fredag 24. april 2020

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #39 Ihlangsvangen - Steinsjøen - Ursknappen - Utsjøgruva

Det er litt flaut, men det tok altså 32 år som Nesbu før jeg første gang besøkte bygdas høyeste punkt. Forklaringen er at jeg i mange år bare løp der det var orienteringskart, og senere som langdistanseløper bare der hvor jeg fikk fine runder. Til Ursknappen er det til/fra-løype. På tre timer møtte jeg ingen andre tobente...

Temperaturen var bare det halve av de to forrige turene, +10C i dag, så nå var jakke og lange benklær antrekk igjen. Selv om det blåste en del i åpne områder var det supert turvær. På denne turen rundet jeg 600 km på "blåsti-prosjektet"mitt, status etter de 39 første turene er 617 kilometer.

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #39
Ihlangsvangen - Steinsjøen - Ursknappen - Utsjøgruva
18,8 km / 551 høydemeter / 3:00

Turen fra Migerdalen til Ursknappen startet på skogsvei - men halvveis mot Steinsjøen var det sti resten på en veldig bra merket løype - men du kommer neppe tørrskodd over myrene her unntatt på den tørreste sommeren. Runden om Djupdalen var bare (godt) merket over åsen ved Utsjøgruva. Ellers ble det transportetapper på skogsbilvei til/fra Ihlangsvangen, i fint skogsterreng.

For å komme inn til Ihlangsvangen innenfor Fallet i Skogbygda, må man betale bompenger rett bortenfor Fallet gård. Skiltet som pekte til Ursknappen hadde ramlet ned, så jeg støttet det opp mot skilttavla.

Bjørnsbu ved Ihlangsvangen  - som er åpen for turgåere - har fått navn etter primus motor og løypekjører Bjørn Erik Lien i Steinsjøens venner. I utallige år har han kjørt løyper her, og disponerer nå en stor moderne løypemaskin i felles eierskap med Halmsås og omegn skilag, Fenstad Skiklubb og Nes Skianlegg. Herfra går det flotte skiløyper fra tidlig på vinteren til sent på våren. Selv i år var det kjørt løyper med stormaskin til ut i februar (altså en måned etter at jeg startet med blåstiturene på barmark i skogen øst for Årnes). De årene jeg gikk mest på ski ble det mange turer herfra før det var gode nok løyper fra Fenstadsiden.

Du får litt "bonus" på disse kilometerangivelsene. Det er f.eks. 7 km til Ursknappen i følge GPS-klokka mi.

Etter en drøy kilometer ligger fine Mariushytta 50 meter fra Dalsvegen

Greit med en graver lett tilgjengelig i områder med mye hogst...

Lenger opp i Migerdalen ligger "Katthult"-hytta og plassen "Dalen".

Stort vedlager ved Dalen, 4-500 meter før velteplassen dit det tydeligvis er lov å kjøre med bil.

Dette skiltet skulle nok ikke vært her. Antagelig er dette og annen skilting fra 2014, da Steinsjøen venner fikk støtte til skilting av løypene her inne. Dette har nok stått ved velteplassen lenger inn.

Dalen.

Her ved velteplassen er det mulig å parkere sommerstid. Da sparer man 2,5 km langs veien, hver vei. Her har nok skiltet som sto ved ved-garasjen vært plassert tidligere.

Veien videre er "sperret" med en bukk. Om det er fordi det ikke er lov å kjøre videre, eller fordi man har jobben med utbedring av veien det Steinsjøbekken krysset, vet jeg ikke. Veien er jo kjørbar enda 1,5 km.

Her har man åpenbart jobbet med utbedring etter at vårflommen i Steinsjøbekken har herjet.

Det er lite vann i bekken nå. Fossen starter lenger opp med flere småfall.

Stor rødfarget stein langs veien...

Det var bratt opp bakken fra Migerdalen. Her er det mulig å ta seg en hvil....

I s-svingen på toppen av det bratteste partiet går det en sti de 4-500 meterne over til Elgheimvegen - der skal jeg avslutte dagens tur.

Vei, men likevel veldig fint innover langs Steinsjøbekken.

Bekken ble krysset flere ganger.

Hit til Vogstadsetra er det kjørbar vei.

Alle skiltene peker til steder jeg passerer på turen videre.

Videre mot Steinsjøen følger stien en traktorvei... ganske røff i enkelte partier.

Oi, her på 400 moh var det litt snø i skyggepartiene.

Traktorveien videre...

Her savnet jeg merking, men her går altså "sykkelveien" mot Utsjøen vestover. Kommer tilbake hit etterpå...

Flott hvitt marmorfjell, jeg burde vel vasket vekk rusk og rask først, for den var flottere i virkeligheten enn på bildet.

Røft selv for en traktor her. Det var mange myrpartier, og jeg ga tidlig opp å holde meg tørr på bena. Og, når du først er våt er det enklere - da er det bare å dure rett over vann- og gjørmehullene.

Snøen lå stort sett bare i myrpartier.

Blåmerkingen var imponerende selv på traktorveien opp til Steinsjøen.

Ikke bratt, bare jevnt oppover.

Da ser jeg Steinsjøen.

Steinsjøen 426 moh er fortsatt delvis islagt.

Fra Steinsjøen blir det smal sti videre, kjempegodt merket, men obs - mye myr.

Steinsjøbekken starter her ved den lille damluka. Et par ender skvatt opp fra bekken da jeg kom...

Steinsjøen er et idyllisk skogsvann som ligger på fylkesgrensen mellom Viken og Innlandet, halvt i Nes og halvt i Odal

Motbakke og myrlendt, gleder meg til å løpe andre veien her. Oppover er det tungt i myra.

Du kunne stort sett hele tiden se fra blåmerke til blåmerke. Dette er en av de best merka stiene jeg har vært på i Nes så langt...

Steinsjøberget, 466 moh.

Mye myr den siste kilometeren.

Her fra Jonsokmyra.

Ikke mulig å gå feil....

Rabbtjennet er islagt.

Like etter Rabbtjennet støtet vi på en skikkelig fjellvegg, som skal følges videre på blåsti i myra.

Snart toppen?

Nei, ei lita myr til skal passeres. I dag kunne jeg jogge oppe på isen.... sank ikke ned i myra.

Her fortsetter stien inn i Odal, retning Sand og Storsjøen. På baksiden av treet når du kommer fra Steinsjøen er det skilt som peker til Ursknappen.

Tydelig og fin sti her også.

Der oppe er toppen.

Fin plass for en rast... Den som har satt opp kassa for kjentmannsmerket var enten veldig lang, hadde noe å stå på, eller det var vinterstid med en halvmeter snø. Jeg fikk ikke hånda ned i den kassa!

Det flagges, så noen visste nok at jeg kom i dag!

Her er jeg altså. 32 år etter at jeg flyttet til Fenstad i Nes - og første gang på Ursknappen. Det var en super tur fra Migerdalen og opp hit. Bare 501 moh, men altså høyest i kommunen.

Har Uri Geller vært her? Hva er poenget med den skjea?

Da skal jeg samme vei tilbake mot Vogstadsetra.

Tilbake ved Steinsjøen og gløtt av sol.

Hit må jeg tilbake på sommerstid!

Denne gangen var jeg klar med fotoapparatet, og fikk så vidt med den ene av endene, som nok en gang skvatt opp da gammel'n kom.

Tilbake til "traktorstien"

Her tar løypa av mot Utsjøen.

Fin sti i starten... men ikke blåmerket.

Et langs hopp over Steinsjøbekken...

Eller via et smalere parti lenger bort... Her lå det materialer til en planlagt klopp (?)

Her  gikk jeg nesten feil. Ikke lett å se stien der der er mye gress.

Oppover lia...

Her kommer jeg til enden av hogstveien som går ned til Utsjøen.

Der stien kommer opp på veien har Nes sykkelklubb en turkasse.

I svingen ved høyeste punkt på veien ga kartet inntrykk av at det skulle være et utsiktspunkt.

Jeg tok en tur oppover hogstveien, men uten skilting var det umulig å de hvor utsikten evt var.

Veien videre fikk i nedoverbakke mot Utsjøen.

Her kommer jeg ned til Utsjøvegen ved Utsjøbråten. Lokalt sier man "ussjøn".

Bare 100 meter nordover langs veien går der en sti vestover, men det er ikke skiltet eller blåmerket, som kartet kan gi inntrykk av.

Det var kun et skilt mot Ihlangsvangen ...

... og en flott hjertestol laget av en motorsagkunstner.

Det går et par tråkk på nedsiden av veien - de samler seg litt lenger ned.

Her har det vært noe, en låvebru?

Det knaset i grankongler da jeg jogget innover her.

Det var mange slike grøfter på tvers av stien...

Vær obs på mye tørrkvist som kan skade øynene om man ikke følger med.

Midveis på denne ca 1 km lange stien på nedsiden av Utsjøvegen kom jeg til "Fløyta" som lå midt i et hogstfelt.

Selv om taket gir etter vil nok de laftede veggene holde seg oppe i flere tiår ennå.

Jeg måtte gjette litt for å finne stien videre.

Her har jeg kommet ned på skiløypa som krysser Kampåa rett etter utløpet fra Utsjøen. Her går Fenstadrunden, og her har jeg kommet utallige ganger på skiturer fra Fenstad.

Like ved der skiløypa kommer opp har dette flotte skiltet havnet i kvisthaugen. Jeg snudde det så i alle fall teksten var synlig. Litt rart at disse flotte skiltene her og i Migerdalen ikke sto oppe, de er jo ganske nye...

På andre siden av veien går blåstien opp i lia, og her var det både skiltet og blåmerket, men jeg ikke på forhånd klar over at det var en severdighet her oppe.

Samme fine blå merkene som opp til Ursknappen.

Vindfall betyr litt klatring og litt6omvei.

Nydelig sti over høyden videre.

...og godt merket...

Jeg så på det digitale kartet at stien gjorde en sving mot en trang dal, og dette er altså årsaken.

Utsjøgruva - en av gullgruvene til Gullverket litt lenger nord på Eidsvollsiden av kommunegrensen

Jeg bommet totalt på kamerainnstillingen... men her er i alle fall kløfta inn mot gruvegangen.

Dette så jo spennende ut.

Hadde jeg ikke vært alene ville jeg tatt turen de 17 meterne innover her.

Fra oversiden kan man lett havne ned i kløfta. Noen plastbånd som har vært her lå litt strødd i terrenget.

Flott sti videre mot Migerdalen.

Her kommer jeg ned til veien der skiløypa mellom Ihlangsvangen og Utsjøen går. Det er skiltet med "Gruva".

200 meter lenger ned går stien/skiløypa ned mot Hvitmåsamyra. Veien slutter rett nedenfor.

En syklist i nærheten?

Nei, denne har nok stått her en stund. Denne minner om sykkelen jeg brukte i det eneste sykkelrittet jeg noensinne deltok i. Det var førsteutgaven av "Eventyrrittet" - en svært teknisk 45 kilometer terrengsykkelritt med start fra Skogbygda skole i august 1996 - det løypene gikk i deler av terrenget jeg har vært i dag.

En eneste av deltagerne hadde en tung tursykkel - med bagasjebrett. Det var meg! Min gode venn Juul Sverre Stener - noen år tidligere en av Norges beste skiløpere - pekte på sykkelen ved start og lurte på om det var jeg som eide den handlesykkelen. Det var det, og jeg kom meg faktisk inn til 6. plass av 10 ryttere i M45-49 (Juul Sverre vant) og ble 64 av 84. At jeg hadde 20 ryttere bak meg var fordi jeg var bedre løper enn de fleste syklistene i feltet, og i mange partier måtte man løpe ved siden av sykkelen på svært rufsete og gjørmete stier.

Det er tungt å jogge over slike myrer, men lettere enn å gå, siden man da synker mer ned i myra.

Det ble tørrere etter hvert.

Her kommer jeg til Migerdalen.

Og her skal jeg opp den bratte bakken en gang til.

Lenger ned i lia ser denne steinen ut som ei hytte ( i alle for for en med gubbesyn).

Denne gangen skal jeg følge sykkelstien (ikke blåmerket verken på kart eller i terrenget) de 6-700 meterne over til Elgheimvegen.

Det var sykkelmerket!

Noen litt tekniske partier, men mest flott sti som dette.

Her hadde jeg tenkt meg en liten avstikker til hytta på Elgheim, men glemte meg bort, og tolk til høyre mot Ihlangsvangen.

Utstyr som får hvile på denne tiden av året.

Skogsbilveien her var nyslåddet og så ut til å være treningsområde for hest. Det ble en lett joggetur de drøye to kilometerne ned til Ihlangsvangen.

Flyttbart jakttårn, det så jo genialt ut. Sikkert en vanlig greie, men jeg har ikke sett en slik tidligere.

Tilbake ved Bjørnsbu og den store parkeringsplassen ved Ihlangsvangen,. Det er mer trafikk her vinterstid!

Dagens runde kunne også vært tatt fra Badstufløyta nord for Skianlegget i Fenstad, eller Odalsvegen, men alle alternativene ville medført" transportstrekk. I dag kunne jeg kjørt videre fra Ihlangsvangen inn til Migerdalen og spart 5 km på vei, men det er nå engang Ihlangsvangen som er utgangspunktet for tur vinter og sommer.

Nes Blåstiprosjekt 2020
Etter fem år med masse stolpejakt trengte jeg en ny og litt annerledes utfordring, og for dette året falt valget på det jeg kaller "Nes Blåstiprosjekt 2020". Det kom et nytt turkart for Nes Kommune i 2018, med angivelig over 400 km med merkede turstier. Jeg tror det er mer - og ved å gjøre dette til rundturer som inkluderer også andre stier og veier, ser det det ut til at jeg lander på ca 50 turer og 700 km. Dette skulle jeg etter planen gjennomføre sommerhalvåret 2020, men det blir visst vinter/vår-prosjekt i stedet på grunn av en usedvanlig snøfattig vinter. Rekkefølgen blir litt vilkårlig, men jeg gjør nok ferdig område for område. Jeg overlater til andre å dokumentere de historiske detaljene, bl.a. arrangerer Nes Turlag  som arrangerer fine vandringer hver tirsdag - som dokumenteres på Nes Turlags  facebookside. Sjøl vil jeg skrive mest om hvordan det var å finne fram, om stienes beskaffenhet og hva jeg så på min veg. Kartet er detaljfattig i målestokk 1:40.0000 og 20 meter ekvidistanse - så jeg vil nok bruke andre kilder for å forberede noen av turene.

Tur #01  08.01. Sagstusjøen-Røsåsen-Langvatn
Tur #17  03.03. Dragsjøen Rundt - Fallmyra
Tur #18  06.03. Børsonstua - Dragsjøhytta - Veslesjøhøgda
Tur #19  09.03. Lundbergåsen - Tretjenna - Kjussæter - Folvellsæter
Tur #20  16.03. Børsonstua - Drognessæter - Folvellsæter - Gørrtjenn - Tyrigravtjennet
Tur #21  18.03. Brauterfallet - Udnesæter - Bergesæter - Øysjøen
Tur #22  20.03. Tresjøene - Langtjenn - Falltjennet - Tyvknattane - Brautersæter
Tur #23  22.03. Lærerinnestien - Tresjøene - Gørrtjennslottet - Vaskesjøen - Auli krk
Tur #24  27.03. Fjellfoten - Finnholtsjøen - Kjerkehøgda - Vindmyra
Tur #25  28.03. Korpåsen - Finnholtsjøen rundt
Tur #26  30.03. Haga Skytebane - Mordermyra - Mysmerstolen - Finnholtsjøen
Tur #27  04.04. Auli - Rånåsfoss - Tandbergfjellet - Toreidfjellet
Tur #28  05.04. Glommastien Årnes - Hennisand - Ynskroken
Tur #29  07.04. Tomteråsen - Udnes - Hvamshaugen - Hvam
Tur #30  08.04. Udnes - Badstudalen - Hvamsåsen - Jagastadfjellet
Tur #31  09.04. Neskollen - Hvamsetertjernet rundt - Hvamsåsen div.