fredag 6. mars 2020

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #18 Børsonstua - Dragsjøhytta - Veslesjøhøgda

Det kom ganske mye snø for to dager siden, skulle det medføre en foreløpig pause for blåsti-prosjektet mitt? Jeg kjørte til Dragsjøhytta for å finne ut av det - og konklusjonen er nok at det akkurat nå er litt for mye snø til å finne fram på de smaleste og beskjedent merkede stiene.

10 cm snø var problemfritt å gå i, men der ingen hadde gått før meg, var det utfordrende å finne stier jeg ikke hadde vært på tidligere. Jeg er fortsatt forkjølet, men gangbar - ingen jogging. Etter dagens tur er jeg oppe i 247 kilometer på "blåstier" og litt til.

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #18
Børsonstua - Dragsjøhytta - Veslesjøhøgda
9,0 km / 175 høydemeter / 1:50

Planen var at jeg i tillegg skulle gått runden mellom Lundbergåsen og Tretjerna, men der var det ingen spor etter andre turgåere, så jeg sparer det til en senere tur. Kartet i målestokk 1:40000 er veldig detaljfattig, men helt OK så lenge løypene  er merket. I dag fikk jeg problemer mellom Børsonstua og Dragsjøen, og da kunne det ha vært greit å hatt tilgang til det digitale kartet i appen, men det hadde låst seg - så da fikk jeg ikke med detaljene på bildet under.

Ut fra blåmerkingen på kartet ser det ut til at den som laget GPS-sporet til kartet også har småbommet litt i hogstområdene.

Jeg parkerte ved Dragsjøhytta og startet turen vestover på løysløypa retning Fjellfoten. Det lå ca 10 cm snø etter snøværet to dager tidligere, så dette ble den andre "hvite" turen siden nyttår.

Etter 700 meter passerte jeg den nye gapahuken til Nes Turlag, like før der stien tar av nordover mot Årnes.

Ingen hadde rastet her i dag, men mange hadde gått tur i snøen. Løypekjørerne har nok gitt opp sesongen for lengst.

Ca 1,5 km fra Dragsjøhytta krysser jeg Børsonstuvegen ved Torsonstusaga.

Etter saga går lysløypa parallelt med veien et stykke.

Her tar blåstien av sørover mot Kjerrringhøgda (hundeløypa).  Der skal jeg på en senere tur - i dag skulle jeg snu i dette krysset like før boligfeltet på Fjellfoten.

Tilbake igjen ved Torsonstusaga.

Ved Torsonstusaga tar jeg nå til høyre på Børsonstuvegen.

Det var ingen skilting eller merking ellers, men jeg gjettet at jeg skulle rett fram. Det stemte veien til høyre går mot Drognessæter.

Det er en flink vedstabler i Børsonstuvegen.

Børsonstua nordfra.

Børsonstua sørfra.

I denne veisvingen et par hundre meter etter Børsonstua, tar blåstien av til venstre - og nå var det skiltet.

Første delen av stien går nordover på en hogstvei

...og litt senere østover på en annen hogstvei. Kryssene var skiltet.

Jeg kunne skimte spor etter en annen turgåer som nok hadde gått der mens det ennå snødde.

Etter 3-400 meter på hogstvei fortsatte merkinga på smal sti. Her var det heldigvisa blåmerking.

I dette første partiet var det tett med blåmerker...

Jeg er ikke sikker på hva tanken er bak denne stien, parallelt med lysløypa. Kanskje bare å lage en variasjon fra å følge lysløypa?

Oooops, hogstfelt. Merking?

Det ble gradvis mindre merker og mer gjetning.

Laangt der borte skimter jeg noe blått.

Blåmerket er bortenfor disse vindfallene.

Mye vindfall, og saktere enn sakte fart framover.

Nok en gang er jeg heldig og finner blåmerker i utkanten av hogstfeltet.

Et havarert tre danner en fin portal.

Hmmm... hvor er stien?

Her er stien.

Men nå blir det verre igjen.

Disse teipbitene er ikke alltid lette å få øye på før du er tett på dem...

I dette andre hogstfeltet sveipet jeg noen hundre meter fram og tilbake på leting etter blåstien. Jeg visst hvilken retning jeg skulle, men ville jo gjerne prøve å følge stien.

Joda, jeg kom fram til Dragsjøen Rundt-løypa. Den siste kilometeren (luftlinje) var nok de desidert sakteste jeg hadde prestert, på de 18 blåsti-turene hittil.

Jeg fulgre Dragsjøen Rundt-løypa tilbake mot Dragsjøvegen.

Her er jeg tilbake ved Dragsjøvegen...

...og jaggu fikk jeg se en sparkstøtting også i år!

Midt i mot Dragsjøhytta ligger anlegget til Årnes Vannverk, og her går det en kjerrevei ned mot nordenden av Dragsjøen.

Dragsjøen ved plassen Vestre Badstua.

Skiløypeskiltene peker i hytt og pine, det er kanskje like greit denne vinteren.

Damkrona nord i Dragsjøen.

Det rant faktisk en god del vann ned i bekken mor Veslesjøen, så vannmagasinet er vel fullt...

På andre siden av damkrona går stien over mot Veslesjøen og mot Lundbergåsen. Jeg hadde planer om å gå via Lundbergåsen og runden sørover mot Tretjenna.

Noen hadde tråkket her før meg - men selv om merkingen er god er det lett å bomme litt uten andres spor å følge.

Når jeg kom opp på Badstuhøga og så at det ikke hadde gått noen på stien sørover mot Tretjenna, droppet jeg den runden. Jeg er ikke kjent der - og hadde ikke lyst til å virre fram og tilbake til etter mørkets frambrudd.

Jeg tok heller en runde på stiene mot Vestesjøhøgda., selv om jeg også var der forrige uke. På en av ryggene var det nesten snøfritt...

Men stort sett var det 10 cm snø å vasse i - egentlig et herlig underlag på tur.

Nok en gang bommet jeg på stikrysset på Veslesjøhøgda og gikk ned til stikrysset (ikke på kartet) nesten ved Veslesjøen - før jeg snudde.

Så fant jeg krysset jeg hadde bommet på to ganger tidligere.

For litt siden hadde jeg kommet fra stien midt i mot  - men så ikke stien skrått tilbake mot Dragsjøen. Tidligere i uka kom jeg hitover på stien fra Dragsjøen, og så ikke stien som da kom skrått fra høyre i forhold til retningen jeg da hadde.

Når man vet om det - finner man også det lille skiltet, men det er ikke lett å se når du kommer nordfra, fa Badstuhøgda. Stien jeg nå skulle følge tilbake er merket slik turlagets stifinnergruppe merker, mens hovedstien fra Badstuhøgda er universelt merket med skilt og maling på trærne.

På forrige tur, uten snø, var det flott og tydelig sti her og lettere å se hvor stien gikk.

Da er "bonusrunden" unnagjort, og jeg hadde omsider funnet ut av "det bortkomne stikrysset".

Turen i dag ble på 9 kilometer. Jeg håper på en tur til før Edinburgh-turen neste uke (on-sø), men da må spådommene om litt regn og varmegrader i helgen slå til. Innen jeg kommer tilbake har vel uansett noen "tråkket" løypene før meg (?) dersom snøen likevel blir liggende.

Nes Blåstiprosjekt 2020
Etter fem år med masse stolpejakt trengte jeg en ny og litt annerledes utfordring, og for dette året falt valget på det jeg kaller "Nes Blåstiprosjekt 2020". Det kom et nytt turkart for Nes Kommune i 2018, med angivelig over 400 km med blåmerkede turstier. Jeg tror det er mer - og med å gjøre dette til rundturer som inkluderer også andre stier og veier, gjetter jeg på at jeg lander på nærmere 1000 km. Dette skal jeg etter planen gjennomføre sommerhalvåret 2020. Rekkefølgen blir litt vilkårlig, men jeg gjør nok ferdig område for område. Jeg overlater til andre å dokumentere de historiske detaljene, bl.a. arrangerer Nes Turlag  som arrangerer fine vandringer hver tirsdag - som dokumenteres på Nes Turlags  facebookside. Sjøl vil jeg skrive mest om hvordan det var å finne fram, om stienes beskaffenhet og hva jeg så på min veg. Kartet er detaljfattig i målestokk 1:40.0000 og 20 meter ekvidistanse - så jeg vil nok bruke andre kilder for å forberede noen av turene.