søndag 2. februar 2020

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #09 Skøyenåsen - Skøyimyra - Jansberg

Regn i stedet for sludd natt til lørdag fjernet siste rest av snø. Det er bare helt fantastisk fint i skogen for en som klarer seg utmerket uten skiføre.

På de 9 turene hittil har det blitt 125 kilometer. Det var jobbehelg, så jeg hadde ikke tid til noen lang tur, men 12 kilometer på mest flotte stier rakk jeg på morgenen.

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #09
Skøyenåsen - Skøyimyra - Jansberg
11,6 km / 179 høydemeter / 1:45


Stien over Skøyimyra var ikke å finne verken i sør eller nord, det var heller ingen skilt eller blåmerker. Den burde ikke vært på kartet. Derimot ble den gamle stien mellom Jansberg og Tangen blåmerket for to år siden.


Jeg parkerte ved Skøyenteiet, midt mellom Årnes og Seterstøa. Jeg startet turen der Folbergvegen går opp mot Skøyenåsen, og der den fine turen på blåsti rundt Skøyimyra tar av i to retninger. Jeg skulle følge skogsbilveien til høyre 


Det er bare 200 meter til der blåstien gåt mot Vennevålmyra, men jeg ville ført ta en avstikker opp på Skøyenåsen - det jeg fulgte veien mot plassen Berget til like ved toppen.


Ved veiens høyeste punkt (50 høydemeter) etter 7-800 meter i slak motbakke, går det en liten sti opp mot toppen 


Innunder toppen, 50 meter fra veien, var det en bålplass, der sluttet stien.


Skøyenåsen var en fin høyde, men uten utsikt.


Fra Skøyenåsen var det tilbake til blåstien. Det var nesten vei i starten...


"Veien" fortsatte retning Skøyimyra mens blåstien tok av skrått  til høyre, rett sørover.

Typisk Nes-terreng... bare herlig.


Det var et hogstfelt på høyden mellom Skøyenåsen og Vennevålmyra. men ikke helt nytt, og stien var fin og godt merket.


Her kommer stien opp fra Torstua, der jeg kom opp tre dager tidligere på en annen tur. Jeg skal videre "rett fram" retning Holmenvegen.


Stikrysset der stgien til høyre går mot den flotte ryggen ved Frikollen.


Lengst sør i Skøyimyra. Litt bortenfor her skulle blåstien over Skøyimyra kommet ned, men jeg så ikke noe verken i dag etter tre dager tidligere.

Til høyre i stikrysset går stien til Holmenvegen. I dag skal jeg andre veien, mot Tangen.


Drømmeterreng nordover på østsiden av Skøyimyra. Bildet på toppen er også herfra.


Det var noen små myrområder der stien var tilrettelagt med stokker.


Stikryss litt vest for Tangen, her skulle jeg til venstre noen hundre meter.


Småkupert og fint, og godt merket.


Her ved Lortkloppa skulle jeg til høyre før bekken og ikke tilbake mot Skøyenteiet riktig ennå.


Jeg skulle nordover mot Smedsrud og Jansbergvegen.


Blåstien fulgte det som vel har vært en hogstvei i et område hvor myrene nok var grøftet fra gammelt av.

En plutselig kald plass med skøytebane...


Flott sti siste biten før Jansbergvegen.


Hogst- og/eller jegerhytta innunder Kleivberghøgda.

Skiltet i stikrysset ved Jansbergvegen pekte også mot Folbergsætra... det var den retningen jeg skulle følge veien 2 km.


Jansbergveien går inn like ved der jeg startet dagens tur - og ender opp ved Slolia. 


Etter en kilometer, ved snuplassen/velteplassen ved Jansberg var det skiltet mot Tangen. Den stien var jeg ikke obs på, men dagen etter sjekket jeg med min gamle o-løpevenn Bodil, som fortalte at hun hadde merket (blåmalt) den for to år siden. 


Javel, da måtte den stisnutten sjekkes - tur/retur ca 500 meter hver vei.


Ur\+ten blåmalinga spørs det om jeg hadde gått riktig.


Det var mye vått terreng, så mer å se på som snarvei enn fin tursti.


Her ved Rokkebekklykkja svingte stien 90 grader. Bildet er tatt fra den veien jeg kom, og rett fram ved skiltet skulle det også gått en sti mot Skøyimyra iflg skiltet, men den var gjengrodd og heller ikke merket.


Rokkebekken har jeg hilst på flere ganger på de siste turene. 


Hopp gamle mann, så blir du ikke blaut på bena.


Stien endte opp på blåstien mellom Tangen og Skøyimyra. Dit kom jeg litt senere. 


Nå var det samme sti jeg kom,  tilbake til Jansberg.

Velte- og snuplassen ved Jansberg. Plassen ligger 150 meter opp i lia på andre siden av veien.


Jeg fulgte Jansbergvegen sørover mot Slolia, og med lav sol i øya leita jeg etter stien mot Tangen og Skøyimyra som skulle ta av vestover noen hundre meter nord for Slolia. Jeg så ikke noe, og endte opp i veikrysset ved Slolia før jeg snudde og fant stedet der stien tok av. Nå så jeg en blå kloss også, men det var overraskende nok ikke skiltet her. På kort tid møtte jeg tre biler og 7-8 turgåere i dette området, ellers møtte jeg ingen i dag.


Tydelig og fin blåsti norover.


Nok en kryssing av Rokkebekken...


Smal men fin sti i kanten av ungskogen like ved Tangen.


Det er gjengrodd, men to av husene står der ennå på Tangen - til de ramler ned en vakker dag.


Her var jeg jo litt tidligere....


... og her var jeg enda tidligere, da jeg kom fra Vennevålmyra.

Her....


...eller kanskje her? ...skulle det i følge kartet gått en sti nord/sør over Skøyimyra, men det var falsk alarm. Rart den var tegnet inn på et bare to år gammelt kart. Ble nok hentet fra et gammelt kart, og antatt at den var der fortsatt (?).

Jeg løp litt fram iog tilbake, sjekket noen ganger med kart-appen - men måtte gi meg og fortsette turen tilbake mot Skøyenteiet.


Stien sør for Kleivberghøgda.


Tilbake ved Skøienteiet. Jeg hadde parkert på en liten plass midt i mot der veien gikk inn til Skøyen gård. Fra der jeg parkerte hadde jeg sikt mot vesle Skøyentjenn, men selv om det er vårlig fristet det ikke å bade fra den vesle brygga ved tjernet. Det var omtrent null grader, og neppe varmere i vannet - som fortsatt var islagt.

Bortsett fra avstikkeren opp til Skøyenåsen før jeg fortsatte på blåstiene, var det lite kupering. Dermed var snittfarten høyere enn på de tidligere turene, men likevel rolig og pent og med mye fotostopp - og litt grubling.

Nes Blåstiprosjekt 2020
Etter fem år med masse stolpejakt trengte jeg en ny og litt annerledes utfordring, og for dette året falt valget på det jeg kaller "Nes Blåstiprosjekt 2020". Det kom et nytt turkart for Nes Kommune i 2018, med angivelig over 400 km med blåmerkede turstier. Jeg tror det er mer - og med å gjøre dette til rundturer som inkluderer også andre stier og veier, gjetter jeg på at jeg lander på nærmere 1000 km. Dette skal jeg etter planen gjennomføre sommerhalvåret 2020. Rekkefølgen blir litt vilkårlig, men jeg gjør nok ferdig område for område. Jeg overlater til andre å dokumentere de historiske detaljene, bl.a. arrangerer Nes Turlag fine vandringer hver tirsdag - som dokumenteres på Nes Turlags  facebookside. Sjøl vil jeg skrive mest om hvordan det var å finne fram, om stienes beskaffenhet og hva jeg så på min veg. Kartet er detaljfattig i målestokk 1:40.0000 og 20 meter ekvidistanse - så jeg vil nok bruke andre kilder for å forberede noen av turene.

Tur #01  08.01. Sagstusjøen-Røsåsen-Langvatn
Tur #02  10.01. Bjørkeli-Høgda-Lundbergseter
Tur #03  16.01. Lundberghytta - Osthaugen -Nevertjennet - Ynsseter - Høgda
Tur #04  19.01. Høgåsen -Langvasslia - Storlia - Sagstusjøen
Tur #05  21.01. Trinborg - Mørkholtet - Brustadsaga - Myrvika - Høgåsen
Tur #06  23.01. Sagstusjøen vest
Tur #07  26.01. Aulihøgda - Vindmyrhøgda - Røsåsen
Tur #08  29.01. Torstua - Urdsberget - Vindmyrhøgda - Frikollen
Tur #09  02.02. Skøyenåsen - Skøyimyra - Jansberg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar