fredag 20. mars 2020

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #22 Tresjøene - Langtjenn - Falltjennet - Tyvknattane - Brautersæter


Det er fortsatt friuke på jobb, og Korona-karantene på 6. dagen. Det siste endrer nesten ikke hverdagen overhodet, siden jeg jobber fra hjemmekontor og er på turer alene.

Det var flott turvær med sol og ca 0 grader. Underveis møtte jeg et ektepar - som jeg slo av en hyggelig prat med - og en løper på tur med hundene, ellers ingen. Etter dagens tur er jeg oppe i 325 kilometer på "blåsti-prosjektet"mitt.

I dag er det vårjevndøgn, og det er ganske fantastisk at jeg allerede har vært på skogturer i 2,5 måned i 2020. "Våren" kom rekordtidlig i år!

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #22
Tresjøene -Langtjenn - Falltjennet - Tyvknattane - Brautersæter
23,0 km / 472 høydemeter / 4:55


Løypa mellom Falltjennet og Brautersæter byr på en flott turopplevelse, selv om det akkurat nå er en missing link mtp merking midtveis (se GPS-tracking nedenfor). Løypa mellom Vestre Tresjøen og Skaulaget er ikke blåmerket på kartet, og bare delvis merket i terrenget. Løypa til Tyvknattane er heller ikke på kartet, men tydelig merket i terrenget.


I området nordvest for Vestre Tresjøen sølte jeg bort kanskje en time på å finne ut hvor stiene gikk. Jeg visste hvor jeg var, men fant ikke merkingen - og ville gjerne se om jeg fant den. Mellom Juulsbu (1) og starten på myra og hogstfeltet (2) var alt som normalt. Blåmerkingen videre gikk derimot ikke sørover i myra langs vannet, men fortsatte vestover. Jeg fulgte denne for å se om stien var lagt om, men midtveis mellon 2 og 3 var det helt slutt på ytterligere blåmerker, selv om det var jevnt merket hit. Det var ingen tråkk å se, og jeg var tre (!) ganger fram tilbake her. Den ene gangen forsatte jeg til toppen på det som var et hogstslep der det på kartet var prikket inn en ikke-blåmerket sti (3) før jeg snudde.

Deretter var jeg en runde i myra 4) for å se etter merking (uten hell). Da trodde jeg et øyeblikk at hele stien mot Langtjenn var lagt ned (var der sist i 2013) - og bestemte meg for å gå over åsen til Skulaget og angripe stien fra andre kanten. Når jeg senere kom tilbake var det normalt og bra merket til hogstfeltet (5)... men brått var det slutt, og jeg leita grundig før jeg tuslet over myra der jeg hadde vært et par timer tidligere. På neste tur tar jeg med blåbånd og merker i kanten av myra + over åsen mot Skulaget (håper jeg ikke får kjeft for det).


Dagens tur:

Bommen der veien inn til Brautersæter tar av fra Dragsjøvegen. Ble litt overrasket over at det ikke var skilting her eller der stien startet litt innenfor. Greit for meg som har med kart, men uten kart er det ikke alltid så greit uten skilt. Med så fantastiske turløyper innover hadde løypa fortjent et skilt her.

Brautersæter i motsol, helt nord i Øysjøen bare et par hundre meter fra Dragsjøvegen.

På andre siden av veien lå denne hytta...

...og i enden av den korte veistubben startet stien, og etter hvert blåmerkingen.

Bro over bekken som renner mellom Flolangen og Øysjøen. Det er bare 300 meter mellom vannene.

Broa krysser omtrent der elva renner ut fra Flolangen.

Flott sti og flott terrengvidere vestover.

Flolangen i nord, der isen er i ferd med å slippe.

Kryssing av Gorotjennbekken. 

Åpen fin furuskog opp mot Åbortjennmåsan.

Fint myrparti sør for den søndre av Åbortjenna.

Greit med planker når det er vått, men nå var det fortsatt litt tele igjen, og like greit utenfor.

"Nes-terreng"

Her hvor stien krysser en hogstvei som går til Gørrtjennvegen 300 meter lenger nord, er det skiltet med Lærerinnestien - som jeg altså har fulgt fra Brautersæter. Jeg har løpt her noen ganger (mellom Auli kirke og Brautersæter, men siste gang var i 2013.

Må ha med et bilde til av det jeg definerer som typisk "Nes-terreng", åpen fin furuskog.

Jeg har kommet til Østre Tresjøen, noe jeg hadde gledet meg til. Et av de flotteste stedene jeg vet om i Nes, og broen som Rotary Årnes fikk bygget for 10 år siden (?) setter jo en spiss på det hele.

Flott byggverk som passer fint inn i natuiren.

Maks 2 personer. OBS, det gynger! 

Video fra bropasseringen, men fikk ikke med at det svaiet:


Selvutløser er kjekt når man vil ha bilde av seg selv.
Når jeg kommer på så fine steder som dette skulle jeg gjerne hatt med proff-kameraet, men på slike turer nøyer jeg meg med et kompakt allværskamera som jeg går med i hånden hele tiden.

Før broen kom var det passering i myrpartien der Østre Tresjøene er på sitt smaleste, litt sør for broa.

Idyll!

Stien videre gikk i et område der det har vært hogst for ganske mange år siden. Åpen og fint her nå.

Stien kunne være lei å se i lyngen, men det var godt med blåmerker.

Jøss, folk på tur. På forrige tur møtte jeg ingen turgåere, men i dag møtte jeg dette ekteparet som var godt kjent i området - og vi slo av en prat (på karantene-avstand).

Juulsbu...i nordvestre del av Vestre Tresjøene. Her gjør stien en 90 graders sving nordover.

På odden nedenfor Juulsbu er det en bålplass, der kaffekjelen henger i buska.

Er det dårlig vær kan man ta pausen inne i Juulsbu som er en mellomting av hytte og gapahiuk.

Hmm, omtrent her skulle stien gått til venstre, sørover langs Vestre Tresjøen.

Men... det er noen blåmerker oppover lia vestover.

Definitivt siste blåmalinga å se oppover her i retning Skulaget (ikke blåsti på kartet, men har åpenbart vært det tidligere).

Tilbake igjen nede ved myra for tredje gang. Tenkte at denne litt grønne merkinga kanskje var stien... men fant ikke flere merker. Se kart og forklaring lenger opp.

Dermed valgte jeg å ta turen over haugen mot Skulaget, for å se om den løypa var merket lenger fram, og heller angripe Lærerinnestien fra andre kanten litt senere på turen.


Etter en drøy kilometer helt uten merking, men langs et hogstslep, fant jeg et merke på to trær i løpet av kort tid. Kjekt å få bekreftet at jeg var på rett vei - kartet er jo mildt sagt detaljfattig.

På slutten var det tydeligere hogstvei som var "pyntet på". Her er jeg framme ved Kjennsmofallvegen litt sør for Finnholtsjøen/Vaskesjøen. Bildet er tatt tilbake den veien jeg kom.


Interessant med tydelig skilting mot Langtjenn og Tresjøene. Jeg kom jo løypa fra Tresjøene som knapt nok var merket, mens Langtjenn indikerer at stien deler seg et sted underveis, hvis ikke er det jo lenger til Langtjenn enn til Tresjøene. Får se nøyere på neste tur.


Naturens kunstverk langs veien.

På Kjennsmofallvegen  som jeg fulgte de to kilometerne til Fallet (turens eneste veiparti) møtte jeg en løper med to hunder. Altså møtte jeg tre mennesker og to hunder på 5 timer - ganske stor trafikk altså!

"Nordfallet"

Falltjennet nord for veien.


Veien deler Falltjennet i to uten bro.


Jeg ble litt forvirret av dette skiltet, husket ikke i farten at løypa går over demningen i vestre ende av Falltjennet. 

Jeg har tidligere tatt traktorslepet på østsiden av Fallåa for å slippe å gå over demningen. Her broa ved Fallet, det slepet følger elva på andre siden.


Fallåa litt nedenfor Falltjennet.

Traktorslepet er i ferd med å gro igjen.

Fossen nedenfor demningen.

Her kommer blåstien fra Kjennsmofallvegen over demningen, som jeg gjerne vil slippe å gå over når jeg er alene på tur. Løypa tar av dra veien litt ovenfor veikrysset inn til Fallet, men jeg kan ikke huske jeg så verken skilt eller merking der. Sjekkes på neste tur, da jeg også kommer forbi der.


Det er mange fine plasser langs sørsiden av Falltjennet.


Tydelig sti...

...og et parti med våtere enn våt sti...

Liten bro der Langtjennåa kommer ned til Langtjenn. Surtefossen må være litt opp langs elva, ikke noe å se herfra


Det er vel antydning til stryk i retning Langtjenn, så da er det vel surtefossen der oppe et sted.


Litt eventyrskog - eller gammalskog som jeg liker å kalle det - langs stien videre mot Langtjenn - ca to km øst for Falltjennet.

Litt Nes-terreng var det også.

Langtjennåa ved fossen nedenfor vannet.

Litt sliten klopp, men helt greit å komme over. Vannet var ikke dypere enn at jeg greit hadde vasset over her.

Det var tydeligvis ei sag ved fossen i tidligere tider.

Ved Langtjenn kom jeg ut på Tresjøvegen som jeg skulle følge en kilometer på sørsiden av vannet.

Det er idyllisk langs Langttjenn.

Stille og fredelig på skogsbilveien...


Her har beveren jobbet hardt.


Man skal ha sterke tenner....


I østre ende av Langtjenn er det en velteplass der stien fortsetter i enden mot vannet. Ingen merking her i krysset.


...men stien tar av innerst mot vannet.

Stien videre er tydelig merket.


Det er bare 300 meter over til Vestre Tresjøen - som ligger to meter høyere enn Langtjenn. Det er flott på svabergene her ved "kalven" lengst vest i vannet.

Utsikt fra kalven mot selve sjøen.

Det er ikke mye igjen av den gamle steinfyllingsdammen.

Utrolig fint ved Vestre Tresjøen på en fin dag!


Stien går over trefyllingsdammen ved det nordre elveløpet der vanner renner videre mot Langtjenn. 


Det hadde nok vært enklere å vasse over enn å balansere på steiner og stokker på restene av demningen.


Jeg nærmer meg området hvor jeg ikke fant merkinga tidligere i dag... Her er stien greit synlig og merket i et eldre hogstfelt der ungskogen er på full fart opp.


Jeg nærmer meg siste merke. Brått var det ikke flere merker å se - jeg leitet og leitet litt på kryss og tvers, men måtte bare ta turen over myra der jeg hadde vært tidligere på dagen. Jeg gjetter at det er noen merker (som jeg ikke fant) i kanten av myra et sted. Tar med merkebånd på neste tur... Det er jo ikke problem å orientere seg her, siden man ser vannet, problemet var bare å finne ut hvor stien gikk/skulle gått.


Da har jeg igjen kommet til nordre delen av Vestre Tresjøen.


Det ble en ny tur over den flotte broa.

På østsiden av brua deler stien seg, men det er ingen skilting her. Det tror jeg ikke det var i 2013 heller (sist jeg var her). Lærerinnestien fortsetter til høyre - østover.

Jeg valgte å følge stien nordover mot Gørrtjennvegen et lite stykke.

Det er flott terreng på ryggen mellom vannet og skogsbilveien.

Framme ved Gørrtjennvegen - her passerte jeg på tur #19 da jeg kom fra Dragsjøhytta via bl.a. Folvellsæter. Her lengst sør i Gørrtjennvegen tar en hogstvei av sørøstover mot Lærerinnestien.

På myra litt inn hogstveien kom jeg til et godt merket skiløypekryss. Jeg skrev meg også inn i turboka her (riktignok med feil dato, 19.3. i stedet for 20.3.). Forrige innskriving var fra 18. februar, og det var garantert ikke en skiløper.


Halmballer kan jo fungere for å lage "vinterbro" over et myrparti.


Da er jeg tilbake ved Lærerinnestien der den krysser hogstveien. Her skal jeg til venstre mot Brauterseter. Veien rett fram fortsetter til ei hytte i sørenden av Tjuvknatten, jeg vurderte å gå opp her, men var ikke sikker på hvor jeg ville møte stien til Tyvknattane, og valgte å følge merket sti.


På forhånd var jeg obs på at det kanskje var blåsti mot Tyvknattane, siden jeg på facebook hadde sett at turjentene i Nes Turlag planla tur til knattene. Jeg var sliten, men måtte jo bare sjekke ut den stien også der det var merket fra et stikryss like før bekken mellom Flolangen og Øysjøen.

Stien passerte denne hytta et par hundre meter fra stikrysset, og svingte deretter brått til høyre.


Joda, det er sti i lyngen her... og det var bra blåmerket innover.


Gorotjennbekken krysses i myra mellom Gorotjenn (det står Grorudtjenn på kartet) og Djuptjenn.


Djuptjenn.


Stien var tydelig langs Djuptjenn og videre mot Tyvknattane.


Siste kneika...


På toppen - på sadelen mellom høydene - var det et gammelt skilt ned mot Tresjøene. Jeg så et skilt like ved broa over Østre Tresjøen, men forsto på de turgåerne jeg møtte tidligere på dagen at det ikke var "farbart" over myra derimellom. Verken den stien (dersom det var noen sti) eller den jeg hadde gått er tegnet inn på kartet. 


Det var et par blåmerker i retning av (nordre) Tjuvknatten.


70 meter lavere ser jeg Østre Tresjøen...

Her på Tuvknatten (255 moh) har det åpenbart vært et tårn en gang. 


Når jeg først var her oppe måtte jeg titte litt på terrenget på sørsiden av stien også.


Der ligger bl.a. denne koia.


Her var det både en brisk, ved og svartovn.


Ned lia igjen. Sola er lav og synes bare på tretoppene.


Det var ikke mye "Karsten Warholm-takter" over den passeringa jeg foretok her.

Liten avstikker - 100 meter ned til Gorotjenn


Like før jeg var tilbake ved Brauterfallet var det skiltet til x og y...
Jeg måtte sjekke hvor den venstre stien (nordover) gikk. 

Den gikk som ventet til Flolangen skogscamp der det i tillegg til de ordinære hyttene er mye "villlbygging" i terrenget.


Det var bare en avstikker på 400 meter hver vei langs sørenden av Flolangen, og deretter 500 meter tilbake til Dragsjøvegen.


Bilen venter, møkkete etter mange turer på Dragsjøvegen, men i kveld skal den vaskes grundig, for de neste turene starter fra asfaltert vei. Men heter egentlig veien Kjussetervegen som det står ved den automatiske bomstasjonen?


Nes Blåstiprosjekt 2020
Etter fem år med masse stolpejakt trengte jeg en ny og litt annerledes utfordring, og for dette året falt valget på det jeg kaller "Nes Blåstiprosjekt 2020". Det kom et nytt turkart for Nes Kommune i 2018, med angivelig over 400 km med blåmerkede turstier. Jeg tror det er mer - og ved å gjøre dette til rundturer som inkluderer også andre stier og veier, ser det det ut til at jeg lander på ca 50 turer og 700 km. Dette skulle jeg etter planen gjennomføre sommerhalvåret 2020, men det blir visst vinter/vår-prosjekt i stedet på grunn av en usedvanlig snøfattig vinter. Rekkefølgen blir litt vilkårlig, men jeg gjør nok ferdig område for område. Jeg overlater til andre å dokumentere de historiske detaljene, bl.a. arrangerer Nes Turlag  som arrangerer fine vandringer hver tirsdag - som dokumenteres på Nes Turlags  facebookside. Sjøl vil jeg skrive mest om hvordan det var å finne fram, om stienes beskaffenhet og hva jeg så på min veg. Kartet er detaljfattig i målestokk 1:40.0000 og 20 meter ekvidistanse - så jeg vil nok bruke andre kilder for å forberede noen av turene.

Tur #01  08.01. Sagstusjøen-Røsåsen-Langvatn
Tur #02  10.01. Bjørkeli-Høgda-Lundbergseter
Tur #03  16.01. Lundberghytta - Osthaugen -Nevertjennet - Ynsseter - Høgda
Tur #04  19.01. Høgåsen -Langvasslia - Storlia - Sagstusjøen
Tur #05  21.01. Trinborg - Mørkholtet - Brustadsaga - Myrvika - Høgåsen
Tur #06  23.01. Sagstusjøen vest
Tur #07  26.01. Aulihøgda - Vindmyrhøgda - Røsåsen
Tur #08  29.01. Torstua - Urdsberget - Vindmyrhøgda - Frikollen
Tur #09  02.02. Skøyenåsen - Skøyimyra - Jansberg
Tur #10  04.02. Slemdalen - Knefallmåsan - Eievarden - Seterstøa
Tur #11  07.02. Folbergsætra - Opptjenn - Slolia - Røsåsen
Tur #12  10.02. Seterstøa - Almåsen - Flæmman - Eievarden
Tur #13  13.02. Rakeie - Buhol - Håkalia - Skøyensætra
Tur #14  18.02. Rabbillen rundt - Brattlia - Rakeie
Tur #15  26.02. Dragsjøhytta - Årnes
Tur #16  29.02. Veslesjøen - Bjørnenga - Lundbergåsen
Tur #17  03.03. Dragsjøen Rundt - Fallmyra
Tur #18  06.03. Børsonstua - Dragsjøhytta - Veslesjøhøgda
Tur #19  09.03. Lundbergåsen - Tretjenna - Kjussæter - Folvellsæter
Tur #20  16.03. Børsonstua - Drognessæter - Folvellsæter - Gørrtjenn - Tyrigravtjennet
Tur #21  18.03. Brauterfallet - Udnesæter - Bergesæter - Øysjøen
Tur #22  20.03. Tresjøene - Langtjenn - Falltjennet - Tyvknattane - Brautersæter

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar