fredag 14. mars 2014

Runden min

Motiv fra "Runden min" - i dag gikk jeg etter mørkets frembrudd - med hodelykt.

Jeg har alltid vært tilhenger av variasjon i tur- og treningsløyper. Likevel har jeg en "rett-ut-av-døra-runde" - en runde jeg benytter oftere enn andre - og ikke minst en tidseffektiv runde fordi den starter og slutter utafor døra. En runde som kan gås og løpes hele året uansett vær.

Her på Vormsund er det den runden jeg kaller Arnestadrunden, men som de fleste andre kaller golfbanerunden. Det siste er vel mest riktig fordi dette i realiteten er korteste runde rundt Rommen Golfpark.

Fem kilometer, noe kupert, halvparten asfalt, halvparten sti og grus. Akkurat langt nok til at folk kommer hjem med god samvittighet. Dette er "Runden!" - runden som alle her på Vormsund Brygge går både titt og ofte, jeg går knapt en tur uten at jeg hilser på en av naboene.

Nå er det ikke slik at jeg er mindre glad i å variere enn tidligere, men rett ut fra døra er mulighetene noe begrenset dersom man går i stedet for å løpe eller sykle. Det er også morsomt med en runde der man sammenligner tider og kappgår litt med deg selv.... overraskende nok er dette like spennende nå som jeg er "gående" som da jeg var "løpende".

Jeg tror alle har "sin runde".... slik jeg har. Jeg håper likevel at alle er nysjerrige nok til å variere - da blir opplevelsen større - og når man så er tilbake i runden sin så blir det et hyggelig gjensyn og ikke bare en hverdagslig ting. I morgen skal jeg ikke gå runden... da blir det en tur på skogsstier i Tesiåsen.

"Runden min" er ikke den samme på hver tur.
Det er forskjell på dagslys og mørke - på vinter, vår, sommer og høst - på tørt og glatt underlag - og ikke minst om jeg går alene eller sammen med andre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar