søndag 3. juli 2016

Stolpejakt på Østre Toten (Skreia, Lena, Kolbu, Kapp)








- Dette er en promillekontroll, kan du blåse så hardt du orker i denne
, så politimannen som stoppet meg på Styri i Eidsvoll - 15 minutters kjøretur hjemmefra. Oooops, jeg var på fest kvelden før, men var veldig forsiktig - likevel var jeg redd Totenturen gikk i vasken. - Jeg ser du har treningstøy, så det betyr vel at vi knapt nok trenger teste deg, sa den hyggelige fyren i uniform. Og når han så resultatet; - det var jo som jeg regnet med! En halvliter Guinness og en shot 9 timer tidligere hadde ikke satt synlige spor heldigvis.

Dermed ble det altså stolpejakt på Østre Toten, for tredje år på rad - og som tidligere var det snakk om alle stolpene på samme dag. Jeg hadde selvsagt satt opp et skjema, en runde på hver av tettstedene Skreia, Lena, Kolbu og Kapp - 43 km totalt og 7 timer brutto + kjøring. Kolbu var nytt område i år - det er alltid interessant å komme til helt nye steder.

Skjemaet holdt, det ble 6:55 brutto på 45 kilometer, og med 270 bilder i "bagasjen" hjem. Det var lite kupering på de tre første rundene, så bena var stort sett friske hele dagen - men det ble noe stivbeint når jeg avsluttet på Kapp.

Selv om jeg jaktet stolper i øspøs regnvær to dager tidligere, er det vanligvis yr.no og gode værutsikter som er forutsetningen for stolpejaktturene mine. I dag var det meldt fint vær med kanskje et par små regnbyger på Toten... jeg unngikk dem og hadde fire stålende runder i "passe varmt" sommervær.

Klikk her og få svaret: Hva er stolpejakt?


Bilder fra de fire rundene:


1: Skreia - 25 stolper - 10,95 km - 1:46 t/min

Skreia?
For meg var Skreia først og fremst et sted jeg løp o-løp. Jeg har bomma mye i skauen der unntatt de gangene jeg fikk heng på den lokale o-helten Ola Brox. Jeg husker også Skreiabanen som gikk herfra til Reinsvoll til jeg nærmet meg førti... og hvem liker ikke Kim's potetgull - Skreias største "eksportartikkel".

Stolpejaktbriller:
Jeg starter ubeskjedent med en Toten-selfie for å si noe om et nødvendig hjelpemiddel. Jeg trenger ofte lesebriller for å lese kartet - men jeg klarer ikke løpe med lesebrillene. Da er disse "o-brillene" geniale. Det er rett og slett plastglass med innfelt lesebrillefelt nederst. Da kan jeg løpe med disse når jeg må lese mye på kartet, spesielt i skogsterreng og i detaljerte områder ellers - og slippe å løfte brillene opp og ned som jeg må med vanlige lesebriller.

"Fast" parkering på Skreia er ved bussterminalen ved siden av broa over Lena (elva). Det startet med et par stolper live ved elva, som denne ved buska i bakgrunnen. Deretter ble det en lang runde på landet oppstykket av en visitt oppom Helgerudfeltet.

Stolpe ved et veikryss på landet... der veien ned til trav- og skøytebanen tar av fra Totenvegen (fv.33)

Stolpepost ved "snarveien" inn på Helgerudfeltet, bilene må kjøre litt lenger for å komme til de fleste boligene.

Stolpene er ofte plassert i friområder mellom husene, dermed gir bildene inntrykk av mindre bebyggelse enn det faktisk er. Her er stolpe nr 32.
 
Stolpe ved hoppbakken på Helgerudfeltet, det er fin utsikt mot Mjøsa herfra.
 
En av tre stolpeposter i skogen før jeg igjen skal på landet.
 
Stolpe 46 i utkanten av skogen.
 
hmmmm, denne passerte jeg på vei ned Holstadgutua. Opo? Bensin eller noe annet?
  
Stolpepost 38 nederst i Holstadgutua var ved ei oppslagstavle som viste de lokale turveiene.
 
Det er en frodig årstid, og turveien har blitt jungel enkelte seder...

Lita bro over Hølja som renner ut i Lena rett nedenfor. Stolpen er rett på andre siden.
 
Stolpen har gjemt seg blant bregnene.
 
En real kløvereng mot stolpe 39 ved Vogtenga.
 
Skilting til Skreia (sentrum), men jeg måtte tilbake 500 meter der jeg kom fra for å komme over på nordsiden av Lena. Hadde det vært et o-løp hadde jeg kanskje krysset elva som ikke så veldig dyp ut.
 
Ingen stolpepost her, men jeg måtte forevige den fine løsningen med travbane i ytre sirkel og skøytebane i indre sirkel.
 
Lena elv, stolpe 41 er akkurat utenfor høyre bildekant, men jeg måtte jo ha med et bilde av floden.
 
Stolpepost med Møller gård i bakgrunnen.
 
Siste stolpen på landet var i veikrysset nedenfor saueinnhengningen. Jeg bræket selvsagt med sauene i det jeg passerte, så pass leken er jeg jo.
 
Starten på den urbane delen av postjakta på Skreia var ved X-extra i sentrum.
 
Her en stolpe ved lokstallen - like ved flotte Skreia jernbanestasjon. Fortsatt ligger litt av skinnegangen her, andre steder er jernbanesporet erstattet av sykkelvei.
 
Stolpepost i Skreia Folkepark.
 
Stolpe ved en turvei-trapp midt i bebyggelsen.
  
Stolpepost ved gjernehjørnet ved Olaviabakken (!) barnehage.
  
Det var et par poster i skauen innafor Fossenfeltet også.
  
På slutten av turen kom turens og dagens største bom. Det er kanskje riktigere å si tidstap - for egentlig bommet jeg ikke ut fra postringen på kartet. Jeg leser vanligvis ikke postbeskrivelsene, orienterer meg bare til midten av ringen og finner som regel stolpen. Nå måtte jeg sjekke beskrivelsen, og den sa "Tre". Javel, da måtte det våre det store treet nærmest containeren. Neivel, ikke det? Da måtte jeg fiske fram iPhonen og sjekke med appen, og den var enig med meg. Jaja, det gjelder å ha fantasi... så jeg tok en runde opp på haugen i bakgrunnen - og der, ved en annen og mindre buske var stolpen i krattet bak en garasje. Det var kratt og ingen passasje mellom trærne,så nedenfra var det ikke mulig å se stolpen som nok var litt feilpalassert. Pytt, pytt, 2-3 minutter fra eller til, hva betyr vel det?
 
Her var stolpe 45 gitt.

Siste stolpen på Skreia var i parken like ved broa over Lena. Stolpen er ved steinen, og bilen er parkert ved det hvite huset i bakgrunnen. Neste stopp: Lena (stedet).


2: Lena - 25 stolper - 11,77 km - 1:39 t/min

Lena var stedet jeg "kjørte forbi" på vei til Raufoss eller Gjøvik. De tre siste årene er det "et sted jeg går på stolpejakt". Her er traktorene store og mange - der er forresten rundkjøringene også - og selv om det bor drøyt 1000 mennesker på  stedet gir det et veldig landlig inntrykk. Det er rolig og fint på disse småstedene på landet.


Jeg parkerte ved Lena Slipeservice på Lillo. Lillo var det opprinnelige sentrumet før stasjonsbyen Lena ble bygget opp like ved. Nærmeste stolpepost lå 50 meter oppover Kapphøgda.
 
Det går vei i 6 retninger fra Lillokrysset, her er jeg litt inn i Fagerlundvegen der stolpen er ved trafostasjonen. I krysset ved Lillo liker for øvrig politiet å plassere seg med radaren...
 
Her er jeg i den tredje av veiene ut fra Lillo, der det er en stolpe i et veikryss på Alfstadhaug.
 
Så har jeg beveget med 5-600 meter østover langs rv33, til Hoff. Her en stolpe i en liten skogflekk ovenfor Hoffsvangen skole.
 
Utsikt fra kollen med stolpe 99 -mot Hoffsvangen.
 
Stolpe 100 var også ved Hoffsvangen.
 
Stolpepost ved Hoff kirke som kan skimtes i bakgrunnen.
 
Så ble det en drøy kilometer tilbake rv33 og forbi Lillo - på den femte av de seks veiretningene ut fra krysset. Nå var jeg altså vest for Lillo, der det var en stolpepost ved Toten Folkehøgskole.
 
Stolpepost ved Labo bo- og servicesenter litt opp i lia ovenfor folkehøgskolen.
 
Her er det en stolpe i hjørnet av bussholdeplassen nedenfor Lena ungdomsskole.
 
Stolpe ved ridesenteret ved Valle nedenfor Kolbuvegen.
 
Toten Sparebank-stolpen i Lena sentrum.
 
Økonomitjenester-stolpen.
 
Stolpepost ved et av de nye leilighetsbyggene i sentrum, her ved Meieritunet.
 
Kjelstad Bakeri-stolpen i Valsetvegen.
 
Stolpe ved Byggesenteret Toten, ved fv 244 Lenagata.
 
Stolpepost i Kampenvegen ovenfor Høyen bro. På andre siden av elva er Lena stadion og travbanen.
 
Stolpe ved veien inn til Hoff Norske Potetindustrier. På en tidligere stolpetur var jeg ved hovedkontoret til Hoff på Gjøvik.
 
Her er jeg på baksiden av byggene til den lokale potetindustrien.
 
Ved denne blindveien ved Vallehågån var stolpen flyttet til krysset i bakkant, men det var varslet på stolpejaktens side.  
 
Her er vel årsaken... ivrige stolpejegere pr bil som kjørte inn til steinen i bakgrunnen, der stolpen opprinnelig var satt opp. Dersom jeg ikke orker å jogge eller gå mellom stolpene lar jeg det helle være, jeg blir aldri en bilstolpejeger.
 
Stolpepost i krysset mellom Hagegata og Parkgata.
 
Ved hjørnet av 39 meter høye Toten kornsilo var stolpepost 85. Siloen var i sin tid Skreiabanens største kunde.
 
Toten Treningssenter-stolpen. Den tidligere Skreiabanen gikk på venstre siden av bygget.
  
Stolpe mellom Rådhuset og Lena videregående skole.
 
Til denne stolpen måtte jeg klatre litt, inn til- og ut av-barnehagens område ved Hovdesvingen. Det var søndag og ingen andre i barnehagen. Årsaken til hinderløypa var byggearbeider i jordekanten der jeg hadde planlagt å gå - og alternativet til å krysse barnehagens område var 3-400meter omvei.

Dermed var jeg ferdig med de 25 stolpepostene på Lena... bena kjentes bra ut og jeg lå foran "skjema"... Det var 6-700 meter til bilen der jeg kjapt skiftet trøye, fikk i meg litt mat og satte kurs videre mot Kolbu. Været var supert - mest sol, noen små skyer og omtrent 20 varmegrader.


3: Kolbu - 25 stolper - 9,14 km - 1:18 t/min

Dette var første besøket mitt på Kolbu (har bare kjørt forbi mange ganger), så jeg måtte Google litt og fant blant annet dette på IkkePedia: Kolbuinger er et folkeslag særlig utbredt i Kolbu eller K-Town som vi også kaller det. Les mer om Kolbuinger her.

Det var søndag, så jeg tillot meg å parkere ved Profilhuset - ved siden av Profil Grafisk-stolpen. Det var ikke helt planlagt. Jeg kjørte til Kolbu og parkerte på første p-plassen jeg fant.
 
Stolpe ved en sti inne på Narumfeltet.
 
Stolpe ved Kolbu iderttsplass - stolpen er til høyre for uthuset. Her møtte jeg på to stolpejegere som jeg så flere ganger på Kolbu. Faktisk møtte jeg også fire andre stolpejegere på runden min her.
 
Stolpe i et veikryss like ved der elva Bøvra renner ut i Lenaelva.
 
Stolpepost ved et pumpehus i Elvevegen.
 
Denne stolpen ved Elvevegen var litt vanskelig å se, så her tok jeg "innersvingen" på to andre stolpejegere. Artig å finne posten først når flere nærmer seg samtidig er alltid morsomt.
 
Turveibro over Bøvra.
 
Stolpe 3 var ved det tidligere Kolbu Meieri, det siste fellesmeieriet  på Toten (nedlagt 1995). Skreiabanen gikk forbi her, bare 200 meter unna.
 
Stolpepost innerst ved Kolbuhagan.

Stolpe ved den lille parken i Kolbuhagan.

Stolpe ved Sagsvegutua.
 
Litt lenger vest langs Sagsvegutua... jeg har nok en gang jogget forbi noen stolpejegere som kan skimtes i bakgrunnen - bildet er tatt fra stolpe 18.
 
Nå har jeg kommet til området som vel kalles Nerset. Stolpen er bak det lille bygget til høyre, der enda noe stolpejegere dukket opp. Det ble en veldig kort men hyggelig prat.
 
En av to stolper i skauen like ved Kolbu skole.
   
Stolpe ved Kolbu skole, ved siden av en statue av en merkverdig skapning (maursluker? eller innfødt Kolbuing?)
 
Stolpepost ved en gapahuk like ved skolen.
 
Stolpen ved Kolbu Barnehage i Smågardsvegen er på haugen i bakgrunnen.
 
Da er runden på Nerset ferdig og jeg er tilbake ved Kolbuvegen, fv 246 det stolpe 9 er ved gang- og sykkelvegen.
 
Den flotte gang- og sykkelvegen er her som mange andre steder mellom Skreia og Reinsvoll anlagt der Skreiabanen tøffet i 85 år til 1987. Det er en stolpepost midt på bildet på høyre side.
 
Litt lenger østover langs Skreiabanens sykkelveg kom jeg til stolpe 14 ved denne mobilmasta.
 
Stolpepost ved en krakk i Granheimveien litt oppe i lia.
 
Stolpepost i søndre del av Opperudvegen...
...og en annen i nordre del av Opperudvegen.
  
Stolpejakta på Kolbu ble avsluttet like ved nedlagte Kolbu stasjon. Da var det bare å jogge ned bakken til der bilen sto - og sette kurs for dagens fjerde og siste stolperunde.
 

4: Kapp- 25 stolper - 12,90 km - 2:12 t/min

Kapp er nok det fineste stedet på Toten, i alle fall for en "turist". Det ligger flott til med Mjøsutsikt for alle. For en gamling som meg er det Hamar-Kapp fergen jeg tidligere forbandt med stedet. Denne fergen startet opp da jeg var ett år (husker ikke det) og gikk tross utallige uhell og eierskifter fram til 1987. Nå er det vel først og fremst Mjølkefabrikken og sommerrevyen "Urbane Totninger" som sammen med Skibladner-anløp setter stedet på kartet.

Jeg parkerte ved Mjølkefabrikken - eller Kulturskolen Mjølkefabrikken som det nå heter, men det har ikke alltid vært undervisning her. Kapp Mjølkefabrikk lagde blant annet "Viking Melk" som jeg husker godt fra barndommen. Senere ble Remington skrivemaskiner produsert her, og en del brukte slike solgte jeg de første årene jeg var i kontorbransjen (1970+) selv om elektriske skrivemaskiner nå kom for fullt, og like etter de elektroniske, og deretter pc'n.

Ved denne bygningen ved siden av Mjølkefabrikken var Østre Toten Eiendoms-stolpen.
 
Her er jeg ved Rapp Pyrotec-stolpen, men det er Mjølkefabrikken vi ser i bakgrunnen - og bak der igjen er Skibladnerbrygga.
 
Skibladnerbrygga uten Skibladner, men herfra hadde vi en flott tur med hjuldamperen for to år siden i strålende vær.
 
Stolpe 53 var ved Skibladnerbrygga.
 
Nede ved båthavna står dette store teltet som huser "Urbane Totninger". En hysterisk morsom sommerrevy - Norges best besøkte - som har 10-årsjubileum i år. Jeg gleder meg masse til Else og jeg skal på forestillingen 13. juli.

Alle forestillingene hittil i år (over 50) har vært utsolgt, nå er det bare en uke igjen, og det blir ny rekord med ca 30.000 besøkende.
 
Stolpepost 57 var her ved kloppa over Heggshuselva, like ved Hekshusstranda Camping.
 
Etter å ha krysset campingplassen kom jeg til en stolpe i en liten skogflekk nedenfor Heggshus gård.
 
Stolpe 55 med Heggshus i bakgrunnen. Pottitkassene står stablet opp i jordekanten.
 
Nok en skogsstolpe nedenfor boligområdet på Faukal.
 
Stolpe midt på sletta ved siden av Kapp idrettsplass.
 
Stolpe midt i en hogstfelt ovenfor idrettsplassen...
  
Det var enda en stolpe i hogstfeltet - med god utsikt ned mot Kapp sentrum.
  
Stolpepost i ravinedalen det Heggshuselva sildrer forbi - i et område man kaller Tangskogen. Nedenfor følger tre bilder fra jungelen der nede...
 
Stolpepost 51 ved bro over sykkelveien ved siden av Mjøsvegen.
 
Her er jeg nesten nede ved Hekshusstranda igjen, der stolpen er foran skuret. Herfra skulle jeg følge en turvei omtrent like høyt i lia som jeg var. Vegen går inn mellom skuret og båtene, men den porten og gjerdet jeg møtte like etterpå så såpass stengt og privat ut at det fikk meg til å snu og ta en omvei på nesten en kilometer. Det var merket som lovlig passasje på kartet....
 
Da har jeg vært nedom campingen og stien langs Mjøsa, og opp bakken igjen til stolpe 64 i krysset med Engelstad gård i bakgrunnen. Herfra ble det en lang transportetappe. Jeg vurderte en stund å lage to runder og altså kjøre bil i mellom, men holdt meg til enrundes-planen.
 
2,5 kilometer senere hadde jeg passert ovenfor sentrum på Mjøsvegen, videre forbi Smørvika og til denne stolpeposten nedenfor Kapp Eldresenter.
  
Stolpe i Mjøskanten like ved badeplassen på Tallodden.
 
Da er jeg i gang med 120 høydemeter opp mot Kile, her en stolpe nede i skauen...
 
Her en annen stolpe litt høyere i lia...
 
Og her bare måtte jeg ta med et prestekragebilde....
 
Lavvo ved Kapp skole. På denne plassen har jeg løpt i mål på o-løp mer enn en gang.
 
 Flere prestekrager som prydet balansestubbene ved lavvoen... se også toppbildet.
 
Høyeste punkt på denne turen, på oversiden av boligområdene på Enge (nei, ikke Engen).
  
Dagens nest siste stolpe, i Roanbakken - der det går en snarvei ned mot Mjøsvegen. Jeg prøver å peke på stolpen, men det ser mest ut som en seiersgest. Det var greit nok det også, jeg var nå blitt tiltagende stiv og det var mer dilting enn jogging - men jeg var straks i "mål".
 
Etter 1500 meter langs landeveien tilbake mot sentrum avsluttet jeg med denne stolpen like ovenfor Mjølkefabrikken.
 

Denne siste runden hadde jeg nok feilmålt, for den ble litt lenger enn jeg hadde trodd i tillegg til en omvei på nesten en kilometer. Men, jeg hadde holdt "skjemaet" hele dagen og endte altså med 6:55 og 45 kilometer til fots. Jeg hadde jo stipulert 7 timer (+2,5 time kjøring).

Jeg trengte bare å konfrontere appen en eneste gang denne dagen, og alle 100 postene var på plass. Toten-Troll O-lag har gjort en glimrende jobb med både kart og stolpeutsetting. Takk for denne gangen. 
 

Stolpeposter totalt fra 21.7.2014: 3.351 
... derav stolpejakten.no: 2.201
Stolpeposter 2016: 1.272 
...derav stolpejakten.no: 940

Årets turer hittil i opplegget stolpejakten.no (gule linker til tidligere blogginnlegg):

03.07.2016 Stolpejakt i Østre Toten, 100 stolper
01.07.2016 Stolpejakt i Vestre Aker, Røa, 27 stolper
29.06.2016 Stolpejakt i Askim, 25 stolper
14.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Bjerke, 22 stolper
12.06.2016 Stolpejakt i bydel Nordstrand, 45 stolper
10.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Grorud, 16 stolper
07.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Stovner, 22 stolper
05.06.2016 Stolpejakt i Jevnaker, 30 stolper
01.06.2016 Stolpejakt i Gjøvik, 75 poster
28.05.2016 Stolpejakt i Lørenskog, 60 poster
27.05.2016 Stolpejakt i Vestre Toten, 80 poster
25.05.2016 Stolpejakt i Rælingen, 50 poster
16.05.2016 Stolpejakt i Drammen, 38 poster
15.05.2016 Stolpejakt i Gerdrum, 55 poster
10.05.2016 Stolpejakt i Nes, 120 poster
05.05.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Alna 21 poster
01.05.2016 Stolpejakt i Ullensaker, urbant, 77 poster
30.04.2016 Stolpejakt i Ullensaker, terreng, 23 poster

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar