søndag 6. april 2014

Baksjøløpet sammen med Tone og Sita

I konkurranseoversikten min (2.146 konkurranser) er det bare 7 deltagelser i Baksjøløpet, likevel fullførte jeg i dag for 10.gang. Årsaken er at jeg to ganger tidligere - som i dag - har deltatt i tur/trimklassen. En gang med far og sønn, en gang med datter og to barnebarn og ei bikkje, mens jeg i dag gikk med datter og en annen bikkje.

Fordi jeg jubilerte fikk jeg en større pokal enn de fleste andre... det føltes fortjent etter 110 kilometer i Baksjøløpet.

Det ble en hyggelig tur med Tone og Sita i den 11 kilometer lange løypa. De fleste trimmerne går 6 km, men for oss var bare den lengste løypa aktuell - selvsagt. Det var visst ikke første gang i løpets 34-årige historie, men for meg var det første gang jeg var med her uten å se snø. Oftest har det vært vinterføre.

I 1996 vant jeg bedriftsklassen (161 deltagere, 6 av 227 totalt) på 40:58, mens persen fra 1993 er 10 sekunder bedre. Det ble en helt annen tid i dag, men turen var finere og definitivt mindre slitsom.

Rett før start med alle favorittene i første rekke: Rita Nordsveen (vinner), Erlend Andreas Knutsen (4. plass), Kristian Monsen (vinner), Hallvard Nilsen (2. plass) og Lars-Olof Gävert (3. plass). Jeg rakk en hyggelig prat med Kristian før start, og fikk en god-bedring-klem av Rita.
 

...og her kommer trimmerne... 
nesten 500 av de 618 deltagerne gikk i tur/trimklassen.

Ingen plass til biler her i bakken opp fra Åbogen sentrum.

6 km til høyre, 11 km til venstre. Lett valg!

Tone og Sita kommer til drikkestasjonen etter ca 6 km.

Idylliske Baksjøen.

Mål... ved Åbogen grendehus.

10-årspokalen min.

Treningsuka
Treningsuka endte dermed på 67 km til fots (11 timer inkl. to toppturer på snøføre) og 5,5 time spinning, styrke og div. innetrening.



Nedre Drøserud
Etter løpet kjørte jeg opp i lia ovenfor Åbogen stasjon for å se etter huset der besteforeldrene mine bodde fram til 1967... jeg fant huset, men nå var det hvite huset et rødt hus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar