lørdag 25. april 2015

Rask (?) pensjonist-trim

Terskelen for å betegne en løpeøkt for "rask løping" endrer seg radikalt med alderen, det opplever jeg sterkere for hvert år - uten at det er noen stor overraskelse. Det merkelige er likevel at jeg opplever mer glede ved noen korte spurter nå - enn jeg ville vært med samme fart på halvmaraton for "bare" 20 år siden.

Illustrasjonen: I dag hadde jeg nytte av "nøkkelkortet" på Spenst... kjekt å ha utenfor ordinær åpningstid.

Go'følelsen
Jeg håper også andre gamlinger kan glede seg over sin reduserte maksfart, slik jeg gjør. Spesielt etter hjerteoperasjonen har det vært noe helt spesielt å øke farten utover "jogging". Det er jo det siste jeg bedriver det meste av tiden, og trives med. Likevel er det treningsøktene med styrketrening og ikke minst intervall som kaller på "go'følelsen" - det gir en form for mestringsfølelse som i mye større grad ble tatt som en selvfølge i yngre dager.

"Livet er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"
... står det ved drikkeautomaten inne på Spenst.
Jatakk, det smakte godt med kaffe etter treninga.

Dagens økt på Spenst Årnes kunne påkalt smilet i yngre dager, men når jeg løper 4 tominutters drag i 4:55 min/km + 4 ettminutts drag i 4:46 min/km + en del stigningsløp til slutt i 3:58 min/km, da er det en fin fartsøkt for meg... og gledelig nok er jeg i stadig framgang. Neste mål må bli å klare samme fart på lengre drag.

PP nr 2 (pensjonistplanken)
Etter den første "planketesten" tidligere i uka tok jeg andre test mellom oppvarminga og intervallene i dag, og perset til 2:09 uten å plage meg for mye.

Etter er drøyd minutt var jeg sliten, men det var da ikke så veldig vondt, var det vel (?). Derfor tellet jeg ned fra 20-1 først en gang, en gang til og enda en gang før jeg ga meg. Det hjelper å ha en "mållinje" innenfor rekkevidde...

Målet i første omgang får bli å klare 5 minutter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar