søndag 13. april 2014

La oss kalle det en maraton.... bare spør bena mine!

Turen startet og sluttet hjemme på Vormsund Brygge....
 
Tiden indikerer at det var et maratonløp på 42 km, men sannheten var at det var en gåtur på 24 km. 3:41 kunne vært maratontiden min (5:14 pr km), men så var det altså ombytting av tallene til 24 km (9:12 pr km). Det interessante var at bena etterpå var nesten like tunge som etter et maratonløp. Men så var det jaggu hardt å holde 9 min/km i den kraftige vinden.

Videosnutt med de siste 50 meterne: http://youtu.be/mrwM4G--BPQ

Vinden ja... dette var en slik dag da vi gutta passer på å pisse i medvind. Med egentlig var det fint turvær på runden via Funnefoss og Årnes. Jeg tror faktisk dette er den lengste turen jeg noen gang har gått - derimot har jeg vel et firesifret antall lengre løpeturer...

Jeg valgte en miks av små grusveger og hovedveger i området der Norges mest vannrikeelver møtes. Kartet minner meg om at det er på tide at jeg låner Marits kajakk...
...dette er jo et herlig kajakkdistrikt.
 
Treningsuka endte på 69 km gang (og den første joggeturen av noe lengde) + 5 timer diverse innetrening. Nå venter påsken med god tid til trening... jeg finner vel på noe (?)

Fra en av evjene mot Uåa.... påvirket av en nedtappet Glomma.

Uåa møter Glomma ved Uvesund (Bilde tatt fra E16).

Funnefoss Industriarbeidermuseum... en idyllisk plass.

Oldtidsvegen ved Funnefoss Museum.

"Allfarvegen gjennom Nes fram til 1770-årene.
Beskrevet av biskop Jens Nilssøn i 1597"

Ingen foss ved Funnefoss.
Alt vannet forsvinner inn i kraftverket og kommer ut lenger ned.

Det blåste friskt, her fra Fv 175 sør for Funnefoss.

Motiv fra Årnestangen ved Høie, der turvegen til Årnes starter.
Det er planer om å forlenge turvegen videre nordover mot Hennistrand.

Det er flott langs turvegen mellom Høie og Årnesbrua.
Fint  padle er det også innenfor "holmene".

Her går turvegen på en tange i Glomma...

Broa ut mot tangen...

Synd at sesongen ikke har startet ved Elvekroa.
Da hadde jeg nok tatt meg en turpils!
 
Elvekongen ligger og venter på at tursesongen skal starte.
 

Brokaret til gamlebroa fra 1909.

Brokaret på andre siden.
Det er eller har vært planer om en gangbru her - parallelt med nybroa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar