onsdag 22. april 2020

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #38 Liagrenda - Fløyta - Jensberget - Fjølungen - Gåsva





Dagens tur var på de vestre delene av terrenget overfor Liagrenda og Husås i Skogbygda. For to dager var jeg på den østre delen av turterrenget. Turen startet med en tur opp på Jenshøgda (bildet), så da ble turen dedikert min kjøre svoger Jens som døde for en uke siden.

Det var en ny fantastisk dag på tur. Årets varmeste dag med 21 varmegrader og sol fra skyfri himmel. Jeg er nok ikke i sommermodus ennå, for også i dag dro jeg ut uten å ta med drikke, og da forsto jeg rasket at jeg måtte droppinga og bare gå for å rasjonere med energien. Etter denne turen er jeg oppe i 598 kilometer og 12.789 høydemeter på "blåsti-prosjektet"mitt.

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #38
Liagrenda - Fløyta - Jensberget - Fjølungen - Gåsva
18,5 km / 556 høydemeter / 3:35


Man blir så klart påvirket av flott vær, men likevel spør jeg. Er Fløyta den vakreste av de lett tilgjengelige vannene i Nes? En tur rundt dette vannet anbefales på det sterkeste. Ta med niste og badetøy. Stiene som er blåmerket på kartet er lette å finne fram på med bare et par små unntak. I tillegg er det mange andre merkede stier og hogstveier på Jenshøgda.






Det ble nok en gang en kryss-og-tvers-tur siden jeg ville sjekke opp de stiene på Jenshøgda som ikke var blåmerket. Jeg surra litt med klokka og mangler bl.a. stien mellom der 2 og 5  km er merket.

Jeg parkerte i Hauerdalen innerst i Liagrenda. Veien opp dit tar av fra fylkesveien mellom Ingeborgrud og Skarnes.


Jeg har vært her en gang tidligere, på stolpejakt i 2018.


Oppover mot Slåmot, plassen innenfor Hauer, var veien oppgradert og det pågikk legging av fiber!


Denne stua på Slåmot har sett sine bedre dager. Men hvor er blåstien? Når jeg speider seg jeg et rødt bånd midt på enga den retningen jeg mente stien måtte gå. Ingen skilt å se her.


hehe, rødt bånd, merking på typisk Skogbygda-vis?

Uansett, det var rett vei - og der stien forsvinner inn i skogen var det skiltet med Hauerbråtan.


Fin sti, blåmerket.


Etter en kilometer på stien kom jeg til enden på Stuttvegen. Herfra var stien så bred at jeg kanskje tror mange kjører hit når de skal på toppen av Jenshøgda.

Bare 120 høydemeter til, så er jeg oppe.


Bred sti.


Blåveis...


...og hvitveis.

Denne buska har tatt kvelden.


Her gjør blåstien en avstikker opp til Jenshøgda. Jeg skal mot Brusmyra etterpå.

Koselig lite skilt i buskene der stien går opp mot Jenshøgda.


Bred sti hele veien opp.


På toppen av Jenshøgda er det en fin gapahuk som Skogbygda JFF satte opp i 2016. Jenshøgda var Nes Kommunes 2000-årsvarde. Selv om det var blåmerket den veien jeg kom gikk det sti hit fra flere kanter, og den enkleste veien er nok oppover hogstveien fra Lia.


Fin utsikt sørover og vestover.


Hmmm, denne lurte jeg veldig på. Merkingen gikk jo ikke ned til Lia, men til badeplassen ved Fløyta. Det var bare å legge i vei og sjekke opp.



Det var merket med en del rød/hvite plastbånd. 


Eventyr-dal nedenfor stien.


Der framme kommer jeg til hogstveien som går ned mot Lia. Der gikk sttien videre østover, men det fikk jeg sjekke senere på turen.


Jeg tok turen tilbake mot Jenshøgda.


I kontrast til det ellers flotte åpne terrenget var denne grønne putten som jeg neppe tror noen ønsker å bade i.


Det var fint i ungskogen på sørsiden av Jenshøgda... mange år siden det var hogstfelt her.


Tilbake på Jenshøgda.


I nordvest skimter jeg Mistberget og Skreikampen der det fortsatt er litt snø.


PÅ baksiden av gapahuken var det enda en sti, ikke skiltet.


Stien var bred, det var en tidligere hogstvei.

Veien gikk rundt åsen og  endte opp på blåstien ned mot Brusmyra. Bildet er tatt litt opp i blåstien i retning der jeg tok av til Jenshøgda.


Jeg måtte jo "sjekke" også denne delen av blåstien.


Her er jeg tilbake der stien gikk opp til Jenshøgda. Da kunne jeg snu og ta turen mot Brusmyra.


Stien var fin på en tidligere hogstvei.


Her kommer jeg ned på enden av skogsbilveien som går forbi Brusmyra. Bildet er tatt tilbake den veien jeg kom.


Til venstre der oppe kom jeg ut på veien.


200 meter før Brusmyra tar blåstien av sørover - stien som følger lia mellom Jensberget og Fløyta


Det er skiltet til Såtuterud, som er ved Kvernbekken litt nedenfor Fløyta.


Hogstveier - mange år etter den mest aktive hogsten - er fine turveier.


Her er en av stolpepostene fra 2018, den burde jo ikke væørt her nå.


Svettende trestubbe i varmen.


Dette stikrysset er lett å overse. Det er ikke skiltet eller blåmerket. Jeg bommet på dette krysset i 2018, men nå var jeg forberedt.


Når man kommer litt innover stien ser man et blåmerke som bekrefter at man er på rett vei.


Enda en stolpepost fra 2018. Jeg så vel 5-6 av disse i løpet av dagen.


Her kommer jeg til stien som går øst-vest mellom Jenshøgda og Fløyta. 


Først tar jeg turen oppover mot den øvre hogstveien

 
Flott sti...


Når jeg kommer til stikrysset det jeg kom ned etter avstikkeren fra Jenshøgda litt tidligere. Derfra tok jeg en lite runde sørover på de fine hogstveien for å slippe å gå samme vei fram-tilbake.


Tilbake i stikrysset med blåstien, jeg tar tverrstien nedover mot Fløyta. Det er merket med rød/hvite plastbånd. Stien virker ganske ny, og blir kanskje blåmerket senere (?).


Knudrete og fint terreng...


Et par steder var stien vond å se.


Mye fin gammalskog nedover.


Her er jeg ved Fløyta, omtrent halvveis på stien langs vannets vestside.


Da har jeg gått opp igjen tilo blåstien jeg kom fra, og fortsetter den planlagte runden sørover.


Delvis tett ungskog...


Delvis voksen granskog...


Ersgrova, stikrysset mellom Lia og sørenden av Fløyta.


Stien går først sørover før den vender med enn 90 grader tilbake opp langs vestsiden av Kvernbekken. I svingen går en bred sti sørover som ikke står på kartet. Jeg tror den går ned til Vestby mellom Liagrenda og Husåsvegen.


Stien oppover langs bekken er bred og åpenbart veldig mye benyttet for folk på tur til Fløyta.


Skjult av noen busker står dette skiltet ved Såtuteruddammen. Jeg fikk ikke noe treff da jeg googlet Såtuterud... 


Det er en liten idyllisk dam der man kan krysse over til blåstien på andre siden av bekken.


Dammen så jo solid ut. Fint byggverk.


Liten klopp langs stien lenger opp.


Her fortsetter stien på andre siden. Ingen bro her, men uproblematisk å komme tørt over slik det var her nå.


Fra stein til stein...

 
Over på andre siden er det ca 200 meter opp til Føyta. Her går stien mot demningen til venstre. Hovedstien følger østsiden av vannet oppover.

Her er demningen sør i Fløyta.


Fløyta er vakker uansett hvorfra du ser vannet.


En tømmerstokk prøvde seg, men ble hengende fast.


Den fine brua ved demningen er bare fem år gammel.


Jeg syntes det var en spinkel demning for et så stort vann, men får vel tro at den holder - og at man beholder dette flotte vannet. 


Stien på vestsiden av vannet er smalere og mer kupert enn stien på andre siden, men mer i kontakt med vannet og mye morsommere.


Frosker på svømmeopplæring.


Jeg bare måtte ta en del ekstra bilder oppover...

Litt opp og ned, men hele tiden med utsikt til vannet.


En titt sørover.


Like ved der tverrstien kom fra Jensberget, går det et tråkk ut på en flott halvøy.


Et fantastisk fint sted for en rast og en dukkert (når det blir litt varmere i vannet)...


Utsikt sørover...


Utsikt nordover...


Øya i Fløyta.


Badeplassen i nordenden av vannet.


Kryssing av Kvernbekken. Lite vann og lett å komme tørt over.


Kvernbekken renner ut i Fløyta.


Fra badeplassen.


En frosk på land...


Et lokalt ektepar på tur. Det ble en kort hyggelig prat. Dette var de enste jeg møtte på 3,5 time i dag, like mange som jeg møtte på turen for to dager siden (også da i nærheten av Fløyta).


Det er god plass rundt gapahuken, og tønnegrillen står klar.


Skogbilveien går helt ned til vannet, og på kartet er det merket med P, noe som tyder på at det kanskje er lov å kjøre inn hit (?). Veien går opp ved bommen der jeg parkerte for to dager siden.


3-400 meter fra badeplassen krysser jeg skogsbilveien oppover mot Fjølungen. Blåstien går over haugen øst før vegen den første kilometeren.


Flott i lett motbakke...


Nesten plen på toppen...


Stien kommer ut på veien en kilometer sør for Fjølungen.


Avslappende å følge skogsbilvei et stykke.


Her ender veien ved Høgmyra. Fjølungen ligger på andre siden av myra.


Plankesti inn mot Fjølungen.


Fjølungen. Jeg googlet meg til at hytta eies av Berit og Ole Svennebye, og at hytta har vært i familiens eie siden tidlig 1900-tall. Her har man arrangert Langfredagsgudstjeneste i friluft i snart 20 år, men i år måtte det avlyses på grunn av Korona-pandemien. I det jeg passerte hytteveggen (der stien går) hilste jeg på en dame som koste seg i sola i hytteveggen, det var kanskje Berit...


Bak hytta er det skiltet videre mot Grasmyrkoia.


Fjølungen ligger idyllisk til på en liten knaus.


Stien videre startet gjennom et stort hogstfelt, som nå var blitt til åpen fin ungskog.


Kryssing av Grasmyrbekken.


Fin og tydelig sti gjennom skogen. 


Her kommer jeg til Ertsrudvegen, skogsbilvegen som ender opp litt bortenfor stikrysset.


Jeg må jo ta en liten avstikker til Grasmyrkoia.


Grasmyrkoia består av et gammelt og et nyere bygg.


Gamlekoia var finest, men taket så litt dårlig ut.


8,1 km ut i et eller annet skirenn, antagelig i den tidligere løypa til Fyrivangløpet. Synes å kjenne meg igjen fra den ene gangen jeg gikk dette skirennet (1984) i den 32 kilometer lange løypa med start fra Skogbygda skole. Jeg er nå 6-700 meter inn i Odal kommune og Innlandet fylke.


Det var bare 2-300 meter ned til veien igjen.


Ertsrudvegen - som jeg fulgte ca 1 km.


Her er jeg ved Gåsva.


Hytta her er såvidt oppestående...


100 meter lenger etter veien går blåstien sørover igjen mot Fløyta.

Grasmyrbekken danne sin egen fløyte...eller heter det Kvernbekken allerede her (?).


Første deler av stien fulgte bekken  på den ene siden og ei myrevje på andre siden.


Den som har laget dette bordet har enten vært fryktelig sterk, eller hatt maskinkraft til hjelp. Spørsmålet nå er når stubben svikter.


Noen som har slåss... her var det masse dun!


Fin og blåmerket sti. Hele denne runden mellom Fløyta og Fjølungen er en fin skogstur på mye bedre og tydeligere stier enn jeg hadde ventet.


To kilometer gikk lett i slikt terreng...


Jeg er nå like ved Brusmyra - i bakre kant av bildet. Jeg er tørst og kunne godt tenkt meg en brus, men.... 


Jeg skal følge skiltingen mot Fløyta. Ca 500 meter langs skogsbilveien i starten.


Kanskje noen tok meg for å være et eller annet dyr?

Der borte går stien sørover mot Fløyta.


Her traff jeg på Kvernbekken igjen... også her var det ei fløyte.


Tydelig og blåmerket sti.


Noen våtere partier, men ikke nok til å bli våt på bena så tørt som det er i skogen nå.


Marmorfjell!


Det var 6-700 meter langs denne stien ned til Fløyta.


Fløyta ved gapahuken og badeplassen.


Nå skal jeg følge østsiden av vannet, men jeg skal ikke til Betel (som ligger nesten nederst i Husåsvegen).


Stien deler seg, men samles på nytt lenger fram.


Litt mer avstand til vannet her enn fra stien på vestsiden.


Ca 500 meter fra badeplassen går det en sti ned mot vannet.

Stien fører til en flott rasteplass.


Nordover Fløyta med utsikt mot badeplassen.


Her ser jeg over til rasteplassen på andre siden av Fløyta.


Utsikt sørover mot demningen.


Jeg er tilbake på hovedstien sørover langs Fløyta.


Sidedemning det jeg superenkelt balanserte på muren. Hadde det vært 2-3 meter ned på hver siden hadde jeg ikke klart det...


Muren er fra krigsårene.


Enda en flott rasteplass, nesten nede ved demningen.


Tilbake ved demningen.


Ikke mye vann i Kvernbekken nå. Terrenget vitner om perioder med betydelig friskere vannføring.


Denne gangen skulle jeg rett fram mot Hauerdalen, og ikke nordover langs vannet. Bildet er tatt den retningen jeg kom.


På haugen ovenfor demningen treffer jeg nok en stolpepost, men denne sto opprinnelig nede ved demningen, og er nok bare flyttet for moro skyld. Uansett skulle den og de andre stolpepostene jeg så vært tatt inn.


Dagens siste (lille) bakketopp.


Takk til de som rydder vekk vindfall!


Naturens kunstverk.


Stikrysset ved Ersgrova, 2-300 meter øst for Hauerdalen.


Rett fram ender stien i en hage, så jeg gikk litt tilbake og tok hogstveien på oversiden.


Her kommer jeg ned på veien uten å gå gjennom en privat hage.


Litt opp i bakken ligger plassen Lia.


Og her er hagen jeg ikke ville gå tvers over ... 

Nede i idylliske Hauerdalen venter bilen tålmodig.

I sommertemperaturer må jeg huske å ta med meg litt drikke og næring. Ble tidlig slapp i dag i det flotte sommerrværet, og droppet tidlig jogginga - for å spare på kreftene. Da er jeg ferdig med stiene i Husås- og Liagrenda, neste tur blir til den høyeste toppen i Nes.

Nes Blåstiprosjekt 2020
Etter fem år med masse stolpejakt trengte jeg en ny og litt annerledes utfordring, og for dette året falt valget på det jeg kaller "Nes Blåstiprosjekt 2020". Det kom et nytt turkart for Nes Kommune i 2018, med angivelig over 400 km med merkede turstier. Jeg tror det er mer - og ved å gjøre dette til rundturer som inkluderer også andre stier og veier, ser det det ut til at jeg lander på ca 50 turer og 700 km. Dette skulle jeg etter planen gjennomføre sommerhalvåret 2020, men det blir visst vinter/vår-prosjekt i stedet på grunn av en usedvanlig snøfattig vinter. Rekkefølgen blir litt vilkårlig, men jeg gjør nok ferdig område for område. Jeg overlater til andre å dokumentere de historiske detaljene, bl.a. arrangerer Nes Turlag  som arrangerer fine vandringer hver tirsdag - som dokumenteres på Nes Turlags  facebookside. Sjøl vil jeg skrive mest om hvordan det var å finne fram, om stienes beskaffenhet og hva jeg så på min veg. Kartet er detaljfattig i målestokk 1:40.0000 og 20 meter ekvidistanse - så jeg vil nok bruke andre kilder for å forberede noen av turene.

Tur #01  08.01. Sagstusjøen-Røsåsen-Langvatn
Tur #02  10.01. Bjørkeli-Høgda-Lundbergseter
Tur #03  16.01. Lundberghytta - Osthaugen -Nevertjennet - Ynsseter - Høgda
Tur #04  19.01. Høgåsen -Langvasslia - Storlia - Sagstusjøen
Tur #05  21.01. Trinborg - Mørkholtet - Brustadsaga - Myrvika - Høgåsen
Tur #06  23.01. Sagstusjøen vest
Tur #07  26.01. Aulihøgda - Vindmyrhøgda - Røsåsen
Tur #08  29.01. Torstua - Urdsberget - Vindmyrhøgda - Frikollen
Tur #09  02.02. Skøyenåsen - Skøyimyra - Jansberg
Tur #10  04.02. Slemdalen - Knefallmåsan - Eievarden - Seterstøa
Tur #11  07.02. Folbergsætra - Opptjenn - Slolia - Røsåsen
Tur #12  10.02. Seterstøa - Almåsen - Flæmman - Eievarden
Tur #13  13.02. Rakeie - Buhol - Håkalia - Skøyensætra
Tur #14  18.02. Rabbillen rundt - Brattlia - Rakeie
Tur #15  26.02. Dragsjøhytta - Årnes
Tur #16  29.02. Veslesjøen - Bjørnenga - Lundbergåsen
Tur #17  03.03. Dragsjøen Rundt - Fallmyra
Tur #18  06.03. Børsonstua - Dragsjøhytta - Veslesjøhøgda
Tur #19  09.03. Lundbergåsen - Tretjenna - Kjussæter - Folvellsæter
Tur #20  16.03. Børsonstua - Drognessæter - Folvellsæter - Gørrtjenn - Tyrigravtjennet
Tur #21  18.03. Brauterfallet - Udnesæter - Bergesæter - Øysjøen
Tur #22  20.03. Tresjøene - Langtjenn - Falltjennet - Tyvknattane - Brautersæter
Tur #23  22.03. Lærerinnestien - Tresjøene - Gørrtjennslottet - Vaskesjøen - Auli krk
Tur #24  27.03. Fjellfoten - Finnholtsjøen - Kjerkehøgda - Vindmyra
Tur #25  28.03. Korpåsen - Finnholtsjøen rundt
Tur #26  30.03. Haga Skytebane - Mordermyra - Mysmerstolen - Finnholtsjøen
Tur #27  04.04. Auli - Rånåsfoss - Tandbergfjellet - Toreidfjellet
Tur #28  05.04. Glommastien Årnes - Hennisand - Ynskroken
Tur #29  07.04. Tomteråsen - Udnes - Hvamshaugen - Hvam
Tur #30  08.04. Udnes - Badstudalen - Hvamsåsen - Jagastadfjellet
Tur #31  09.04. Neskollen - Hvamsetertjernet rundt - Hvamsåsen div.
Tur #32  11.04. Henniskogen - Holtfjellet - Røverskansen - Putten - Tangen
Tur #33  13.04. Vormsund - Golfbanerunden - Kirkeruinene - Elvemøtet
Tur #34  14.04. Tesiåsen - Eventyrskolen - Kulmoen
Tur #35  16.04. Funnefoss - Oppåker - Hebergåsen - Bjertnes
Tur #36  18.04. Ingeborgrud - Skårerberget - Bårhaugskogen
Tur #37  20.04. Husås - Dysttjennet - Berte Brenna - Ovnsberget
Tur #38  22.04. Liagrenda - Fløyta - Jensberget - Fjølungen - Gåsva

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar