onsdag 27. juli 2016

Stolpejakt i OL-byen Hamar


Jeg er ikke sikker på hva som har satt Hamar mest på kartet, om det er Norsk Tipping, kirkeruinene, Jernbanemuseet eller OL 1994 og OL-anleggene. Eller bare det faktum at Hamar er den største byen i Mjøsregionen... Det som i alle fall er sikkert er at jeg på stolpejakt får en smak av alle disse tingene - og en god del mer, ikke minst den flotte strandpromenaden fra Tjuvholmen og jernbanestasjonen i sentrum via Koigen og Domkirkeodden til Jernbanemusèet (turveien fortsetter helt til Furnes.

Toppbildet er av den flotte jernbanestasjonen i Hamar.

Klikk på linken og få svaret: Hva er stolpejakt?

Jeg har vært på stolpejakt i Hamar tidligere også: 4.august 2014: Hamar på kryss og tvers i fire timer. Den gangen var det ikke en del av Stolpejakten.no - men hovedkartet er det samme - et litt grovt bykart med mindre detaljer enn et o-kart, men helt greit til formålet. Når jeg sliter med å lese kartet kan jeg dobbeltsjekke med appen (se utdrag på bildet til høyre) der jeg kan forstørre kartet, det trengte jeg bare tre ganger på Hamarturen.

I år var det 30 stolpeposter i Hamar by, og 10+10 stolper på Ingeberg og Ridabu, begge steder på fine o-kart. Alt i alt 50 stolpeposter og en fin dag på Hamar i godt norsk sommervær - dvs 20 varmegrader og lettskyet. Jeg sliter med blemmer på et par tær og den vonde tåa jeg sparket vond i forrige uke, det ødelegger litt av treningsgleden - men ikke turgleden.

De tre rundene mine på Hamar:

1: Ingeberg - 10 stolpeposter - 2,96 km - 52 hm - 30min - terreng, ikke urbant

2: Ridabu - 10 stolpeposter - 5,09 km - 108 hm - 48min -  urbant, men stolper i terreng

3: Hamar - 30 stolpeposter - 26,93 km - 367 hm - 3t:57min - urbant

Totalt: 50 stolper - 35 km - 527 høydemeter - 5 timer 15 minutter


Bilder fra de tre rundene:

1: Ingeberg - 10 stolpeposter - 2,96 km - 52 hm - 30min - terreng, ikke urbant


Ingeberg er et lite tettsted 5 minutters kjøring nordøst for Hamar sentrum. Jeg parkerte ved Hagen gård litt nord for sentrum, der det går turløyper i flere retninger. Alle stolpepostene på Ingeberg var i terrenget, ingen i bebyggelsen.
 
Stolpepost 41 var dagens første, rett ovenfor der jeg parkerte. Gården i bakgrunnen er Langbakken.
 
Langs turveien mellom skogen og åkerlandet lå stolpepost 42.
 
Stolpepost 48 var i ei lita grop i det åpne fine terrenget.
 
Stolpepost 45 ved en pyramideformet stein.
 
Stolpepost 47 var i utkanten av et stort hogstfelt nord for Hagen gård.
 
Midt i hogstfeltet var det også en stolpe (50) - i en gedigen stubbe. Buska som har stått her hadde solide dimensjoner.
 
Stubben sett ovenfra.
 
Her er stolpepost 46 i et annet stort hogstfelt, på vestre side av veien i Imerslundmarka.
 
Stolpepost 43 var bak "Teatercafèen" midt på bildet. Det var masse akrivitetsgreier i skogen bakenfor, og på Wikipedia kan jeg lese: Ingeberg skole bruker også deler av Imerslundmarka i nærheten til uteskole store deler av året.
 
Ved kanten av åkeren ovenfor Imerslundgårdene var stolpepost 44 ved værstasjonen.
 
Værstasjonen er åpenbart en del av uteskolens anlegg.
 
19 varmegrader i dag! ...helt OK.
 
Siste stolpepost (49) i Imerslundmarka var ved en grøfteende. Stolpejakta har medført en ny sti forbi grøfta - så det er ingen tvil om at Stolpejakta er populær.
 
Det var ikke lange turen, men dagen er ikke over. Ridabu venter 5 minutter unna. 
 

 

2: Ridabu - 10 stolpeposter - 5,09 km - 108 hm - 48min -  urbant, men stolper i terreng


Ridabu har jeg alltid tidligere kalt Vang, det var jo også egen kommune til 1992. Med en kjempestor morsslekt fra Løten hadde jeg jo også slektninger som bodde i Vang. Det mest iøyenfallende på Ridabu er den store flotte Vang kirke, men det er også flere store staselige gårder rundt bebyggelsen, ikke minst de historisk kjente gårdene Åker, Torshov og Vidarshov.

Det var litt rart med stolpejaktturen på Ridabu, som til 95% gikk i den fine boligbebyggelsen - men hvor nesten alle stolpene var i de små skogflekkene mellom bebyggelsen. Et unntak var stolpe 33 som jeg startet med her i Granvegen, rett ved biblioteket og Hamar Montessoriskole.
 
 Stolpepost 37 var på haugen ved siden av Montessoriskolen.
 
Stolpepost 38 var "dyttet" inn i den tette skogkanten til høyre. Ellers var det store fine parkarealer her rundt Ener ungdomsskole.
 
Jeg måtte sikksakke meg gjennom halve bebyggelsen for å komme meg fra Ener ungdomsskole til denne brakka ved Finsal sykehjem. Jeg fikk forresten en lang omvei da stien gjennom et friområde ved Heggveien 1 var bebygget - og stien selvsagt var forsvunnet. Kart er ferskvare, slike overraskelser må man regne med.
 
Jeg fant ikke stien fra Eiendomstjenestens bygg nede ved Finnsalbekken, og bakset meg opp et englandskap med meterhøyt gress og ugress til denne stolpen (35)  nedenfor Ridabu skole. Der traff jeg stien - som gikk gjennom skogen og ikke jordet, jeg slurvet visst...
  
Stolpepost 32 var i enden av denne grønne sletta mellom Torstingbuvegen og Leirvegen.
 
I skogkanten, mellom bebyggelsen og Vidarshov lå stolpepost 36 "Kulen på hoppbakke".
 
Jeg ville vel heller kalle det rester av hoppbakke, tror ikke denne er i bruk lenger (?).
 
Stolpe 39 "Topp med utsikt" - for tiden totalt uten utsikt. Før og etter løvet ser man sikkert Vidarshov rett nedenfor og Åkrsvika og Ottestad litt lenger unna.
 
Sommeren er frodig, og stiene kan være svært så gjengrodde selv om det går mange turgåere der.
 
Akkurat her var stien tettet igjen av kraftig voksende skog med svartsurbær-busker. Bærene var litt lyse blå i fargen, men jeg tror likevel det er Svartsurbær. Den er i tilfelle spiselig.
 
I en grop i en skogflekk vest for Vidarshov var stolpe 40.
 
Da startet en joggetur gjennom boligområdene tilbake mot bilen igjen. Her krysser jeg parken mellom gamlebygget og nybygget til Toneheim Folkehøgskole. Dette er faktisk landets største folkehøgskole målt etter antall elever - og er populær blant musikkinteresserte ungdommer.
 
Jeg passerte Vang kirke på vei til den siste stolpeposten.
 
Stolpepost 31 i skråningen ned mot Finnsalbekken bak Vang kirke.
 
200 meter ned langs bekken sto bilen og ventet på å kjøre til neste etappe - i Hamar sentrum.


3: Hamar - 30 stolpeposter - 26,93 km - 367 hm - 3t:57min - urbant


Klokka var ganske nøyaktig 14 og jeg var klar for en ca fire timer lang tur på jakt etter 30 stolpeposter i Hamar. Jeg skulle hente yngste barnebarnet (som har dimmet fra militæret) på Gardermoen kl 19 - så jeg hadde bare tiden og veien, og underveis justerte jeg farten (andel jogging/gåing) etter den snittfarten jeg trengte. Turen var et par kilometer lenger enn jeg hadde stipulert - men jeg rakk både 4-timer'n, Espabollene underveis, og henting av Martin på Gardermoen. Den vonde tåa etter "sparke-i-dørtreskelen-uhellet" forrige uke var det eneste som ikke var bra på turen.

Akkurat som for to år siden parkerte jeg på den store plassen ved Vikingskipet... det er det god plass og ikke noe stress med betaling.

Første stolpepost var i synsavstand fra der jeg parkerte. Det vil si; jeg så fugletittertårnet ned mot Åkersvika på lang avstand - stolpe 29 så jeg ikke før jeg var like ved.
 
Jeg fulgte Stangevegen fra Åkersvika over jernbanen til boligområdet på Briskebyen, det stolpepost 11 var i en liten park.
 
Her er jeg i en større park, nærmere bestemt i Hamar park der stolpepost 13 var på toppen av haugen like ved Fylkeshuset.
 
Jeg har nå krysset under jernbanen like ved jernbanestasjon (se toppbildet) og ser utover mot Tjuvholmen der Thomas Tivoli har rigget seg til.
 
Kartet var mildt sagt svakt i friområder, så jeg ble lurt til å tro jeg kom til stolpepost 12 fra turveien langs Åkersvika naturreservat. Men nei da, stolpen er på odden i bakgrunnen - dit jeg kan svømme eller gå via Tjuvholmen. Jeg valgte det siste, selv om badetemperaturen var helt OK.
 
Da har jeg kommet meg til odden utenfor anlegget til Hamar roklub. Stolpeposten er langt der ute.
 
Da har jeg startet på Hamars "strandpromenade". Det var mye folk ute i det fine været, og selv om det blåste friskt var det definitivt t-skjortevær.
 
Pilegrimsleden treffer jeg på omtrent på annenhver stolpejakt... så også i Hamar, her langs promenaden ved brygga.
  
Koigen, flott sentrumsnært friluftsområde og badeplass.
 
Her ved enden av Koigen var stolpepost 17 like ved et av flere kunstverk i området.
 
Under kronen til denne flotte furua like bortenfor Ridehuset (der verneplktsverket holder til) er stolpepost 18.
 
På vei til stolpeposten på Domkirkeodden passerte jeg Domkirkeruinene som ble glasset inn for en del år siden etter at den i over ti år hadde vært tildekket av plast for å forhindre ytterligere frost- og fuktighetsskader. Det er ikke så fint som før, det gikk fra en karakteristikk til en annen. Nå er det glassbyggverket (Hamardomen) som imponerer mest - mens det tidligere var de karakteristiske ruinene som utgjorde blikkfanget.
 
Lengst ut på odden "Geiteryggen" var stolpepost 28.
 
Da har jeg jogget gjennom det flotte området ved Rosenlundvika og Hedmarksmuseets friluftavdeling med haugevis av gamle flotte bygg som er samlet inn fra hele fylket. Man bare MÅ trives i dette området... Her har jeg kommet til utkanten av Jernbanemusèeets anlegg.
 
Stolpepost 19 ligger ved pipa til Russerleiren, ved gangveien forbi det flotte nye boligområdet mellom Rosenlundvika og Nordlyshallen (Hamar OL-amfi).
 
Jeg fortsatte langs Strandvegen og Jernbanemusèet, der inne ser vi en av Urskog-Hølandsbanens stasjonsbygninger, Killingmo stasjon.
 
Like ved Martodden og Jernbanemusèet ligger denne flotte stranda. Stolpepost 27 er på odden i bakgrunnen.
   
Da fortsetter Stolpejakta vekk fra Mjøsa. Alle turveiene var ikke tegnet inn, så jeg surret litt med veivalget i området ved Prestrudhallen og Prestrud skole - men kom etter hvert på rett spor opp mot stolpepost 19 ved det flotte grantreet i venstre bildekant.
 
Pilegrimsleden nok en gang....
 
Stolpe 20 på en lekeplass i boligområdet nedenfor Furuberget.
 
Her er stolpe 26 ved en liten grusbane ovenfor Furubergvegen.
 
Det er flott utsikt fra boligområdet ved Vestre Alu nedenfor Hedmarkstoppen. 
 
Stolpepost 21 på en liten kolle i et friområde ved Nordkronen. Herfra fikk jeg følge noen hundre meter av ei lita jente som ville vite hva jeg skulle. Da hun hørte det, kunne hun fortelle meg at det også var en stolpepost i lekeparken like ved der hun bodde - og en tredje stolpe ved en lekeplass med en lang sklie (stolpe 2 i Bondesvea mye nærmere sentrum).
 
Stolpepost 5 ved en lekeplass med Hamars beste utsikt i krysset mellom Utfarten og Karlsvognen.
 
Det var veldig mange fine turstier i bebyggelsen her i høyden. Her er stolpe 22 ved Bekkesvea.
 
Stolpepost 23 var ved klynga med bjørketrær i denne store lekeplassen ved Hedmarksgata. Jeg er nå kommet til bydelen Ajer.
 
Stolpepost 24 "stor gran" i parken ved Solplassvegen, like ved Klukhagen barnehage på Ajer.
 
Nå må jeg en lang sving ned mot sentrum igjen før jeg på nytt skal oppover i retning flyplassen. Her er jeg ved stolpepost 6 som står ved den fine furua i et veikryss litt nord for Ankerskogen.
 
Da er jeg inne i Ankerskogen der frisbeegutta holdt på for fullt i frisbeeparken.  Imponerende teknikk, moro å se på. Stolpepost 25 er ved den lille brakka. Turen fortsatte gjennom Ankerskogen forbi svømmehallen og ned mot bydelen Bondesvea, opprinnelig en del av Vang kommune.
 
Her er den lange sklia den lille venninnen min fortalte om tidligere på turen. Den var altså på denne lekeplassen på Bondesvea der stolpepost 2 er bak haugen.
 
Stolpe 3 på Stormyra - ved lekeplassen i Røreks gate.
 
Stolpepost 1 i krysset mellom Uelands gate og Fjellhagestien.
  
Stolpepost 16 ved denne furua i Hertzbergs gate på Ankerløkka.
 
Tigern lekepark, fint navn på en kjempestor park ved Rollsløkka. Stolpepost 15 er ved bjørketrærne bak balløkka.
 
Skulpturen "Is is Possible" ved innkjøringen til skole- og idrettsanleggene på Børstad. Denne er helt ulik når du ser den fra andre vinkler.
 
Statuen av Egil Danielsen, gullvinner i spyd fra Melbourne 1956, er nylig flyttet fra Vikingskipet til det flotte nye friidrettsanlegget på Børstad. Dette er en av de første idrettsprestasjonene jeg forstod noe av da jeg var ung - far var forresten mer enn middels opptatt av spydkast.
 
Stolpepost 7 passer på statuen av Danielsen.
 
Neida, dette er ikke et fengsel. Det er klubbhuset til Vang Fotballag nedenfor Stavsberg. Stolpepost 8 var klemt inn mellom klubbhuset og uthuset - sammen med søppelkassene. Det hadde jo ikke blitt noe fint motiv, derfor denne vinklingen.
 
Innerst i Stavshellinga på Stav var stolpepost 10. I bakgrunnen ser vi over til boligområdet på Benterud. Nå nærmer det seg slutten på turen, de tre siste postene ligger på tilbakevei mot Vikingsskipet. Men, det er en kilometer mellom hver av dem. Tærne er vonde, jeg jogger mer enn jeg går likevel - har jo et skjema jeg må holde....
  
Stolpepost 9 ved Furnesvegen på Vien.
 
Så er jeg en tur på landet, ved Klukevegen på Bøstad, like ved E6 nord for krysset inn til Hamar sentrum. Neste stolpepost er i skogen på toppen på baksiden av den største gulrotåkeren jeg noen gang har sett. Det var veldig fristende å ta en smak, men jeg klarte å la være.
 
Stolpe 30 i skogen på toppen ved Børstad gård.
 
Den siste stolpeposten (14) lå på Disen, innerst i Disen allè.
 
Da har jeg krysset Rv25 på ureglementert vis, krysset broa over jernbanen ved Midtstranda og brukt de siste joggekreftene på vei tilbake til Vikingskipet og parkeringsplassen der kjerra ventet. Det ble en rask skifting og deretter full fart via Espa (diesel, kaffe og espaboller) til Gardermoen der jeg jeg rakk å hente Martin med "minsta møjliga margin".
 
Takk til Hamar OK, Vang OL, kommunen og turistforeningen for en fin dag på Hamar.
 

Tidligere stolpejaktturer i 2016:
26.07.2016 Stolpejakt i Nittedal sør, 32 stolper
22.07.2016 Stolpejakt på Venabygdsfjellet, 50 stolper
18.07.2016 Stolpejakt i Tolga, 50 stolper
17.07.2016 Stolpejakt i Os i Østerdalen, 50 stolper
12.07.2016 Stolpejakt i Hakadal og Nittedal, 68 stolper
07.07.2016 Stolpejakt i Hadeland, 65 stolper
05.07.2016 Stolpejakt i urbane Oslo nord, 50 stolper
03.07.2016 Stolpejakt i Østre Toten, 100 stolper
01.07.2016 Stolpejakt i Vestre Aker, Røa, 27 stolper
29.06.2016 Stolpejakt i Askim, 25 stolper
14.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Bjerke, 22 stolper
12.06.2016 Stolpejakt i bydel Nordstrand, 45 stolper
10.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Grorud, 16 stolper
07.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Stovner, 22 stolper
05.06.2016 Stolpejakt i Jevnaker, 30 stolper
01.06.2016 Stolpejakt i Gjøvik, 75 poster
28.05.2016 Stolpejakt i Lørenskog, 60 poster
27.05.2016 Stolpejakt i Vestre Toten, 80 poster
25.05.2016 Stolpejakt i Rælingen, 50 poster
16.05.2016 Stolpejakt i Drammen, 38 poster
15.05.2016 Stolpejakt i Gerdrum, 55 poster
10.05.2016 Stolpejakt i Nes, 120 poster
05.05.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Alna 21 poster
01.05.2016 Stolpejakt i Ullensaker, urbant, 77 poster
30.04.2016 Stolpejakt i Ullensaker, terreng, 23 poster
27.04.2016 Sarpsborgmarka og sentrum, stolpejakt 98 poster
22.04.2016 Borregård rundt, stolpejakt 52 poster
09.04.2016 Kjerringåsen Trøsken, stolpejakt 30 poster
14.02.2016 Ministolpejakt på Gjøvik,10 poster
19.03.2016 Varteig, stolpejakt 30 poster
27.02.2016 Tunevannet Rundt, stolpejakt 20 poster
25.02.2016 Isebakke 6-timers Stolpejakt Sarpsborg, 50 poster
11.02.2016 Snøfritt terreng på stolpejakt i Skjeberg, 50 poster

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar