 
Skogsbilveien sluttet etter 300 meter. Stien videre er ny, den var ikke på de tidligere o-kartene over området.


Fra enden av veien fortsatte stien rett fram over ei lita myr.


Her delte stien seg, men det var godt merket. Det var en del andre  tråkk og hogstslep, så fint å ha blåmerking å gå etter.

 
Artig tilrettelegging med trapp opp denne lille skrenten.

 
En hogstvei krysses...

 
Tydelig sti i lyngen.

Fantastisk orienteringsterreng... her er det mange steder å "gjemme" postene.


Skilting av den nye typen, på en knaus før litt før jeg kom til gapahuken.


Turlagets fine gapahuk. Jeg kaller dette  for 204-metershøyden.


Fin rasteplass!


Midt i mot - på andre siden av lysløypa - går stien over til lysløypa mellom Dragsjøhytta og Fjellfoten. Jeg skulle sørøstover på lysløypa mot Dragsjøhytta.


Det var faktisk skiføre her en stund i november...men når det ikke er skiføre er dette en flott turvei.


Da er jeg framme ved Dragsjøhytta - hvor det går sti i "alle" retninger.

 
Ved skilttavla på nedsiden av Dragsjøhytta startet terrengløpet Dragsjøen Rundt i mange år. Første gang jeg deltok var målgang på Årnes stadion, men senere ble det bare et kortkort terrengløp på 6,7 km.


Rett ut i terrenget her startet løpet, men nå løper man 7-800 meter på grusveien før man stikker til skogs. Helt unødvendig synes jeg - det er ikke mer folk med enn at man kan starte rett ut på stien.


Egentlig er første delen av blåstien gjemt nå - her hvor Fjellfoten Sykkelklubb har laget en fin sykkelcrossløype.

 
Det så artig ut med hopp, humper, svinger osv...


Dermed starter i praksis stien rett ved bomstasjonen 100 meter bortenfor Dragsjøhytta.


Tur-runden starter her, men løpet fortsetter altså lenger på grusveien.


Kontrast mellom vinter og vår. Det meste av  snøen som kom to dager tidligere er borte, men det ligger fortsatt en del i åpne områder.


Solid klopp der bekken fra Finnmyta kommer.


Flott sti - og greit merket.


Hmmm, her var det noe nytt. Dette er omtrent der terrengløpet kommer opp til blåløypa, og her var det nå en ny sti mot Fallmyra (og Børsonstua). Litt rart det ikke sto Børsonstua på skiltet.


Mye fint furuterreng.


Etter en kilometer kom jeg til Fallmyra.

 
Her ved Fallmyra er det skiltet videre mot Børsonstua.


Disse stiene står altså ikke på det to år gamle turkartet.

Her landet en jagerflver med fallskjerm i 1964 - like før flyet styrtet i nærheten.

 
Her er jeg tilbake ved Dragsjøen Rundt-løypa.

 
Rundt Dragsjøen er det mange av disse artige trimplakatene. Jeg tror det er fysioterapeut Gro Westerhagen Ilseng som står bak dette tiltaket.


Drømmepartiet mitt i Dragsjøen Rundt.


Her langs den brede grøfta er det ofte litt gjørmete og vått om sommeren. 


Det er klopper over bekkene og en god del planker på de våteste partiene.

 
Her kommer en hogstvei fra høyre. Det er en del slike, men det er godt merket.


Det var en del hogst når jeg nærmet med Dragsjøvegen, men lett å følge stien. 
 
En av mange klopper.


Stygge kjørespor, men stien fortsetter heldigvis rett fram.


Småkupert soste biten mot veien.


Bildet er tatt mot den retningen jeg kom, der stien tar av til venstre.


På motsatt side går en av to stier ned mot nordenden av Dragsjøen. Her gikk terrengløpet tidligere. Nå følger terrengløpet veien 300 meter sørover, slik jeg også skal gjøre nå.


Det er mange flotte plasser rund Dragsjøen, men det er mange restriksjoner siden dette er drikkevannet til Årnesbefolkningen (og andre Nesbuer som bor øst for Glomma).


Stien sørvestover mot Tyrigravtjennet får vente til en annen gang, jeg tar av på stien østover mot Dragsjøbakken.


Her hvor stien tar av mt Dragsjøbakken er det plass til å parkere noen biler. Kjekt for de mange som samler på besøk i turboka ved bakken.

 
Fin sti. Det er mer røtter og gjørme (og morsommere) på den andre stien.


Her møtes de to stiene fra Dagsjøvegen mot Dragsjøbakken.


Letter å komme fram nå enn på ei leirete sommerdag.


Søndre ende av Dragsjøen. 


Dette er en idyll sommerstid.


Det er ikke ofte det går skiløype over Dragsøen. I tillegg til perioder med dårlig is er det også mye overvann - slik det lett blir i regulerte vann.


Tyngste partiet på Dagsjørunden er bakken fra sjøen og opp til Dragsjøbakken, men det er ikke så lange biten.

 
Litt steinete, så det er bedre å gå opp en ned her.

 
På toppen var ovarrennet til Dragsjøbakken - og sletta var på Dragsjøen. Bakken ble revet i 1956, det var omtrent da jeg startet med hopping (hjemme på Lørenskog).

 
Langs Dragsjøen er det flere fine "hvileplasser". Jeg forbinder hvileplass med gravplass, men at det ikke defineres rasteplass, er kanskjer fordi det er begrensninger på grunn av drikkevannet. Det står plakater om forbud mot bading, fiske, camping, leirslagning mv... men det er jo lov å raste - og tenne bål (når det ikke er generelt forbud).

 
Blåstien den drøye kilometeren mellom Dragsjøbakken og Durbekkvegen er veldig godt tilrettelagt (litt mer enn jeg liker), men det er kanskje like mye av hensyn til syklister som gående? Her er det i alle fall mulig både å sykle med gatesykkel og gå tur i finskoa.


Litt terreng er det jo likevel...


...men mange plankebroer.


Da er jeg på Durbekkvgen. En fin skogsbilveg med delvis mykt underlag. Jeg tror jeg aldri har møtt en bil på de 2,5 kilometerne mellom Durbekken og vannverket.


Durbekken. Bekken har fått navn etter lyden den gir fra seg, står det på skiltet. Her er det "aldri" tørrlagt - og bekken har også gitt navn til skogsbilveien.

 
Denne kameraten her med caps har vært der i minst to år. Morsomt innslag!


Det var kanskje litt feigt å droppe øvelsene underveis...


Det er mange idyller langs Durbekkvegen.


Man jo leke med tanken om at ulven har vært her. Dette er jo et område der ulven vandrer i blant, men dette er nok hundetråkk.


100 meter blåmerket avstikker til en flott hvileplass.

 
Utsikt sørover Dragsjøen.

 
Utsikt nordover fra hvileplassen.

Ned her er en hvileplass til.


Dette er vel første gang jeg er her på vinterstid, jeg er vant med blått vann her.


Dragsjøhytta lå nede ved vika her, men ble flyttet 200 meter fra vannet da Årnes Vannverk tok i bruk sjøen som drikkevannskilde på midten av 60-tallet.

Ved damkrona går en sti rett over til Dragsjøhytta, men i dag hadde jeg ikke parkert der.

 
Årnes Vannverk sett fra Durbekkvegen. 

Siden dette er en mye brukt turvei kunne man jo ryddet opp litt her.
 
Tilbake på parkeringa, og akkurat startet det å snø tett!

Turen i dag ble på 11,5 kilometer. Da blir det spennende å se om snø eller forkjølelse eller begge deler utsetter neste tur som er planlagt til torsdag/fredag denne uka.

Nes Blåstiprosjekt 2020
Etter fem år med masse stolpejakt trengte jeg en ny og litt annerledes utfordring, og for dette året falt valget på det jeg kaller "Nes Blåstiprosjekt 2020". Det kom et nytt turkart for Nes Kommune i 2018, med angivelig over 400 km med blåmerkede turstier. Jeg tror det er mer - og med å gjøre dette til rundturer som inkluderer også andre stier og veier, gjetter jeg på at jeg lander på nærmere 1000 km. Dette skal jeg etter planen gjennomføre sommerhalvåret 2020. Rekkefølgen blir litt vilkårlig, men jeg gjør nok ferdig område for område. Jeg overlater til andre å dokumentere de historiske detaljene, bl.a. arrangerer Nes Turlag  som arrangerer fine vandringer hver tirsdag - som dokumenteres på Nes Turlags  facebookside. Sjøl vil jeg skrive mest om hvordan det var å finne fram, om stienes beskaffenhet og hva jeg så på min veg. Kartet er detaljfattig i målestokk 1:40.0000 og 20 meter ekvidistanse - så jeg vil nok bruke andre kilder for å forberede noen av turene.

Tur #01  08.01. Sagstusjøen-Røsåsen-Langvatn
Tur #02  10.01. Bjørkeli-Høgda-Lundbergseter
Tur #03  16.01. Lundberghytta - Osthaugen -Nevertjennet - Ynsseter - Høgda
Tur #04  19.01. Høgåsen -Langvasslia - Storlia - Sagstusjøen
Tur #05  21.01. Trinborg - Mørkholtet - Brustadsaga - Myrvika - Høgåsen
Tur #06  23.01. Sagstusjøen vest
Tur #07  26.01. Aulihøgda - Vindmyrhøgda - Røsåsen
Tur #08  29.01. Torstua - Urdsberget - Vindmyrhøgda - Frikollen
Tur #09  02.02. Skøyenåsen - Skøyimyra - Jansberg
Tur #10  04.02. Slemdalen - Knefallmåsan - Eievarden - Seterstøa
Tur #11  07.02. Folbergsætra - Opptjenn - Slolia - Røsåsen
Tur #12  10.02. Seterstøa - Almåsen - Flæmman - Eievarden
Tur #13  13.02. Rakeie - Buhol - Håkalia - Skøyensætra
Tur #14  18.02. Rabbillen rundt - Brattlia - Rakeie
Tur #15  26.02. Dragsjøhytta - Årnes
Tur #16  29.02. Veslesjøen - Bjørnenga - Lundbergåsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar