Dette er et eget lokalt opplegg og ikke en del av "Stolpejakten.no" der jeg hittil i år har besøkt 500 stolpeposter.
Aurskog-Høland er slått sammen (1966) av tidligere Aurskog, Nordre Høland, Setskog og Søndre Høland kommuner og er den største kommunen i Akershus.... og her er vi skikkelig på landet! Joda, det er noen tettsteder, men det er jord- og skogbruk som dominerer - og stolpejakten bærer jo preg av det. En rask titt på kartene som kunne lastes ned fra nett viste at her ble det mye fram og tilbake i landlige omgivelser, og siden alle postene lå langs veg, valgte jeg å satse på sykkelorientering denne gangen.
De nedlastbare kartene var litt lure, siden det står målestokk 1:10:000, men det ble ca 1:15:000 når det ble printet ut på A4-ark. Jeg regner med at kartene man kunne få ved å oppsøke noen lokale butikker var i A4-format. Som vanlig supplerte jeg litt med noen kartutsnitt fra norgeskart.no...
Jeg hadde ikke brukt terrengsykkelen min siden den ble overhalt i fjor sommer, og selv om jeg har mange korte økter på spinningsykkelen var det en gradvis vondere opplevelse å sette seg på sykkelen utover dagen. Selv med sykkelbukse ble det veldig ømt der bak etter hvert.
Postene var satt ut med 10 stolper hver i Aurskog, Bjørkelangen, Løken, Hjellebøl, Hemnes og Setskog. Totalt ble det 69,95 km på sykkelsetet og en tidsbruk på 5 timer og 35 minutter (+ kjøring mellom stedene). 4:47 min/km høres sakte ut med sykkel, men det blir et påslag på ca 50% med orientering, kartlesing, diverse stopp og ikke minst litt klønete sykling når en hånd må brukes til å holde kartet...
De seks turene med noen av de 143 bildene fra turen:
Tur 1 Aurskog 10 poster
Runden på Aurskog var den lengste av dagens turer med 16,41 km (114 høydemeter) og et tidsbruk på 1:15.
Her har jeg jo vært noen ganger tidligere, men å si at jeg er kjent på Aursmoen vil være feil. Jeg ble bedre kjent etter stolpejakten.
Jeg parkerte ved Aurskoghallen og startet sykkelturen med en omvei bortom "sentrum" siden det var byggearbeider og stengt mellom hallen og fotballbanen til Aurskog-Finstadbru.
De fleste postene var i boligområder på og rundt Aursmoen. Her fra dagens 2. post. Det var meldt bra vær utover dagen, så jeg ventet med starte til midt på dagen. Det holdt så vidt, de siste bygene hadde akkurat passert.
Post ved hesteinnhengning på Søndre Romhus.
Post 4 på Lindåkermoen. Det var koselig med stort sett bare grusveger i boligområdene.
Før jeg kom hit til posten ved Hogstadmyra hadde jeg surret en hel del. Med kartet i venste hånd som samtidig skulle holde på styret - og gammelgubbesyn - ble det litt for tilfeldig orientering... så jeg var ved Riiserdammen før jeg "tok meg inn" og kom på rett kjøl igjen - måtte 5-600 meter tilbake. En skikkelig bom altså.
Her er jeg en avstikker ut på bondelandet... ved Stenerud utenfor Aursmoen.
Den 10. og siste stolpen på Auskog fant jeg ved Haugestadveien.
Her skriver man forresten "veien" mens vi i Nes kommune skriver "vegen".
Tur 2 Bjørkelangen 10 poster
Runden i Aurskog-Hølands største tettsted, Bjørkelangen, ble på 9,97 km (78 høydemeter) og tok 50 minutter og noen sekunder.
Her var jeg jo på delvis kjente områder fra diverse veiløp opp gjennom årene - og veien gjennom Bjørkelangen er jo både snarveien til barn/barnebarn i Vestmarka og til Harryhandel i Sverige.
Jeg parkerte ved Bjørkelangen Videregående skole - arena for et av løpene i den årlige Vinterkarusellen, men denne gangen skulle jeg rundt i boligområdene og ikke langs turveien der Urskog-Hølandsbanen gikk i gamle dager.
Ellers var det litt spesielt at ingen av dagens stolpeposter var plassert ved institusjoner eller andre "severdigheter" - men landlig eller i boligområder.
En av mange poster i boligområdene rundt sentrum...
Post 20 i Villaveien.
På hver post var det å "slenge fra seg" sykkelen, ta et bilde av området og at annet av selve postkoden som jeg senere skulle registrere. Ikke rart snittfarten ble lav...
Dette er vel en bro hentet fra trasèen til Urskog-Hølandsbanen? Dette er på turveien fra sentrum og over mot Festningsåsen.
Post i lia innunder Skanseåsen.
Ooops, her røper vi koden, men jeg ville ha med bildet av den fine dammen ved Eidsverket.
Det er fint på Eidsverket. På 1800-tallet var Eidsverket et av de mest betydelige industrisentra på Østlandet. Her har det vært drevet bergverk, glassverk, spikerverk, bomullsspinneri, ljåsmie, mølle, sagbruk og kraftverk. Og her har Saugbruksforeningen hatt sitt hovedsete.
Nå tror jeg stedet som brukes til kurs, selskaper og konferanser er til salgs...
Post ved landlige Myrvoll mellom Skanseåsen og sentrum.
I vegsvingen her like ved kornsiloen (Bjørkelangens kjente landemerke) skulle stolpepost 11 vært... men den var ikke der. Jeg leita alle mulige og umulige steder - og i krattet rundt omkring siden mange stolper var delvis slukt av vegetasjonen gjennom sommeren..
Jeg måtte gi opp, og meldte fra til arrangøren om stolpen som manglet. Jeg har allerede fått bekreftet at jeg får "godkjent" besøket på stolpepost 11. Dette var faktisk den første stolpen jeg ikke har funnet i år, på stolpe nr 519 - så hærverk mot stolpene er ikke veldig utbredt.
Tur 3 Løken 10 poster
10 kilometer sør for Bjørkelangen kommer jeg til Løken og 10 nye stolpeposter; en sykkeltur på 11,26 km (100 høydemeter) som tok 53 minutter.
Først og fremst har jeg reist gjennom stedet utallige ganger, men i mange år gikk også et av løpene i Vinterkarusellen herfra.
Her fikk jeg et par lange avstikkere øst og vest for "sentrum" til stolpeposter på landet. Selv om jeg ikke brukte så mye krefter på syklinga kjente jeg det i bena i motbakkene, med de var jo ikke lange...
Post ved en kornåker sør for "sentrum".
Post 27 ved Riser - like ved Høland stadion.
Post ved boligområdet på Tallak.
Her ved post 24 var det to stolper, så her har det vel vært fjernet en stolpe som senere er funnet igjen etter at ny har kommet på plass. Stolpene hadde for orginalitetens skyld ulike koder også...
Om det var den doble posten som distraherte meg vet jeg ikke, men jeg feiltolket kartet og surra vekk 3-4 minutter til neste stolpe på andre siden av fv115.
Stolpe i utkanten av boligbebyggelsen på Sandakerfeltet.
Stolpepost ved Slettum gård.
Post ved Autenveien med utsikt nordover mot Fosser.
Post langt ut på lander med Søndre Auten gård og Fosståskollen (266 moh) i bakgrunnen.
Tur 4 Hjellebøl 10 poster
Turen fortsatte sørover fv115 til Hjellebøl med enda 10 poster, en sykkeltur på 10,34 km (72 høydemeter) og 53 minutter.
Turen var nok litt lengre, for GPS'en kuttet ut en sving ved travbanen... tegnet inn med orange på kartet.
Hjellebøl er stedet du passerer uten å vite at du har vært der... dvs; det står Hjellebøl på et skilt og 50 km fartsgrense på et annet, men 200 meter senere er fartsgrensen opphevet. Hvor var Hjellebøl? Jeg så etter et tettsted, men på andre forsøk forsto jeg at stedet med noen få hus og et bilverksted var stedet jeg skulle til.
Men altså; ikke noe galt om stedet, det var bare litt uventet med stolpeposter på et så lite sted. Det er tross alt "bare" 60 år siden det gikk jernbane her (Tertitten, i drift til 1958). Jeg kan så vidt huske togene på banen fra da jeg var med far på turer til Hemnes.
Det er dårlig unnskyldning for å sykle forbi denne stolpen i Rosenlundveien, men jeg var altså ved huset i bakgrunnen før jeg snudde.
På Hjellebøl er det en stor torvmyr, men også en ganske profilert bilforretning og bilverksted som har spesialisert seg på Mitsubishi Pajero - en del av dem ganske så "feite" Pajeroer.
Post 58 lå ved verkstedet inne på boligfeltet, mens butikken ligger ved fv115.
Litt vest for "tettbebyggelsen" var det to stolpeposter i lia opp mot vannbassenget.
Her inne hadde jeg dagens eneste tur på sti, ca 400 meter i utforbakke.
Stolpepost i boligområdet ved Heia Travbane.
Fra en post i Didriksborgveien...
Turvei parallelt med fv115, der Urskog-Hølandsbanen gikk i min barndom.
Her som ellers var det flotte veikanter med markblomster på sitt fineste.
Post med "traktoregg" på Borgersrudjordene i bakgrunnen.
Post ved Hjellebøl gård med travhester i bakgrunnen.
Tur 5 Hemnes 10 poster
Reisen fortsatte sørover til Hemnes. 10 nye stolpeposter; en sykkeltur på 10,56 km (72 høydemeter) som tok 49 minutter.
Været ble stadig bedre, og sola tittet fram - det var herlig.
På Hemnes hadde jeg slekt i gamle dager, og jeg minnes en sledetur med hest over isen på Øgderen på vei til og fra dåp for et yngre søskenbarn. Det var også en kafe på Hemnes der far i mange år hadde spilleautomater. De beste Hemnesminnene er derimot fra løpet Sjøene Rundt i 1982 og 1983 der jeg begge gangene var få sekunder fra totalseieren. Det var den gangen jeg kunne løpe 12,5 km i småkupert løype på 3:40 min/km...
Stolpepostene var plassert slik at det stort sett ble en landevegstur østover og tilbake igjen, pluss en liten runde vest for sentrum. Bare en av postene var plassert i boligområdene.
Denne stolpeposten i Åsenveien var den eneste i boligbebyggelsen.
I terrenget sør for bebyggelsen viser statistikken min at jeg har løpt fem o-løp, et av dem var KM i nattorientering 1982 der jeg ble nummer 10 i seniorklassen etter et skikkelig roteløp. Hyggeligere var det i familiemesterskapet i 2008 på Kollerudåsen...
Denne stolpen var kanskje flyttet? Etter kartet skulle den vært på en vei 50 meter nærmere sentrum, men jeg ga meg ikke så lett....
Post 34 i Åborkneika.
Kommer navnet av at det er bra med abbor i Korselva rett bakenfor?
Først trodde jeg teksten ved stolpe 32 var noe dialektiske greier: "El felås - gå grinda".
Jeg forsto jo etter litt grubling at det var snakk om en elektrisk ferist og at vi skulle gå gjennom grinda til venstre. Er jo ikke dum (?).
Siste stolpen på Hemnes var ved Kollerudveien, like ved Kollerudvika naturreservat.
Tur 6 Setskog 10 poster
Til siste kart ble det en biltur på ca 20 km - en fin tur gjennom skauen østover, nesten til Sverige, og langs de flotte Mjermen og Settenvassdragene.
De siste 10 postene i Setskog ble en sykkeltur på 11,41 km (112 høydemeter) som tok 53 minutter.
Været var nå på det fineste i løpet av dagen, området var flott både i boligstrøkene og i skauen - og det var "finale". Det som ikke var like bra var det jeg satte på sykkelsetet. De første fem minuttene av sykkelturen på Hemnes var veldig vonde!
Setskog er et sted jeg har kjørt gjennom mange ganger, men det er der fv170 passerer litt nord for sentrum. Her ved rv21 har jeg aldri vært bortsett fra noen få forbikjøringer.
Postjakten på Setskog startet innover Mosebyveien mot Damtjenn.
Stolpepost 41 lå her ved nordenden av Damtjenn.
Post41 ved Damtjennfløyta.
Post i Furuåsveien... like ved idrettsplassen.
Fra Lund ved Haldenveien (fv21)
Dagens 60. og siste stolpe - mellom eikene.
Fra post 50 ved Butjennåsen.
Og her er gammeln tilbake ved Setskog stadion... på tide med dagens første selfie!
Selv om rumpa var vond og støl var jo sykkeljakt betydelig lettere enn stolpejakt til fots, men det var vanskeligere å lese kartet syklende enn gående. Det kan nok hende jeg bruker en mix av jogging/gåing/sykling på noen senere turer... (?)
Årets Stolpejaktturer hittil (560 poster):
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar