mandag 17. mars 2014

Herlige Årneslandet

Selvporttrett av TurGammel'n på Sidonsbenken, med mjøsutsikt fra Årneslandet.
 
Første dag på rehab her på Feiring bød på blant annet formtest på tredemølle, med måling av bl.a. oksygenopptak, puls, EKG... Jeg skulle "bare" gå, men når farten var 7 km/timen og stigning passerte 13% kom mjølkesyra gitt.... det er lenge siden sist jeg hilste på den - et hyggelig gjensyn. 20 sekunder igjen sa avdelingsoverlege Jostein og skrudde opp til 15% stigning, det var i samme øyeblikk som jeg planla å hoppe av mølla. Puhhhh, det var harde 20 sekunder.

Vi var også på en første rolig spasertur sammen, tre kilometer i grenda ovenfor klinikken. Med "vi" mener jeg de fleste av de 18 som ble innrullert i dag. Dagens understatement; jeg holdt greit følge med de andre i bakkene opp mot kjerka.

Dagens høydepunkt var imidlertid gjensynet med "Årneslandet", 1000-meterskogen mellom Feiringklinkken og Mjøsa. Det er noen år siden jeg løp Åneskøl Opp (Årneskollen Opp) derfra, og enda lenger (2008) siden jeg løp sprintorientering i skogen. Mens de andre ventet på middagen fikk jeg en fin 4-kilometers tur der nede.

Motiv fra stranda... Mjøsa tappes ned før vårflommen.

På motsatt side av Mjøsa skimtes stygge fjellskjæringer der ny jernbane og ny E6 bygges.

Fint tilrettelagte stier på Årneslandet.

Her ved turboksen møte jeg noen jeg kjenner fra løpinga - som hadde lest om hjerteoperasjonen min i avisa. De var ikke akkurat overrasket over å møte meg på tur. En av dem inviterte meg til å bli med på tur på skaran til "Trollkjerka" neste uka... langt oppe i åsen. Det håper jeg blir noe av.

Idyll ved vannet...

Rolig bekk ned mot Mjøsa.

Buldrende bekk litt opp i skråningen.

Sidonsbenken

Kraftig plugg...

... med høye kroner.

Årneskollen (602 moh) i bakgrunnen...
motbakkeløpet Åneskøl Opp starter her ved stranda nedenfor Feiringklinikken.

Jeg må ta med dette bildet fra fellesturen tidligere på ettermiddagen... du skjønner at du er på landet når du kommer forbi "Disserud Fjøs og Maskin"!

2 kommentarer:

  1. Heisann
    Flott natur rundt Feiringklinikken! Håper du få et bra opphold og lære masse nytt og spennende. Ønsker deg også fortsatt god bedring. Av pakkelisten din så er jeg enig i at det ser ut som du skal på treningsleir ;) ike helt ulikt min egen pakkeliste for slutten av april, men jeg skal på løpeleir... Ønsker deg en riktig god uke med mange gode opplevelser!

    Mvh
    Tone Yvonne

    SvarSlett
  2. Takk Yvonne.
    Jeg har det fortsatt fint her på Feiring,,,
    Varsel om svar gikk til feil adresse, derfor så jeg ikke kommentaren før nå.

    SvarSlett