fredag 27. mars 2020

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #24 Fjellfoten - Finnholtsjøen - Kjerkehøgda - Vindmyra


Dagens tur  gikk i nytt terreng for meg, bortsett fra området nærmest Fjellfoten hvor jeg har løpt en del o-løp i tidligere tider 1985-2000). Etter dagens tur er jeg oppe i 369 kilometer på "blåsti-prosjektet"mitt.

Siden jeg fortsatt sliter med irritasjon i mage (+ tørrhoste) ble det bare gåing, ingen løping. Formen ellers er helt OK til gammal krok å være.

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #24
Fjellfoten - Finnholtsjøen - Kjerkehøgda - Vindmyra
16,6 km / 296 høydemeter / 3:20

Runden jeg hadde planlagt fra Fjellfoten til Kjerkehøgda og tilbake gikk på kjempefine stier, godt merket. Det viste seg at det også var blåmerket over til Finnholtsjøen - så da ble det en tur/retur der også.  Langs denne løypa ver det skiltet en avstikket mot Storlifjellvangen, men det var ingen sti og jeg mistet merkinga etter 500 meter. Dagens "blemme" var tilbaketuren i "hundeløypa" over Karstamyra. Det var blåmerket her - så jeg ble lurt ut på 2 km i myr. Den parallelle stien er super.

Jeg parkerte ved barnehagen på Fjellfoten, det skiløypene er godt skiltet i starten av lysløypa, men avstandene passer bra på sommerløypene også. Bildet er tatt etter turen.


De drøyt to kilometerne langs lysløypa til Dragsjøhytta er en veldig populær turvei hele året. Du møter like mange på én time her, som du møter på en uke på stiene. I bakgrunnen skimtes to damer, og den ene var faktisk nærmeste nabo - i etasjen over meg her på Vormsund Brygge. Det ble avstandsprat, jeg er jo på nest siste dag av reise-karantenen.


Jeg fulgte lysløypa ca 500 meter.

Her tar stien av mot Vindmyra og videre sørover.


Deler av blåstien følger traséen til hundeløypa. Ingen fare for hundespann på dagens føre. Litt duskregn, men ikke noe snø.


Her deler stiene seg, blåstien til venstre. Det var en del stier i området, men greit å følge blåmerkinga på stien jeg skulle følge.

 
Tydelig sti.


Helt greit også over hogstfeltet, som ikke er av nyere dato.


Lite røtter - som på stier flest i Nes.


Fint tilrettelagt med flere klopper.


Her er jeg i krysset der en annen blåsti går mot Fjellfoten ved "hundeparken". Bildet er tatt tilbake den veien jeg kom. Jeg kom fra høyre på bildet.


Samme fine sti videre.


Her deler stien seg på nytt. Jeg skulle følge den høyre (vestre) stien sørover.


Samme fine tilrettelegginga.

Selv om stien var veldig tydelig var det også bra blåmerket hele veien.


Herlig terreng...


Her kommer jeg til Flabruvegen, midtveis mellom Fjellfoten og Kjerkehøgda.


Slik ser krysset ut fra andre kanten.


Hmmm, jeg skal til Kjerkehøgda, men her var det også merking til Finnholtsjøen. Tydeligvis en sti som ikke er blåmarkert på kartet.


I enden av Flabruvegen, der skogsbilveien går over til hogstvei, tar blåstien av på denne traktorveien sørover.


Hit kan man kjøre bil, og det hadde noen gjort.


Fin sti videre i slak motbakke.


Ja, her er stien til Finnholtsjøen. Tegnet som skiløype på kartet, men nå definitivt en blåsti. Da blir det noe bonuskilometer i dag også....


Tydelig sti i det som åpenbart har vært  (er?) en skiløypetrasé.


Litt vått noen steder, men skiløyper legges gjerne i søkk, mens stier gjerne følger tørrere rygger. der det er mulig.


Her har stifinnergruppa til turlaget, med Arne Kvamme i spissen, vært og skiltet til Storlifjellvangen. Får vurdere å sjekke den etterpå.

Det var ganske vått siste biten ned mot Finnholtsjøvegen.


Her kommer jeg til veien, i en sving 500 meter fra der veien ender.


Nedoverbakke mot Finnholtsjøen, det betyr motbakke tilbake.


Her er jeg nede ved Finnholtsjøen, rundt den skal jeg på neste tur. Nå skal jeg tilbake til løypa mot Kjerkehøgda igjen.


Puh, på toppen av bakken, og inn på stien i fortsatt slak motbakke nordover.


Her gjør jeg et forsøk på å følge stien mot Storlifjellvangen.


Så noen merker - men ingen sti.


Fortsatt på stien"

 
Men her var det bråstopp. Lette et par minutter før jeg snudde og gikk tilbake tilo stien jeg kom fra. Bommet selvsagt på veivalget tilbake...

 
Nesten oppe ved hovedstien mot Kjerkehøgda kom jeg over denne fine marmorsteinen. Prøvde å vippe den løs, men det var dessverre bare "toppen av isfjellet" jeg så, det var nytteløst å rikke på den.

Tilbake på den flotte rundløypa fra Fjellfoten via Kjerkehøgda.


Litt herlig småkupert i partier...


En sliten buske har gitt opp livet.

 
Nesterreng ved Glomsen, myra vest for Kjerkehøgda.

 
Stikrysset rett nord for Kjerkehøgda. Jeg kom fra stien tio venstre på bildet og skal nå den 1 km kortere ruta tilbake. Men først en runde ved Kjerkehøgda.




100 meter fra "hovedkrysset" i bakgrunnen, går det en mindre synlig sti mot Folvellsæter og Klebersteinsgruvene.


Dette har altså vært Klebersteinsleden, til gruvene ved Folvellsæter.


Tydelig blåmerket, men ganske utydelig sti i mange partier.


Men, det er ikke langt bort til stikrysset øst for Kjerkehøgda.


Her passerte jeg både på tur #19 og 20.
Jeg kom fra stien i bakgrunnen og skal mot Kjerkehøgda. Men, jeg kan ikke forstå at det nest nederste skiltet stemmer.


Litt vrien å finne blåmerkene og stien i starten.

 
Etterhvert var det tydelig sti og tydelig merking.

 
Her kommer stien fra Stolifjellvangen opp igjen, stien jeg ikke fant i andre enden,.

Det er ingen sti her heller, selv om jeg ser et blåmerke på totvelten i bakgrunnen. Denne stien får vente til det faktisk blir en sti - så gammeln finner fram.


Kjerkehøgda, knapt nok en topp i ganske flatt landskap. Men turkasse var det her.


Tårnet/trigpunktet har sett bedre dager.


Tilbake ved "runden" - og nå skal jeg altså følge stien til høyre (den østre).


Lyng og svaberg...


....og såvidt rester av snø.

Her kom dagens blemme. Det var tydeligere tråkk til venstre,, men blåmerking på den smalere stien rett fram. Lydig som jeg er gikk jeg rett fram, tenkte at man her ville tvinge fram en korrigert sti.


Hmm, kan dette stemme da? Men, det er jo blåmerket.


Karstakmyra, jeg er åpenbart i hundeløypa/skiløypa. Har noen tatt med seg feil maling?


Det er fint, men vått underlag og veldig tungt å gå.


Siden det var blåmerket måtte jeg jo ha med meg dette også, men hva var egentlig tanken med blåmerking her?

 
Dagens tyngste og verste - tuer og myrvann.


Skitrasé, ikke turløype!


Endelig framme ved Flabruvegen etter 2 km i mest myr.


Tibake den veien jeg kom er det ikke noe blåmerking å se, kun et skilt om møtende hundespann.
Jeg fulgte Flabruvegen sørover for å finne igjen riktig løype.


Jaja, de som har gjort denne tabben én gang, går riktig neste gang - og det skjer evt bare med de som kommer sørfra og er ukjent.

Her krysser den "riktige" blåløypa Flabruvegen.

 
På andre siden av veien er det merket med Vindmyra rundt

 
Fin sti, fine myrbruer og bra merking på "hovedstien".


Ekte Nes-terreng igjen.


To jenter med hver sin "Golden" på tur.


Duskregn var erstattet med solgløtt, det ble en fin dag etter hvert.


I utkanten av Vindmyra, et veldig fint turområde.


Flere jenter på tur... fem i tallet.


Men fy, var det dere fem som ikke hadde slukket bålet. Jeg fikk sikret litt ekstra og "strødd litt" - men ikke slukket 100%. Håper det går bra.


Tilbake i krysset der jeg tok stien ti venstre på vei sørover drøyt to timer timer tidligere.

 
Denne gangen skal jeg ikke til høyre mot barnehagen, men til venstre mot hundeluftegården.


Morsomt kupert terreng den siste kilometeren.

 
Spennende å se hvor lenge dette fine området slipper unna hogst.

 
Framme ved fjellfoten og det klargjorte nye byggefeltet. 
Stien går foreløpig klar av byggeområdet, så vidt! 


Stien mot Vindmyra og Kjerkehøgda kom ut fra venstre. Trebroa går inn til hundeparken.


Runden fra Fjellfoten via Kjerkehøgda og tilbake (ca 9 km) er en utrolig flott treningsrunde på flotte stier (jada, for de som ikke velger ruta over Karstakmyra). Mye fint skogterreng, men også en litt kjedelig løype (for turgåere) ved at det verken er vann, topper eller sætre underveis. Stien over mot Finnholtsjøen var en hyggelig overraskelse.

Nes Blåstiprosjekt 2020
Etter fem år med masse stolpejakt trengte jeg en ny og litt annerledes utfordring, og for dette året falt valget på det jeg kaller "Nes Blåstiprosjekt 2020". Det kom et nytt turkart for Nes Kommune i 2018, med angivelig over 400 km med merkede turstier. Jeg tror det er mer - og ved å gjøre dette til rundturer som inkluderer også andre stier og veier, ser det det ut til at jeg lander på ca 50 turer og 700 km. Dette skulle jeg etter planen gjennomføre sommerhalvåret 2020, men det blir visst vinter/vår-prosjekt i stedet på grunn av en usedvanlig snøfattig vinter. Rekkefølgen blir litt vilkårlig, men jeg gjør nok ferdig område for område. Jeg overlater til andre å dokumentere de historiske detaljene, bl.a. arrangerer Nes Turlag  som arrangerer fine vandringer hver tirsdag - som dokumenteres på Nes Turlags  facebookside. Sjøl vil jeg skrive mest om hvordan det var å finne fram, om stienes beskaffenhet og hva jeg så på min veg. Kartet er detaljfattig i målestokk 1:40.0000 og 20 meter ekvidistanse - så jeg vil nok bruke andre kilder for å forberede noen av turene.

Tur #01  08.01. Sagstusjøen-Røsåsen-Langvatn
Tur #02  10.01. Bjørkeli-Høgda-Lundbergseter
Tur #03  16.01. Lundberghytta - Osthaugen -Nevertjennet - Ynsseter - Høgda
Tur #04  19.01. Høgåsen -Langvasslia - Storlia - Sagstusjøen
Tur #05  21.01. Trinborg - Mørkholtet - Brustadsaga - Myrvika - Høgåsen
Tur #06  23.01. Sagstusjøen vest
Tur #07  26.01. Aulihøgda - Vindmyrhøgda - Røsåsen
Tur #08  29.01. Torstua - Urdsberget - Vindmyrhøgda - Frikollen
Tur #09  02.02. Skøyenåsen - Skøyimyra - Jansberg
Tur #10  04.02. Slemdalen - Knefallmåsan - Eievarden - Seterstøa
Tur #11  07.02. Folbergsætra - Opptjenn - Slolia - Røsåsen
Tur #12  10.02. Seterstøa - Almåsen - Flæmman - Eievarden
Tur #13  13.02. Rakeie - Buhol - Håkalia - Skøyensætra
Tur #14  18.02. Rabbillen rundt - Brattlia - Rakeie
Tur #15  26.02. Dragsjøhytta - Årnes
Tur #16  29.02. Veslesjøen - Bjørnenga - Lundbergåsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar