lørdag 10. januar 2015

Kappgjenger med piggsko

Jeg var trøtt etter ei natt med alt for lite søvn; pokker ta deg, Jo Nesbø, det er vanskelig å legge bort dine bøker! 

Meningen var å trene på hjemveg fra stabsmøte i Kondis, men det ble ikke noe av enda jeg var ferdig skiftet. Trøtt i trynet bestemte jeg for å sykle litt i stedet, men det endte med en sen kveldstur likevel - og første tur med piggsko på mange år.

Det var mørkt, det var kaldt, det var isholke over alt - så jeg bestemte meg for å gå i stedet for å jogge. Men jeg gikk fort, fortere enn noensinne. 8:26 min/km på første halvdel endre med 8:09 min/km på hele turen, altså 7:52 min/km på andre halvdel. Løypepers (gang) i Golfbanerunden med 39:17 var artig... tidligere pers var 40:18 fra 12. juli.

De gamle Icebugs-skoa fungerte fint på glattisen, selv om jeg spant litt i den bratteste bakken, og det er garantert første gang de ble brukt til gåing og ikke løping. Ellers er jo piggsko klart å foretrekke framfor løse brodder...

Kvelden og natta ble avsluttet med tre programmer om 80-årsjubilanten Elvis (døde for 38 år siden) på NRK 2, bl.a. konserten Aloha from Hawaii.

6 kommentarer:

  1. Stilig! Du går i mitt løpetempo Ble jo en bra økt dette Olav, ikke minst imponerende gåtempo! Avsluttningen ble også bra, med konsert. Ang. Jo Nesbø, så må man belage seg på lite søvn eller ha jerndisiplin, men den bruker vi jo på trening og lesing er jo restitusjon - eller hvordan var nå dette?

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  2. Hehe... jeg er faktisk veldig overrasket over hvor fort jeg kan gå selv på lange turer. Etter hjerteoperasjonen i fjor ble det stort sett bare gåing hele sommeren, og gradvis ble jeg en raskere "kappgjenger". Tidligere når jeg "bare løp" syntes jeg 10 min pr km var OK fart...
    Med tanke på ultraløp i 2015 tester jeg 50/50% gang/jogg på treningsturene mine, og selv med 50% gang ligger jeg rundt 7 min/km som er en helt OK ultrafart dersom målet bare er å fullføre.

    Ja, nå har jeg begynt på en ny Nesbøbok (har lånt alle av en kamerat). Det er så mange ulike scener og personer at bøkene må leses rimelig raskt for ikke å glemme for mange detaljer. Jerndisiplin, hva er det? Noe jentegreier?

    SvarSlett
    Svar
    1. ...10 min pr km var OK fart... på gåinga altså :-)

      Slett
    2. Jerndisiplin er helst sikkert noe jentegreier :D Liker å planlegge i stede. Skal jo være en glede å være i live, ikke en straff...

      Høres ut som en veldig bra gjennomføringsplan, kanskje jeg skulle teste den, siden jeg løper så sakte - for ikke å slite meg helt ut.
      Merker at opptreningen etter Bislett går langsomt og at programmet jeg løper etter har litt vel høy progresjon. Nok om det!

      Kos deg videre med Nesbø, fantastiske bøker - fengende, men tidvis litt vel brutale ;)

      Slett
    3. Ja, mix "rask gang/jogg" helt fra start gir større sikkerhet for at du fullfører, eller slipper å "rusle" og/eller ta lange pauser senere i konkurransen.
      For meg som "bare" skal fullføre innenfor tidslimit kalkulerer jeg hvilken fart jeg trenger for å fullføre med god margin, og velger % gåing ut fra det. Både EcoTrail 82 km, UltraBirken og UltraVasan vil jeg greit fullføre med 50% gang.
      Det er egentlig "skremmende" hvor lite man taper på raskgang/sakte løping kontra sakte løping hele veien. Dette gjelder selvsagt også som ikke er noen racere og løper ultra med 5 min/km-fart.

      Slett
    4. Det skulle stått: oss som ikke er noen racere....

      Slett