lørdag 28. mars 2020

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #25 Korpåsen - Finnholtsjøen rundt


Dagens tur startet med 2 bonuskilometer fordi jeg misforsto hvor blåstien startet. Jeg har aldri vært over Korpåsen før, men desto oftere rundt Finnholtsjøen og ellers i Haga-terrenget (som o-løper og løypelegger før 2000). 

Det var flott over Korpåsen, et hyggelig bekjentskap. Etter dagens tur er jeg oppe i 384 kilometer på "blåsti-prosjektet"mitt. Jeg har bare gått på de siste turene, men i dag var jeg i ferd med å bli fanget av mørket, og måtte jogge mye siste halvdel. Det gikk greit, magen er bedre igjen nå. Dette var også første dag uten reise-karantene, men Covid19-hverdagen blir ikke så veldig annerledes likevel.

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #25
Korpåsen - Finnholtsjøen rundt
12,8 km / 269 høydemeter / 2:15 (+2 bonus-km)


Det var godt skiltede og merkede blåstier over Korpåsen og rundt Finnholtsjøen/Vaskesjøen. Ingen overraskelser.


Det er tydelig skiltet fra Øvre Hagavei mellom Haga og Årnes, men det visste jeg ikke da jeg parkerte en kilometer unna - der jeg trodde stien startet.


Det står jo Stensrud på kartet, så da var det jo logisk at jeg skulle inn Stensrudkroken. Men, kartet er grovt, og jeg hadde bare med utsnittet ovenfor.


Innerst i Stensrudkroken fortsetter blåmerkinga innover denne hogstveien. En hyggelig fyr i veikanten ønsker god tur. Skiltet her kom opp så sent som høsten 2018 kan jeg lese på fb-siden til Nes Turlag.


Hogstveien gikk noen hundre meter oppover lia.


Det gikk jevnt oppover...


Flott sti og bra merking oppover mot toppen av Korpåsen.


Nesten på toppen står dette skiltet der en hogstvei (merket på kartet) går ned til Øvre Hagavei litt sør for Stensrud. Opp hit var det akkurat 100 høydemeter.


10-12 høydemeter senere er jeg på toppen av Korpåsen det det er en steinvarde, men ingen utsikt.


Stien videre går delvis i kanten av et hogstfelt. Ryggen er nesten en kilometer lang før det bærer nedover igjen, mot Finnholtsjøen.


Tydelig sti i fint terreng.


Et steingammelt par langs stien.


Sølvila... det må sjekkes opp.
 

Etter en liten avstikker lå den vesle ila der, men hvor den har navnet fra fant jeg ikke ut.


Speilbilde av fotografen i sølvila.


På det flatere området mellom Korpåsen og Finnholtsjøen var det omfattende pågående hogst.


Løypa var merket over hogsten, ikke noe problem å finne fram.


Det er lørdag og hviledag for hogstmaskinene.


Stien var litt borte i lyngen den siste biten.


Her kommer stien ut på Finnholtsjøvegen. Det er ikke skiltet her, men fra det andre krysset 50-60 meter lenger sør. Stiene møter i hogstfeltet.


Etter 3-400 meter på skogsbilveien går stien ned mot vannet. Jeg hadde oversett at det gikk en parallell sti mellom vegen og vannet.


Finnholtsjøen i lav kveldssol.


Det er laget en fin bro over Blekemyrbekken nord i Finnholtsjøen.

 
Idyllisk langs vannet og bred sti, for dette er en populær trimrunde.


Det begynner å ane meg at jeg vil få problemer å fullføre turen før det blir mørkt...


Hytteidyll ved vannet...


Dette er tegnet som badeplass på kartet, men en hytte helt inntil plassen ga inntrykk av at dette var privat område (men det var ikke noe skilting om det).

 
Litt variert underlag langs vannet, men det er jo bare gøy.


Store deler var det drømmesti...

 
Noen var på telttur der vannet er på det smaleste mellom Finnholtsjøen og Vaskesjøen - vannene som nå henger sammen, som antagelig ikke gjorde det før oppdemmingen på vestsiden der Finnholtsjøåa renner ut.


Vaskesjøen.

 
Øst for vaskesjøen kommer stien fra Gørrtjenn, her kom jeg ned på tur #23.


Sola på vei ned over Vaskesjøen. På tide å jogge litt, for å komme seg ut av skogen før det blir for mørkt. Ennå ikke halvveis.


Stien kommer ut på enden av Kjernmofallvegen på høyde med der Vaskesjøen smalner inn og blir et delvis myrområde.

 
Skulauget passeres - det er vel sjette gang på en drøy uke.

Etter en drøy kilometer på Kjernmofallvegen fortsetter Finnholtsjøen Rundt-stien nordover i terrenget, nå på vestsiden av vannene.


Det er noen hogstfelt på vestsiden av sjøene, men stien er velbrukt og også godt merket.

 
Det er flatt og lettløpt innover her.


Det var deilig å jogge litt igjen, noen uker siden sist...

 
Demningen i sørvestre ende av Finnholtsjøen tyder på at vannet opprinnelig hadde 3-4 meter lavere vannspeil enn i dag. 


Blåstien krysser Finnholtsjøåa litt nedenfor demningen.


Finnholtsjøåa  renner ned til Falltjennet, som også samler opp vannet fra Tresjøene, før det renner videre via Kjennsmotjennet  og Blaker før det rennet ut i Glomma litt ovenfor Bingsfossen / Sørumsand. Fra Kjennsmotjennet heter elva Storåa, og på slutten heter den Fossåa.

 
Det er en fin rasteplass litt bortenfor demningen. På andre siden av vannet kan vi skimte den gule hytta ved badeplassen.

 
Best å få opp farten, det begynner å skumre....


Stien kommer ned til Finnholtsjøvegen (til venstre mot skytebanen). 


Midtveis på veipartiet krysser jeg stedet der skiløypene krysser vannet i nord/sør-retning.


Det er masse tømmer klar for utkjøring.


...og skogen er ingen skog lenger i dette området...

 
Lenger bort langs veien står en av hogstmaskinene parkert for helgen.


Rett ved den siste tømmervelta er det skiltet inn mot Stensrud, 50-60 meter før der jeg kom ut tidligere på turen.


Merkingen er på plass...

 
150 meter fra vegen møtes stiene...


Skiltet der blåstien tar av vestover mot skytebanen er nede for telling.



Fortsatt enorme mengder tømmer å hente ut.


Her er jeg tilbake på toppen av Korpåsen, det er litt mørkere enn bildet gir inntrykk av, men helt kurant å se stien.


Like etter toppen går den andre blåstien ned mot Øvre hagavei. Det viste seg å være hogstvei hele veien - og selv om det bare var et par blåmerker var det jo lettere enn lett å finne fram her.


Der stien kom ned på en grusvei 200 meter overfor Øvre Hagavei var det tilrettelagt med en bålplass.

Jeg er nede på Øvre Hagavei, kona hadde rukket å ringe for å etterlyse meg, og jeg er på vei tilbake til der jeg hadde parkert.

At det var fint rundt Finnholtsjøen visste jeg fra før, men også turen over Korpåsen kan anbefales. Egentlig var dette en del av en lengre runde, men det er lettere med korte turer når jeg er i en jobbeperiode. Resten av turen, fra Haga skytebane, prøver jeg å rekke på mandag.


Nes Blåstiprosjekt 2020
Etter fem år med masse stolpejakt trengte jeg en ny og litt annerledes utfordring, og for dette året falt valget på det jeg kaller "Nes Blåstiprosjekt 2020". Det kom et nytt turkart for Nes Kommune i 2018, med angivelig over 400 km med merkede turstier. Jeg tror det er mer - og ved å gjøre dette til rundturer som inkluderer også andre stier og veier, ser det det ut til at jeg lander på ca 50 turer og 700 km. Dette skulle jeg etter planen gjennomføre sommerhalvåret 2020, men det blir visst vinter/vår-prosjekt i stedet på grunn av en usedvanlig snøfattig vinter. Rekkefølgen blir litt vilkårlig, men jeg gjør nok ferdig område for område. Jeg overlater til andre å dokumentere de historiske detaljene, bl.a. arrangerer Nes Turlag  som arrangerer fine vandringer hver tirsdag - som dokumenteres på Nes Turlags  facebookside. Sjøl vil jeg skrive mest om hvordan det var å finne fram, om stienes beskaffenhet og hva jeg så på min veg. Kartet er detaljfattig i målestokk 1:40.0000 og 20 meter ekvidistanse - så jeg vil nok bruke andre kilder for å forberede noen av turene.

Tur #01  08.01. Sagstusjøen-Røsåsen-Langvatn
Tur #02  10.01. Bjørkeli-Høgda-Lundbergseter
Tur #03  16.01. Lundberghytta - Osthaugen -Nevertjennet - Ynsseter - Høgda
Tur #04  19.01. Høgåsen -Langvasslia - Storlia - Sagstusjøen
Tur #05  21.01. Trinborg - Mørkholtet - Brustadsaga - Myrvika - Høgåsen
Tur #06  23.01. Sagstusjøen vest
Tur #07  26.01. Aulihøgda - Vindmyrhøgda - Røsåsen
Tur #08  29.01. Torstua - Urdsberget - Vindmyrhøgda - Frikollen
Tur #09  02.02. Skøyenåsen - Skøyimyra - Jansberg
Tur #10  04.02. Slemdalen - Knefallmåsan - Eievarden - Seterstøa
Tur #11  07.02. Folbergsætra - Opptjenn - Slolia - Røsåsen
Tur #12  10.02. Seterstøa - Almåsen - Flæmman - Eievarden
Tur #13  13.02. Rakeie - Buhol - Håkalia - Skøyensætra
Tur #14  18.02. Rabbillen rundt - Brattlia - Rakeie
Tur #15  26.02. Dragsjøhytta - Årnes
Tur #16  29.02. Veslesjøen - Bjørnenga - Lundbergåsen

2 kommentarer:

  1. Flott Blogg! Denne skal jeg følge, da jeg bor i området. Klar for nye turforslag. :)

    SvarSlett
  2. Hei. Det er hyggelig det. Disse turene mine i blåstiprosjektet er mer på kryss og tvers enn normalt, siden hovedhensikten har vært å bli kjent med alle "blåstiene" i Nes. Men, det er mulig å finne ut mye om alle terrengene i denne bloggen.
    I høyre margen ser du et felt der det står: Søk i denne bloggen. Der kan du legge inn et stedsnavn fra Nesterrenget - så finner du fort bloggen (-e)hvor det er omtalt.

    SvarSlett