onsdag 14. januar 2015

Grubler på en ny utfordring

I så god form som mulig...
Det viktigste med treninga er å være i bevegelse og i så god form som mulig for en hjertepasient. Det er faktisk litt rart hvordan trening- og mosjonsaktiviteter fortsatt oppleves som noe av det viktigste jeg gjør - selv om intensitet og fart er på et betydelig lavere nivå enn før. Det er rett og slett gøy å være i god form (les; best mulig form).

Skitur på kram snø
Jeg har trent hver dag i det nye året (14 timer på 12 dager), men egentlig lett og litt interesseløst det meste av tiden. De to forrige dagene hadde jeg ikke noe annet valg enn å sykle, siden begge skinnleggene var litt betente etter kappgangturen i piggsko sist fredag. I dag tok jeg årets første skitur, i kram snø på golfbanen der jeg for en stor del tråkket egne spor.

Fra golfbanen i skumringa...
 
Det meste av turen gikk i mørket...
 
Årets trening så langt:
Dag Dato Trening Merknad Tid Km
To 01.jan HF sykkel 15 x 60/60 1:00 24
Fr 02.jan LL veg   1:30 14
03.jan LL sykkel   1:00 24
04.jan LL terreng   2:25 20
Ma 05.jan R veg (gang)   1:00 6
Ma 05.jan LL sykkel   0:45 18
Ti 06.jan HF sykkel 15 x 60/60 0:45 18
On 07.jan HF veg 10 x 270m 0:55 8
To 08.jan LL sykkel   0:45 18
Fr 09.jan LL veg (gang)   0:40 5
10.jan LL sykkel   1:00 24
11.jan LL sykkel   1:00 24
Ma 12.jan LL ski (offpist)   1:15 10

Utfordringer
Som det konkurransemennesket jeg har vært har jeg også opprettholdt sulten på nye utfordringer, men nå trenger det ikke å være i form av konkurranser. Det kan like gjerne - eller heller - være noe jeg gjør på egenhånd, slik som for eksempel "alle-på-en-dag" turene mine. Jeg har en del spennende ting på gang i 2015, men egentlig ikke noe før i mai.

Jeg merker nå at jeg bare MÅ finne på noe i vinter også. Forrige skikkelige utfordring var Fresk i Særp 5. november, det er lenge siden og det merkes på treningsgløden som synker uten slike spennende ting å se fram mot. Det kan bli en 10 timers "skijegertur" med søster i vinter, men det forutsetter bedre skiføre i Østmarka. Jeg har også tenkt litt på et nytt Vasalopp...

"20-stasjoners-tur på Romerike"
Litt grubling i kveld, og plutselig hadde jeg en gjennomførbar utfordring på papiret: En "20-stasjoners-tur på Romerike" med start på Årnes stasjon og slutt på Dal stasjon 80 kilometer og 12 timer senere. Det betyr gang og jogg på landevegen langs Kongsvingerbanen fra Årnes til Lillestrøm og langs Eidsvollbanen fra Lillestrøm til Dal. Med togtabellen og litt penger i lomma har jeg jo retrettmuligheter i massevis.

En måte å komme til Dal stasjon på er å gå/jogge fra Årnes via 18 stasjoner og ende opp her.
(Foto fra Google maps streetwiew)

Når? Siste uka i januar kan være en mulighet, men vær- og føreforhold vil telle med. Jeg vil ikke ha for mange kuldegrader, og det må ikke være piggskoføre. Med start i lysninga 08:00 vil de tre siste timene fra 17:00 bli med hodelykt, men det er mye opplyste gangveier å følge. Akkurat lengden skal bli spennende å kontrollmåle, siden det blir en del avstikkere til selve stasjonsområdene.

Denne turen kan vel kalles "NSB's mjølkeruter på Romerike - alle stasjoner på en dag". Til sommeren kan jeg utvide med de åtte siste stasjonene på Romerike fra Lørenskog til Lillestrøm og fra Gardermoen til Eidsvoll, en sykkeltur på antagelig 130-140 kilometer innom alle 28 stasjonene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar