torsdag 16. april 2020

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #35 Funnefoss - Oppåker - Hebergåsen - Bjertnes


Også denne turen gikk i områder jeg for det meste er godt kjent. Strekningen langs Glomma er alltid fantastisk når det er fint vær. Hebergåsen er også et fint lite turområde der jeg tidligere bare var i forbindelse med terrengløp i Halmsås og Omegn-karusellen. De siste 5-6 årene har det derimot blitt flere turer både i åsen og langs elva.

Dagens tur gikk i sol, 10-12 varmegrader og ganske sterk vind. Etter denne turen er jeg oppe i 542 kilometer på "blåsti-prosjektet"mitt. Ca 200 kilometer igjen...

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #35
Funnefoss - Oppåker - Hebergåsen - Bjertnes
13,5 km / 170 høydemeter / 2:20


På kartet er det Den Wingerske Kongevei, Bjertnesrunden og avstikkeren langs Funnefoss Museum og Daskerudstranda som er tegnet inn i blått. Jeg tok også med noen flere stier i Herbergsåsen som er delvis blåmerket. Ca 1/3 av dagens tur var vei, resten sti.


Utgangspunktet for turen var parkeringa til Funnefoss Museum og Daskerudstranda, 2-300 meter fra Funnefossvegen.

Fra parkering går det en bred sti nedover mot Glomma.

Litt etter kommer jeg til Oldtidsvegen, som går langs elva. Her har det vært ferdsel i over 1000 år. Det er faktisk før jeg ble født det!

Tunet ved Funnefoss Industriarbeidermuseum er en veldig trivelig plass. Stien går rett gjennom tunet.

Elva her rett nedenfor Funnefoss kraftstasjon kan være skummel med lei strøm.

Det er lite vann i Glomma, så nå går alt via turbinene. Fossen er i praksis tørrlagt.

Idyll ved Industriarbeidermuséet. Flere av byggene er flyttet hit fra andre steder på Oppåker.

Stien går forbi det nederste huset...

Rasteplass i skogen mellom museet og Daskerudstranda.

Skiltingen av Oldtidsveien / Den Wingerske Kongevei er omfattende.

Her er Glomma elv igjen, men vannet strømmer ganske frist i dette smaleste partiet.

Gjennom skogen mot Daskerudstranda.

Om sommeren er du heldig om det er ledig her en godværsdag.

Daskerudstranda sett fra øst.

Daskerudstranda sett fra vest.

Litt mer info om Oldtidsvegen.

Mellom Daskerudstranda og Frognerstrand Camping ligger den svære Hagenstranda. I skråningen ovenfor stranda bygger man nå 97 små "strandhytter" (35 kvm)...og overraskende mange av de som har kjøpt her er Nesbuer "på hyttetur i egen kommune".

Litt lenger bort ligger Frognerstrand Camping, men her slutter "blåstien" og jeg går tilbake igjen.

Andre byggetrinn er i full gang... ett plan på oversiden, to plan sett fra nedsiiden.

Den gamle kiosken på Hagen Camping fungerer som oppslagstavle.

Gjennom skogen tilbake mot Funnefoss igjen.

Et lite hus i skogkanten!

Og endelig har hvitveisen kommet hit også.

Rasteplass der husmannsplassen Daskerud lå.

Fin utsikt mot elva.

Litt info om Daskerud, opprinnelig husmannsplass under Frogner gård som ligger mellom Oppåkermoen og Uåa.

Blåstien (veien) svinger vekk fra Glomma og inn mot det lille byggefeltet på Fosseidhagen. Plakaten som sier det er forbudt med søppeltømming er bare søppel nå.

Fosseidhagen.

Sandvegen, en snorrett vei fra Fosseidhagen til Oppåkermoen.

Litt ut på jordene ser jeg fine "Lille Heberg" gård. Her brant låven og verkstedet i fjor, men det fine våningshuset slapp uskadd fra brannen.

Fin gammel bebyggelse i utkanten av Oppåkermoen.

I krysset her skal jeg til høyre og følge Den Wingerske Kongevei videre.

Den Wingerske Kongevei gikk altså her, mens Oldtidsveien gikk langs Glomma. Litt senere kommer de sammen over Hebergåsen.

Kongeveien forsvinner ut av boligfeltet og inn mot jordene ved Heberg.


Den flotte "Herbergbroa" ble bygget i 2016.


Her er de som bidro til det...


Veien gikk nok rett over der jordene er i dag, men følger nå jordekantene.


Turveien her var ferdig for et par år siden.


I den nordre svingen ligger en gapahuk som barnehagen i nærheten bruker mye. 


Plassen Råholt passeres...


Her kommer turveien ut mot Funnefossvegen akkurat der veien går inn til Bjertnestunet.


Etter 2-300 meter langs Funnefossveien retning E-16 tar Den Wingerske Kongevei av opp mot Hebergåsen. Gårdene og åsen heter "Heberg...", men ellers brukes Herbergåsen mest i dag, bl.a. på industriområdet i nordenden av åsen. 


Stien / rundløypa på Hebergåsen er ikke tegnet inn på kartet, den følger for en stor del skitraséen. Jeg valgte å hilse på den runden, og mimret litt om tidligere terrengløp her i Halmsås&Omegn-karusellen. Siste gang var i august 1999 da jeg vant foran broder'n. 


Fin sti.


Løypa var delvis blåmerket, og selv om jeg var litt i tvil noen steder fant jeg igjen løypa.


Jeg nærmer meg E-16, trafikken høres godt.


Her går en sti ned mot undergangen  der Funnefossvegen møter E-16.


Her skal man altså til høyre for å fortsette runden.


Litt mer rufsete underlag i fortsettelsen, men litt myrlendt bunn og noen hogstflater.


Gjennom tidligere hogst.


Litt mer røtter enn det man gjerne ser på stier i Nes-terrenget.


Litt småkupert her, men veldig lett terreng.


Savnet merking over - og i enden av - det største hogstfeltet


Men, jeg kom på rett kjøl, og her er jeg framme ved Den Wingerske Kongevei.


Kongeveien er litt steinete nederst i stigningene...


... men er kjempeflott over høyden.


På toppen går det sti til Huldrastuet sørover. Nordover - til høyre den veien jeg kom - går det både kjørespor og sti mot høyeste punkt på Hebergåsen og til mobilmasta like ved.


Stien går inn ved denne lille putten.


Der er toppen.

Like ved kneiser den høye mobilmasta.


Tilbake ved stikrysset på Oldtidsvegen. 


Det går slakt utfor i morsomt knudrete terreng til Huldrastupet.

Restene av stillaset... bakken ble åpnet i 1966, et par år etter at jeg ga meg som skihopper.


På hoppkanten til 25-metersbakken er det en liten bålplass.


Første gang jeg skulle finne bakken her (før det var merket hit) kom jeg nedenfra og havnet i selve stupene ved siden av bakken. Nå er unnarettet og sletta ryddet...så da gjenstår jo bare å sette opp nytt ovarrenn...


Turveien går videre i retning Bjernesgrenda (veien inn til Bjertnestunet). 


Her kommer stien ned mot veien.


Ved veien er det skiltet mot Huldrestupet og den runden jeg nå snart er ferdig med.


Slik ser det ut der stien tar av fra gangveien.

30 meter fra veien går stien videre nordover mot Oldtidsvegen.


Da er "bonusrunden" på 3,5 km unnagjort.


Da er jeg klar for resten av Oldtidsvegen / Den Wingerske Kongevei.


To jenter til hest passerte...fin ridevei dette.

Nesten på toppen ligger "Dansegropa"- som vel hadde sin storhetstid under 2. verdenskrig.


Litt historikk om Dansegropa.



Høyeste punkt på veien over Hebergåsen.


Den gamle kongsvegen Christiania-Stockholm


Fint joggeterreng ned på østsiden, der jeg møtte dagens første turgåere (unntatt jentene til hest altså).


Nærmer meg Glomma og Bjertnesvegen.


Her fortsatte kongeveien fra mot elva og videre nordover. Jeg skal til høyre på den såkalte Bjertnesrunden.



Det starter med en kilometer på asfalt nedover mot fergeleiet.


På andre siden av Glomma kan jeg se Maarud Fabrikker, nå før løvet spretter.


Hvor mange trær ser du på bildet?


Det er idyllisk nedover her.


Her er det en gammel steinbrygge, eller er det gamleveien. Fergeleiet lå jo 100 meter lenger bort...Utsikt mot Eievarden i bakgrunnen. Der var jeg på blåsti-tur 4. februar.


Her ved "Sundet" slutter veien, og blåstien fortsetter mellom jordekanten og elva.


Her gikk det ferge over til Seterstøa helt fram til 1975 - da broa over Funnefoss ble åpnet. Jeg tror ikke jeg var med fergen, men mener å huske at far kjørte innom her en gang på 50- eller tidlig 60-tallet. 


Jeg mener at det også var bilvei over isen her vinterstid.


Sundstua ligger på denne siden, men det var en klokke for å ringe etter fergen på Seterstøa-siden.


Jeg er klar for Bjertnesrunde. I bakgrunnen ser vi Bjertnes gård.

Langs jordekanten. 


Et blikk tilbake på det 350 mål store jordet.


Men  det er fortsatt noen hundre meter igjen i sterk motvind.


Denne robåten har funnet seg ei lun lita evje.


Da er jeg framme ved Bjertnestunet, boligområdet som ble påbegynt i skogsterreng vest for Bjertnes gård for ca 20 år siden.


Parkterreng mellom bebyggelsen og Glomma. 


Flytebryggene ligger ennå på land.


Men livbøya er på rett plass. Haha, her tok jeg en selfie som ingen får se.


Her er det både varsel om usikker is, og en demning (Funnefoss) i nærheten.


Kveldssol nedenfor trappa ved Nabben.


Trappa opp fra elva til tunet der huset på Nabben sto til det ble brent under en brannøvelse i 2003.

Nabben - En idyll ved Glomma
Slik så det ut (Foto: Raumnes) - antagelig under en flom for ca 90 år siden.


Det er ryddet vekk masse kvist og kratt ved Nabben som er et fint turmål for familier.


Krok-bjørka ved inngangen til Nabben.


Langs veien videre var det båre villblomster og viltvoksende hageplanter i veikanten.


Blåveis i elvekanten.


Saxegaard rekkverk, i min ungdom så du slike over alt, nå er de en severdighet.


Siste del av Bjertnesrunden med Fossen gård i bakgrunnen.


Jeg er framme ved Funnefossvegen. Her ser vi broa over Funnefossen.


Stien fortsetter langs elva ved lokalene til arbeidsmarkedsbedriften Kanmer.


Det er stille her nå før vårflommen. Vi ser her en del av fisketrappene.


Under flom er det imponerende scener her...


Turen går mellom de gamle byggene til tresliperiet som lå har og var i drift til 1966.


Litt historikk...


Tresliperiet sett fra andre kanten. Nå er det Snekker-Lars som regjerer her.


Fra Tresliperiet er det en kort veistubb til man er tilbake på Oldtidsvegen.


"Allfarvegen gjennom Nes"...


Det er fint at man har klart å bevare deler av den gamle veien.


Da er jeg tilbake ved Industriarbeidermuséet... det var en fin tur i fint vær selv om det blåste godt. 



Resten av blåsti-turene blir i skogsterreng, de neste i Husås og Skårerberget i Skogbygda.

Nes Blåstiprosjekt 2020
Etter fem år med masse stolpejakt trengte jeg en ny og litt annerledes utfordring, og for dette året falt valget på det jeg kaller "Nes Blåstiprosjekt 2020". Det kom et nytt turkart for Nes Kommune i 2018, med angivelig over 400 km med merkede turstier. Jeg tror det er mer - og ved å gjøre dette til rundturer som inkluderer også andre stier og veier, ser det det ut til at jeg lander på ca 50 turer og 700 km. Dette skulle jeg etter planen gjennomføre sommerhalvåret 2020, men det blir visst vinter/vår-prosjekt i stedet på grunn av en usedvanlig snøfattig vinter. Rekkefølgen blir litt vilkårlig, men jeg gjør nok ferdig område for område. Jeg overlater til andre å dokumentere de historiske detaljene, bl.a. arrangerer Nes Turlag  som arrangerer fine vandringer hver tirsdag - som dokumenteres på Nes Turlags  facebookside. Sjøl vil jeg skrive mest om hvordan det var å finne fram, om stienes beskaffenhet og hva jeg så på min veg. Kartet er detaljfattig i målestokk 1:40.0000 og 20 meter ekvidistanse - så jeg vil nok bruke andre kilder for å forberede noen av turene.

Tur #01  08.01. Sagstusjøen-Røsåsen-Langvatn
Tur #02  10.01. Bjørkeli-Høgda-Lundbergseter
Tur #03  16.01. Lundberghytta - Osthaugen -Nevertjennet - Ynsseter - Høgda
Tur #04  19.01. Høgåsen -Langvasslia - Storlia - Sagstusjøen
Tur #05  21.01. Trinborg - Mørkholtet - Brustadsaga - Myrvika - Høgåsen
Tur #06  23.01. Sagstusjøen vest
Tur #07  26.01. Aulihøgda - Vindmyrhøgda - Røsåsen
Tur #08  29.01. Torstua - Urdsberget - Vindmyrhøgda - Frikollen
Tur #09  02.02. Skøyenåsen - Skøyimyra - Jansberg
Tur #10  04.02. Slemdalen - Knefallmåsan - Eievarden - Seterstøa
Tur #11  07.02. Folbergsætra - Opptjenn - Slolia - Røsåsen
Tur #12  10.02. Seterstøa - Almåsen - Flæmman - Eievarden
Tur #13  13.02. Rakeie - Buhol - Håkalia - Skøyensætra
Tur #14  18.02. Rabbillen rundt - Brattlia - Rakeie
Tur #15  26.02. Dragsjøhytta - Årnes
Tur #16  29.02. Veslesjøen - Bjørnenga - Lundbergåsen
Tur #17  03.03. Dragsjøen Rundt - Fallmyra
Tur #18  06.03. Børsonstua - Dragsjøhytta - Veslesjøhøgda
Tur #19  09.03. Lundbergåsen - Tretjenna - Kjussæter - Folvellsæter
Tur #20  16.03. Børsonstua - Drognessæter - Folvellsæter - Gørrtjenn - Tyrigravtjennet
Tur #21  18.03. Brauterfallet - Udnesæter - Bergesæter - Øysjøen
Tur #22  20.03. Tresjøene - Langtjenn - Falltjennet - Tyvknattane - Brautersæter
Tur #23  22.03. Lærerinnestien - Tresjøene - Gørrtjennslottet - Vaskesjøen - Auli krk
Tur #24  27.03. Fjellfoten - Finnholtsjøen - Kjerkehøgda - Vindmyra
Tur #25  28.03. Korpåsen - Finnholtsjøen rundt
Tur #26  30.03. Haga Skytebane - Mordermyra - Mysmerstolen - Finnholtsjøen
Tur #27  04.04. Auli - Rånåsfoss - Tandbergfjellet - Toreidfjellet
Tur #28  05.04. Glommastien Årnes - Hennisand - Ynskroken
Tur #29  07.04. Tomteråsen - Udnes - Hvamshaugen - Hvam
Tur #30  08.04. Udnes - Badstudalen - Hvamsåsen - Jagastadfjellet
Tur #31  09.04. Neskollen - Hvamsetertjernet rundt - Hvamsåsen div.
Tur #32  11.04. Henniskogen - Holtfjellet - Røverskansen - Putten - Tangen
Tur #33  13.04. Vormsund - Golfbanerunden - Kirkeruinene - Elvemøtet
Tur #34  14.04. Tesiåsen - Eventyrskolen - Kulmoen
Tur #35  16.04. Funnefoss - Oppåker - Hebergåsen - Bjertnes

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar