mandag 3. august 2015

Stolpejakt i Groruddalen, del II

Stolpejakten fortsetter - og sist torsdag var jeg klar for å lete opp resten av stolpene i Groruddalen; nærmere bestemt i bydelene Alna, Grorud og Bjerke. Noen dager tidligere hadde jeg vært innom de 25 postene i bydel Stovner. Torsdagsturen inneholdt 69 poster og det ble en tur på 53 kilometer med 1040 høydemeter - på alle typer underlag, men mest asfalt.

Jeg er ikke mindre imponert av endringene i Groruddalen nå enn etter forrige tur.

Groruddalssatsingen har blant annet bidratt til en masse fine parker og nye turveier - og rustet opp bydelene slik at det er blitt så trivelig som mulig med de rammebetingelsene som finnes. Vi snakker tross alt om et område med flere innbyggere enn Stavanger... men når jeg ser tilbake på bildene fra turen virker det som om jeg har vært en tur "på landet". Det er forunderlig hvor mye grønnere et område er når man ser det fra turveiene enn fra bilveiene!

Av praktiske årsaker delte jeg opp turen i to runder, en for bydel Alna (Bryn, Hellerud, Tveita, Haugerud, Alnabru, Trosterud, Lindeberg, Furuset) og en lenger runde for bydelene Bjerke og Grorud (Romsås, Grorud, Ammerud, Kalbakken, Rødtvet, Veitvet, Linderud, Vollebekk, Bjerke, Årvoll). Da kunne jeg komme innom bilen og bytte kart, spise litt og evt skifte noe tøy.

Runde 1: Alna
23,88 km
415 høydemeter
3 timer 31 minutter

Jeg parkerte ved Furuset kirke - og i nydelig vær startet jeg turen til områdene mellom Østre Akervei og E6, men først og fremst til boligområdene sør for E6. På forhånd hadde jeg kjørt innom de tre senterne på Linnerud, Grorud og Alna for å slippe å besøke disse i fullt turantrekk. Jeg er ikke noe glad i disse "innepostene".

Første post var i parken foran Furuset kirke... og dermed var jeg i gang, og en del av bildene/stolpene følger på de neste bildene:

Post ved dammen i parken foran Furuset Kirke.

Parker og bomaskiner side om side..
det hjelper veldig mye på helheten at det er pent mellom disse blokkene.

Fra parken i dalen ved Gran skole.

...og fra idrettsparken ved Furuset Forum.

Dagens femte stolpe fant jeg ved Nordre Lindeberg gård.
Dette er en besøksgård der det er muligheter for hesteaktiviteter, hopping i høyet, kafèbesøk og mye mer. Og det er pensjonat for kaniner og marsvin der!

Det er ikke mulig å unngå trafikkmaskinene, her ved en gangvei langs E6 ved Lindeberg.
Det fine er at det er gangveier over alt i Groruddalen.

Stolpepost nederst i Jerikobakken ved Lindeberg idrettspark.
Selv om jeg er rimelig kjent i området var det greit å ha noen kartutsnitt fra norgeskart.no som supplement til stolpejaktkartet som hadde litt liten målestokk og ikke var det verdens best lesbare kart heller. Dette kommunale kartet i 1:12500 er noe ganske annet enn orienterings-/stolpekartene i 1:5000 jeg var blitt bortskjemt med andre steder.

Heisan... her har jeg da vært mange ganger. Plutselig sto jeg foran inngangen til der min gode venn Stein Frode bodde inntil han flyttet til Nittedal tidligere i år.
Herfra har det vært mange treningsturer i tidligere år...
Det var ingen stolpe her, men jeg kom altså forbi.

Stolpepost 45 lå i den fine 100-metersskogen mellom blokkene på Lindeberg,
og nå fortsatte turen til skogs i Østmarka.

Jeg kunne vel klart å komme tørrskodd fram, men brukte ikke energi på det. Det hadde regnet mye dagene før, så stiene sørøver i marka var veldig våte.

Stolpepost 60 lå ved Grønlihytta. Her var jeg på mange speiderturer for noe over 50 år siden, men det var i den gamle hytta til Frelsesarmeen som brant ned i 1994. Noen år senere bygde Furuset bydel (var egen bydel den gangen) ny hytte på grunnmuren, og det er den som står der i dag.

Typisk Østmarkaterreng, kronglete, steinete (og vått) på stien videre mot Lutvann.
Her inne støtte jeg på en annen jevngammel (?) stolpejeger...

Badeplassen på Lutvann det stolpe 59 var plassert.
Hvis du forstørrer kraftig ser du "brura" som soler seg i bakgrunnen.

Skiltingen er den samme fine over alt på Oslos turveinett.

Turveien fra Haugerud og inn mot Østmarka.

Et par kilometer og masse boligveier senere er jeg ved Tveten gård.
Et par steinkast unna ligger en av byens største boligblokker. Det "naturlige" veivalget mitt første til et gjerde det ikke fristet å klatre over - så jeg fikk en omvei via gårdsplassen til Tveita skole for å komme inn til gården. På Wikipedia kan vi bl.a. lese om gården: Tveten gård er det best bevarte gårdstunet innenfor Oslos grenser. Deler av gårdens hovedhus er trolig fra så tidlig som 1400-tallet. Gården ligger i dag som en oase midt i blant blokkbegyggelsen på Tveita

Bena var allerede overraskende tunge... kanskje for mye asfalt?
Det gikk tregt forbi forretningsbyggene i Nils Hansens vei og ned stolpen ved Bryn stasjon.
Første stasjon etter Oslo Ø på hovedbanen... det er ikke få ganger jeg har sett denne fra togvinduet.

Etter en runde på Teisen fortsatte turen langs Alnaelven... rart å gå her med industriområder tett innpå på begge sider - og likevel være i naturen.

Alnasenteret... stolpen tok jeg bilde av tidligere på dagen, men jeg passerte jo her på selve turen også.

Alfaset gravlund, fra krigskirkegården der jeg slet litt med å finne stolpen. Etter et par minutter fant jeg den inntil en hekk i venstre kant av bildet.

Fine turveier og merking!

Etter Alfaset (der Alnaelven går i tunnel) var det igjen fin turvei "i skogen" tett på industriområdene. Post 47 lå ved enden av denne fine broen over elva.

Herfra gikk jeg på en skikkelig bom, da jeg noe det ble en 500 meters ekstrarunde, minst!
Akkurat da var jeg mest innstilt på å si at nok var nok, at Alnarunden fikk være dagens tur. Jeg var sliten og ikke kjempemotivert for ytterligere fem timer på stolpejakt. Da jeg satte meg i bilen var jeg innstilt på å ta Bjerke-Grorudrunden et par dagen senere, men likevel endte jeg opp ved parkeringa nedenfor Badedammen på Grorud, og turen fortsatte!

Runde 2: Grorud-Bjerke
29,32 km
624 høydemeter
5 timer 7 minutter

Bena var tunge, det var ikke så fristende å legge ut på en ny lang runde. Men jeg vet jo at det meste går bare man kommer i gang - og faktisk ble det en fin fem timers tur!

Jeg kjørte opp til Badedammen på Grorud for å få den tyngste og vanskeligste delen av turen først... og etter 2 kilometer var snittfarten over 15 min/km, så det ble en tung og kronglete start.

Sånn passe ukonsentert klarte jeg å legge inn en omvei til stolpen ved Badedammen,
men jeg fant den jo, på den siden ingen badende befinner seg.

Nå fulgte fire poster på et o-kartutsnitt. Uten o-briller (de nye kom i posten dagen etterpå) tuklet jeg med å lese detaljene der stier, steiner og stup fløt sammen til en uleselig masse for meg.
Dermed gikk det sakte, veldig sakte.

Den første av postene lå kjekt til, med tråkk inn til posten.

Så ble det verre. Dette er stien videre, 50 høydemeter på maks 150 meter, og det ble ikke lettere da jeg mistet stien og havnet i ura...

Ikke lett for en stiv gammel gubbe å forsere dette i bratt motbakke.

Men post 14 lå jo fint til når jeg først kom opp... ved et av mange steinbrudd i åsen her.

Den siste av skogspostene på Ravnkollen lå med flott utsikt over Grorud og ikke minst mot gigantblokkene på Ammerud.

Midt i mot Grorud senter var det post rett bak "Steinhoggeren". Her var jeg nøye på hvor jeg siktet med kameraet, det var en del spesielt klientell i parken her.

Grorud senter passeres. Stolpen tok jeg bilde av inne på senteret tidligere på dagen,
før jeg skiftet til treningstøy.

ooops, dette var en av flere veltede busker over stien ned til post 17 ved "Jernbanefjellet". Jeg holdt på å glemme denne posten, da jeg hadde glemt å streke opp løypa nedenom denne. Oppdaget det heldigvis, men det var en tung avstikker.... det var minst 50 høydemeter nedover og like mye tilbake.

Posten ved "Jernbanefjellet" - der det tidligere var et stort pukkverk. Det var en del gjerderester inne i "jungelen" på vei til posten, det er vel det tyskerne hadde et depot under krigen.

Alnaelven renner åpent gjennom Grorud, og her like ved Grorud idrettspark er det anlagt turveier og en flott park med "badedam".

Posten lå med utsikt mot riksvei 4 som går over broa i bakgrunnen.

Turveien langs Alnaelva nedover mot Grorud stasjin der elva forsvinner under bakken den neste kilometeren..

Det har blitt flott med steinsetting av elva her ved Gangstuveien.
Stolpeposten var ved brua.

Fra broa ser vi Alnaelven forsvinne i et trangt juv...

Mellom industriområdet langs Østre Akervei og bebyggelsen på Kalbakken er det en fin turvei,
nok en turvei jeg ikke ville sett fra bilvinduet.

Fin bekkedal like ved Nortvedt gård... post 20.
Turen fortsatte gjennom Kalbakken.

Dette er ikke et slott, men Bredtvet fengsel (kvinnefengsel) mellom Rødtvet og Veitvet.
Posten var her på utsiden av murene.

Post 64 lå mellom Statped og Bredtvet kirke.
Etter en treg start hadde jeg kommet brukbart i siget også på runde to...

Turvei nedenfor Veitvet idrettspark...
jeg suttet ikke å la meg imponere over de mange fine turveiene.

Post 62 hadde betegnelsen "Veitvet skole" - og den ligger altså utenfor bildet på høyre side.
Her ved skolen var det nok en flott park...

Stolpeposten var rett bak guttungen...

Her gikk jeg i mine egne fjerne tanker, og plutselig så jeg en stolpe.
Jaja, litt flaks skal man ha. Post 68 ved tur- og sykkelveien forbi Linderud idrettspark.

Her var jeg også på morgenen, stolpen er inne på senteret.

Linderud gård er et kulturhistorisk minnesmerke fra tidlig 1700-tall kunne jeg lese på nettet. Det er en del av Akershusmusèet, og både hovedbygningen og barokkhagen på baksiden er fredet.

Som offentlig tilgjengelig bygg var det likevel vanskelig å komme til - i alle fall for meg som kom fra "gærne" siden. Det var totalt gjerdet inn, og ved noen stengte porter sto det piler i retning inngangen. Faktisk gikk jeg nesten 500 meter rundt halve eiendommen før jeg kom til hovedadkomsten - en fin allè inn mot bygningen. På appen var posten tegnet inn på andre siden, men både stolpen og en kvinnelig syklende stolpejeger var å finne foran bygningen. Hun var på sin første stolpetur.

Linderud kloster... post 70.

Neste post var ved Linne Hotell.
Der har jeg vært på mange møter, kurs og konferanser i yngre dager.

Fra Bjerkeallèen park hvor Hovinbekken er demmet opp til en fin dam i den store parken.
Bildet er fra amfiet ovenfor balløkka, og posten er ved bekken i høyre kant av bildet.
(se også det øverste bildet, under Grorudkartet)

Stolpepost på Bjerke Travbane...

Bare 14 stolpeposter igjen, bena "lever ennå" - men jeg er litt spent på motbakkene som kommer.
Her ved turveien langs Riksvei 4 nedenfor Årvoll.

Post ved turveien gjennom Bekkedalen.

Bekkedalen langs hovinbekken er rene villmarka mellom Riksveg 4 og Årvolldammen.

Årvoll gård... stolpepost 74, men hvor er stolpen?
Appen indikerte at stolpen var mellom våningshuset og låven, men etter leting i flere runder fant jeg posten i hekken på baksiden av huset i noe som så ut som en privat del av hagen.

Nå bærer det oppover i boligområdene på Årvoll. I forkant av disse blokkene ved Årvollveien er stolpeposten satt opp ved minnebautaen om Viggo Hansteen og Rolf Wikstrøm.

Mer motbakker, og endelig oppe ved Isdammen. Dammen fra 1920 ble brukt til is-uttak helt til1968, nå er det badeplass og friområde for hunder her. Posten er i skogkanten bakenfor de som koser seg med grilling - og som ikke vet at det om noen minutter kommer et skybrudd.

Mange av stolpepostene er kombinert med et etablert turopplegg kalt "Groruddalsturene".

Etter litt gåing og jogging opp/ned bakker på Årvoll er det klart for en ny tur i skogen.
Her fra post 2 ved "Rumpetrolldammen" på "Steinbrettet". Fra steinbruddene her ble det levert kantstein helt fram til 1960-årene.

Det har begynt å regne, det hadde ikke yr.no sagt noe om til meg.
Her er jeg ved post 78 ved "Salamanderdammen" bare 100 meter unna post 2.

Det hølja ned!!! ...og det ble litt kaldt med t-trøye.
Men jeg gadd ikke hente fram ulltrøya fra sekken.
Bilder er fra turveien ned mot Linderudplassen (post 79).

Og etter regn kommer..... regnbue.

Alt er vått; terrenget, jeg, fotoapparatet.
At denne posten var i ei myr -Torvmosemyra - gjorde ingen forskjell.

Det har klarnet opp.
Rødtvet gård hadde æren av å få postnummer 1 i Groruddalen.

Post ved Vesletjern på Apalløkka.

Mot slutten er jeg inne i en ny sløv periode der jeg går feil flere ganger. Ikke så mye, men enhver liten bom er en bom for mye for en o-løper. Denne posten i Ammerudveien hadde gjemt seg godt bak en parkert lastebil.

Post i skråningen ved Ammerud skole.

Bildet tatt fra en annen vinkel gir inntrykk av at jeg er i tjukkeste skauen, og slik var det med hele turen. Det aller meste av turen gikk tross alt i bolig- og industriområder.

Oppsummering:
Totalt på de to turene:
53,2 km
1039 høydemeter
8 timer 38 minutter
69 stolpeposter.

Bena var tidlig tunge - allerede på første runden, men det ble ikke verre... så alt i alt fungerte det greit nok fysisk. Langt over 9 minutter pr km (bruttofart) skyldes både sakte fart, men også at det går vekk mye tid på kartlesning, fotografering og litt annet...
Da har jeg besøkt nøyaktig 500 stolpeposter så langt i år.
Neste tur blir til 6 tettsteder i Aurskog/Høland med 6x 10 poster.