mandag 6. april 2015

Dragsjøen Rundt - min nye favoritt-treningsløype?

Det siste året har Sessvoll-10'ern vært min absolutte treningsløype-favoritt. Men, nå som det er for mye snø der måtte jeg lete opp noe annet.

I lokalavisa så jeg at det var nesten snøfritt rundt Dragsjøen - så i dag gikk turen til løypa der jeg løp "Dragsjøen Rundt" i konkurranse mange ganger...siste gang i 2008.

Jeg hadde helt glemt hvor flott denne runden er... med ganske nøyaktig halve runden på smal teknisk sti og andre halvparten på bilfri skogsbilveg. Når det er konkurranse sies det at løypa er 7,5 km, men jeg fikk 13,98 km  og 220 høydemeter på GPS'en på mine to runder i dag, altså er runden 7 kilometer med 110 høydemeter.

Det var skyet da jeg løp første runde med fotoapparat, på andrerunden var det sol - men da lå apparatet igjen i bilen... litt dumt, det var mye finere enn bildene gir inntrykk av. Med 10-11 varmegrader var det også årets varmeste tur hittil.

For det meste var det snøfritt i det åpne fine furuterrenget.

Det var litt is og snø noen steder...2-300 meter totalt.

Siden jeg løp her sist har det blitt mange nye klopper der det før var gjørmete, så det var problemfritt å komme tørrskodd gjennom løypa - og det var bare korte partier med is/snø igjen. De to rundene gikk på 54:01 (7:43 min/km) og 46:39 (6:39 min/km)... På 90-tallet gikk det unna på under 30 min og klart svakeste løp var 2008-tiden på 35:19, men de gangene var det jo konkurranse.

Faktisk vant jeg klassen fem av de ni årene jeg løp Dragsjøen Rundt, i -89, 95, -96, 05 og 06. Men jeg løp aldri løpet de årene jeg var raskest, da kolliderte det med andre konkurranser. Ellers ser jeg at klassen min (65-69) ble vunnet på 42:39, en tid jeg kan matche om jeg vil...

Mange nye klopper er fint for å komme tørrskodd fram, men det kan bli litt for mye tilrettelegging også. Hadde nok foretrukket stein/bark i stedet, dersom det overhodet skal gjøres noe.
 
Småkuperte skogveier med mykt fint underlag utgjør halve runden.

Denne løypa er perfekt til ultraløpstreninga mi, med ganske mye innslag av teknisk stiløping og også halvparten grusvei. Løypa på Sessvollmoen er i snilleste laget... så det blir nok flere turer rundt Dragsjøen - og den første planlegger jeg om tre dager; Jeg skulle reist til Kristiansand og testet en ny 50 km terrengløype der, men turen måtte utsettes. Nå satser jeg i stedet på 7 runder rundt Dragsjøen førstkommende torsdag.

Ennå er det 7 uker til det første ultraløpet jeg skal prøve meg på, EcoTrailOslo 23.mai. Der jeg må klare de 80 kilometerne på 10 min/km i snitt, det bør absolutt være overkommelig!

Dragsjøhytta som er utgangspunkt for trimturer og mål for søndagsmiddager.
På dagens to runder møtte jeg 20-30 turgåere, det er flott så tidlig på året.

Fra sørenden av Dragsjøen... like før jeg skal opp "Mørdarbakken"

På høyeste punkt lå stillaset til Dragsjøbakken...
det er så lenge siden at selv ikke jeg hoppet der i ungdommen.
 
Nes Turlag og samarbeidspartnere har satt opp mange treningsstasjoner rundt løypa. Om et par uker skal jeg ta med en venn på runden og lage bildeblogg fra alle stasjonene og andre turmål rundt løypa.

Trimian... symbolet for en masse trimaktiviteter på 60- og 70-tallet. På tide å vekke denne hyggelige fyren til live igjen (I?) I Dragsjøløypa hang det altså igjen en av disse merkene.

4 kommentarer:

  1. Det så ut som en fin runde, Olav,

    Du har løp i vente ser jeg..Lykke til

    SvarSlett
  2. Det er en fin runde som trening, Jannicke.
    Som opplevelse gleder jeg meg til turer av det slaget du har så mange av.
    Venter bare på litt mer snøfritt terreng i de dype skogene...

    Joda, jeg håper å kunne fullføre noen ultraløp også i år.
    Etter de første løpene seg jeg også om NUC54 er realistisk... men det spørs om det er ledige plasser så lenge.

    SvarSlett
  3. Finner det riktig å presisere at det er Stiftelsen Dragsjøhytta i samarbeid med R&Å IL som har oppgradert løypa med klopper, trimplakater og merking. Arbeidet er finansiert av Sparebankstiftelsen DnB.

    SvarSlett
  4. Hei Harald
    Takk for presiseringen. Jeg trodde dette var igangsatt av Nes Turlag... det er uansett et glimrende tiltak. Etter turen som omhandles i dette blogginnlegget har jeg vært på en 6-runders tur alene, en 2-runders sammen med en Jessheim-kar, og i morgen skal jeg på tur med en Råholt-kar da vi også skal teste alle øvelsene underveis - det blir nok bildeblogg av det....
    Det er gøy å vise fram løypa til venner fra andre deler av Romerike.

    SvarSlett