tirsdag 12. mai 2020

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #48 Vika - Grasåsen - Frilset - Frilsetvangen

Dagens tur var ikke med i den opprinnelige planen, som altså er å besøke alle blåmerkede stier på turkartet til Nes kommune fra 2018. Løypene ved Frilset, på grensen mot Eidsvoll var ikke tegnet inn på kartet, men min gode venn Tor Strand som var obs på turene mine fikk jo gitt meg tilbakemelding på det for en tid tilbake.

Det er Frilset Vel som vedlikeholder løypene fra Frilset og over Grasåsen. Løypene er merket  i ulike farger, rødt, gult og hvitt, og vi snakker om virkelig bra merking og overraskende flotte stier - som jeg aldri har vært på tidligere, slik det lett blir når stier ikke står på turkartene.

Det var den kaldeste turen på lenge, 3-4 varmegrader, og noen snøfjoner i lufta underveis på kveldsturen, men litt solgløtt i starten. Etter dagens tur er jeg oppe i 765 kilometer på Blåstiprosjektet mitt. Kun fire turer - alle på Brårud - igjen.

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #48
Vika - Grasåsen - Frilset - Frilsetvangen
16,1 km / 439 høydemeter / 2:50

På 80- og 90-tallet løp jeg mye orientering på Nes O-lags kart over Grasåsen, men det var svært sjelden (jeg:aldri) vi la løyper eller løp i lia ned mot Frilset og områdene mellom Grasåsen (toppen) og Lågsjøen.

Det var mye hogst i det området og mye grønne områder (tett skog/kratt) på dette kartet fra 1987/1990. Nesten all orientering foregikk derfor sør for Lågsjøen.

Frilsetløypene var et veldig positivt bekjentskap i dag, og glimrende merket i mye flott terreng.

Også på denne siste turen i Fenstadmarka valgte jeg å starte ved Vika, langs Kampåvegen (bomvei 40 kroner) litt nord for Nes Skianlegg. Her er det gode parkeringsmuligheter. Dersom man bare skal på stiene mellom Frilset og Grasåsen er Morstad er fint utgangspunkt, men her må man i tilfelle parkere i veikanten eller gå et stykke.

Det ser litt rart ut med den høye gangbrua ved siden av veien her ved Marrahølen, men er du her under vårflommen forstår du hvorfor.

Etter den alltid tunge startbakken opp fra Vika, kommer jeg til turløypene.Jeg skal følge ruta rett fram, der det i følge skiltene bare er skiløyper og ikke turløyper. Det stemmer ikke i det hele tatt.

Turløypene forsvinner inn til vestre her hvor veien går opp til Offervangen på haugen like ved.

Nytt stikryss, her skal jeg til venstre der det nye skiltet peker mot skianlegget, og en annet skilt nedenfor peker mot Svensrud (Frilset)

Det er tett mellom stikryssene her, og jeg skal fortsatt mot Svensrud. Dette er stien mot Igletjenna.

Stien er en blanding av myrpartier og tørr fin sti.

..noen partier var riktig så våte...

..og andre steder var det helt supert...

Her er jeg ved Igletjennmyra. Jeg legger ikke merke til skiltet som står litt til venstre for stien,og stien som tar av er ikke lett å se i myra.

På andre siden av myra kom jeg til løypekrysset der jeg var på forrige tur, rett sør for Igletjenna. Jeg må 100 meter tilbake igjen.

Her er skiltet jeg ikke så da jeg kom fra andre kanten.

Det var blåmerket på stien som skal ende opp ved Lågsjømyra.

I starten var det åpen stor skog.

Så var det tettere i noe som var et hogstfelt for kanskje 15-20 år siden.

Stien var smal, men lett å følge.

Igletjennbekken krysses.

Dette store hogstfeltet kjenner jeg igjen, her kom jeg på tvers på forrige tur.

Jeg kom fra stien rett fram på bildet, til høyre er altså stien ned mot Lågsjøen, til venstre mot Grasåsen. At det er skiltet til "Gml. boplass" skyldes vel at Fenstads blåmerking stopper der, og Frilset Vels merking fortsetter mot toppen, eller at en del av denne skiltingen er til de gamle boplassene (ref Fenstadkartet ca 2000 med 46 boplasser) og ikke til andre turmål.

Over Lågsjømyra.

Gjennom litt tørrere skog.

Her fortsatte turstien mot Svensrud tidligere, men nå har det kommet en sti som går litt lenger nord - som jeg nå ser etter. Her gjør blåstien mot Grasåsvangen en skarp høyresving.

Da jeg jogget forbi her på forrige tur lurte jeg på hvorfor det var både gul og blå kloss, jeg forsto ikke at dette var et stikryss. Dette er stien jeg nå skal sjekke ut. Først de 3-400 meterne over mot stien som kommer fra Igjetjermyra.

Her er jeg i stikrysser det jeg kom på forrige tur. Da først forsto jeg at den gule Svenrudløypa gikk inn her. Nå skal jeg følge den til Svensrud.

Det var ikke mye sti å se mellom de to blåstiene, men det var veldig tett gulmerket.

Kanskje blir det tydeligere sti her en gang.

Merkingen var i alle fall imponerende.

Her er stikrysset der jeg krysser stien opp mot Grasåsen. Når man kommer denne veien ser man stikrysset.

De fleste kommer nok fra Lågsjøkanten, og inn denne veien var gulstien mye mer brukt.

Tydelig sti i lettløpt terreng og tydelig gulmerket.

Alderen på skogen tyder på at det om ikke alt for lenge blir hogst i området.

Like før Korsvega kommer jeg ut på en hogstflate som er i ferd med å vokse igjen .

Her var det hengt opp noen ekstra bånd, det er sikkert tett - og vanskelig å se stien her på sommeren.

Jeg hadde googlet Korsvega uten å finne det på noe kart eller omtale. Det er altså her hvor stien fra Svensrud skiller lag.

En rød sti rett mot Grasåsen og den gule til Igletjenna og deretter til Grasåsen fra baksiden.

Jeg følger den gule og røde helt ned til Svensrud. Merkingen i gult/rødt er lik den Feltartilleriet brukte i marka ved Gamlebyen i Fredrikstad da jeg var der i militæret i 1970.

Litt nedenfor Korsvega kom jeg til en sti jeg ikke var obs på. Det var en "missing link" - som var der likevel, og som gjør at man få en flott runde i terrenget uten å løpe en kilometer på Svensrudvegen.

Jeg følger stien videre, er jo alltid spent på hvordan stier er merket der de tar av fra vei.

hmmm, dette er slik jeg IKKE liker det. Stien ender på privat grunn.

Siden det her var merket ned hit og ingen alternative stier, gikk jeg langs garasjeveggen ned innkjøringa til husene på Svensrud. Det er mulig stien gjorde en brå sving utenom husene mot der gamlestien kom ned litt til høyre for husene på bildet.

I sterk motvind følger jeg Svensrudvegen nordover. I skogen trodde jeg det var vindstille i dag, men det var det ikke på noen måte.

Bekkeblomster, en av mine favoritter da jeg som ung gutt var over middels opptatt av herbariet mitt.

Lekkert...

Etter en kilometer på Svensrudvegen er jeg ved Morstad, og dette ser ut til å være den mest brukte stien inn på stiene mot Grasåsen.

Jeg glemte å fotografere kartet på tavla, men det ser ut som det har den gamle sørligste gul-løypa inntegnet og ikke den jeg kon nedover mot Korsvega.

Det starter med traktorvei i jordekanten.

Der er felles løype et stykke.

Etter ca 400 meter deler stien seg, gult opp mot Grasåsen, rødt til høyre mot Korsvega og deretter opp mot Grasåsen og Hvilesteinen.

Når Tor fortalte meg om løypene ved Frilset fortalte han ikke om denne flotte tverrstien mellom de to løypene opp mot Grasåsen.

Grønn putt... ikke lenger så fristende for bading, men likevel en idyll.

Supert terreng og flott sti.

Og nesten i overkant godt merket.

Stikrysset nedenfor Korsvega, der jeg jogget ned mot Svensrud.

Et par hundre meter er det merket både gult og rødt.

Her er jeg igjen ved Korsvega, og nå skal jeg følge rød løype opp mot Grasåsen. Det er ikke spesielt bratt, 130 høydemeter på 2 km fra Svensrudveien til Grasåsen.

Også her var det mye finere terreng enn jeg hadde ventet

Furu, med egen stemmegaffel.

Dette er terreng jeg liker!

Ikke mye røtter å snuble i her....

Her går rødløypa til høyre, via Grasåsvangen til Hvilesteinen. Hvitløypa til venstre går rett til Grasåsen, ca 500 meter.

Så langt jeg fant ut var det bare denne korte tverrforbindelsen her - ca 500 meter  - som var hvitmerket.

Hele åsen her var en positiv opplevelse med det reneste parkterrenget.

Det borte er Grasåsen, ingen prangende topp - her er det ganske så flatt.

Ingen tvil om hvor de ulike løypene går, men kjekt å vite hvor stedene det henvises til befinner seg. Nå vet jeg det!

Jeg måtte en liten 50 meters avstikker retning hvilesteinen for å se om rypa var der fortsatt....

Der er'n! Egentlig fantastisk at noe slikt får stå i fred. Morsomt innslag langs stien.

Fra Grasåsen skal jeg nå følge den gule løypa ned til Morstad.

Det var kaldt og litt nedbør natt til i går. Her oppe har det tydeligvis snødd litt mer enn i Vormsund der det kom 2 cm - som lå i to timer. Her må det ha vært mer, siden noe av snøen har overlevd.

Denne løypa går en del nord for de to andre jeg har fulgt i dag, og her har det vært mer hogstvirksomhet de siste årene, men jeg så ingen helt nye hogstfelt.

Godt merket over denne hogstflata.

hmmm, det er lett å følge hogstveier litt for langt. Hvor ble det av gulmerkingen?

Her tar stien inn til venstre. Gulmerket hang litt skjult i buske til venstre for stien, så jeg flyttet det litt mer åpent til ei buske på høyre side. For de som kommer andre veien er uansett ikke dette noe problem.

Det var lange fine partier nedover her også.

Først kom det noen snøfjoner, og nå kommer ei lita haglskur.

Strake vegen!

Bredere og mer "type hogstvei" lenger ned.

Det var tørr og fin vei. Her er jeg ved krysser der rødstien går over mot Korsvega.

Tilbake på Svendrudvegen igjen, i motvinden. Der ser jeg også det gule huset til'n Tor - som tipset meg om stiene fra Frilset. Jeg er sent ute med tanke på mørket, så jeg har ikke tid til å hilse innom.

Midt i mot huset til Tor er det merket turstier videre nordover fra Frilsetvegen.

På flata inn mot rundkjøringa er det hogd på begge sider.

Her ved snuplassen er det også god plass til å parkere. Herfra skal jeg ta min neste tur til Bokkedalen i Eidsvoll , et av mine yndlingsturmål - men alltid tidligere fra Februa ved Styri.

Benkemyraskiltet er for skiløypa, som går litt øst for turstien oppover mot Starrtjennet. Vika 8,3 står det, og det er resten av dagens tur. Egentlig hadde jeg tenkt å ta med runden om Jøndalsvangen og Bokkedalen, men skal snart til Bokkedalen på topp-tur, og senest i vinter var jeg også oppom Jøndagsvangen (til fots). Jeg får holde meg til Nes-stiene i denne omgang.

Dagens positive overraskelser var ikke over. Jeg kan ikke huske å ha løpt i det flotte terrenget fra Frilset og Nordover. Ikke før jeg kommer lenger nord mot Stormåsan og Bokkedalen, og østover mot løypene mellom Vika og Jøndalsvangen.

wow, for en sti! Det var merket i stikryssene, men ikke selve stien, men det var jo problemfritt.

Hit MÅ jeg snart tilbake.

Stien rett fra går til Bokkedalen. Det er mye myr, men de skal visst være plankelagt i stor utstrekning.

Jeg skal til høyre og østover mot Frilsetvangen.

Bra tilrettelagt sti, men kun sporadisk blåmerker å se. Jeg er nå godt inne i Eidsvoll, og er ikke sikker på  om Styri Vel eller Frilset Vel steller med denne løypa.

Det ble en del høydemeter opp fra Starrtjennmåsan.

Her har vi en god gammel barkbillefelle. Kanskje en etterlevning fra den store barkbillekrigen på 70-tallet?

Super sti og terreng over åsen.

Her kommer stien ned til skiløypa mellom Bokkedalen og Frilsetvangen.

Jeg skal oppover mot Frilsetvangen. Dette minnet om en gammel setervei...(?)

Flott turvei, ikke skiløype av myr-typen.

Jeg er framme ved skogsbilveien som går fra Nes-grensen og opp mot veikrysset ved Jøndalsvangen. Her har jeg passert på mange løpeturer og enda flere skiturer. Veien her er en del av traséen til Fenstadrunden.

+4C... jøss, var det så vamt?

Stien ned mot Frilset som jeg har sett utallige ganger, men altså aldri løpt! Nå skal jeg følge veien en kilometer.

Slak utforbakke, men ekkel pukk å løpe på. Omtrent her ble jeg også uforklarlig sliten - og kunne kanskje trengt en hvil på de fine stubbene ved denne lille bålplassen (jegerpost?).

Hit, men ikke lenger går veien.

Ingen skilting videre...

Men 30-40 meter ned løypa var kommunegrensen markert.

Typisk skiløype - vått. Det var bedre å løpe her når det var vanlig sti, før det ble tilrettelagt for store løypemaskiner.

Gml. boplass her også.Må sjekke, selv om bena er tyngre enn tunge.

Ingen merking, men en svak sti innover skogen.

Det var kanskje 200 meter inn hit til Lisvangen - eller det som har vært Lisvangen.

Nede på stien/skiløypa igjen, akkurat her i et tørt parti.

Det var mest tungt og vått...

...og enda våtere.

Der borte øyner jeg slutten på myrene ved Steinsjøen.

Hytta innpå her har ikke ramlet ned ennå. Allerede for 20 år siden var det presenning over taket, nå er det verken presenning eller tak det.

Det var blåmerket opp til Lisvangen.

Siste stikrysset før bakken ned mot Merrahølen og Vika.

På motsatt side av veien for Merrahølen ligger Netsjøen.

Kampåa renner gjennom Netsjøen, og her hvor veien krysser elva er det bare 20 meter mellom Netsjøen og Merrahølen.

Tilbake ved brua over Kampåa. Veldig sliten siste tre kilometerne selv om turen bare var 16 kilometer. Jeg hadde spist for lite, men nå var det rett hjem til en sen middag.

Kun fire turer igjen nå, og det er de mange blåstiene på Brårud og nordover mot Eidsvollgrensen som avslutter dette blåstiprosjektet.

Nes Blåstiprosjekt 2020
Etter fem år med masse stolpejakt trengte jeg en ny og litt annerledes utfordring, og for dette året falt valget på det jeg kaller "Nes Blåstiprosjekt 2020". Det kom et nytt turkart for Nes Kommune i 2018, med angivelig over 400 km med merkede turstier. Jeg tror det er mer - og ved å gjøre dette til rundturer som inkluderer også andre stier og veier, ser det det ut til at jeg lander på ca 50 turer og 700 km. Dette skulle jeg etter planen gjennomføre sommerhalvåret 2020, men det blir visst vinter/vår-prosjekt i stedet på grunn av en usedvanlig snøfattig vinter. Rekkefølgen blir litt vilkårlig, men jeg gjør nok ferdig område for område. Jeg overlater til andre å dokumentere de historiske detaljene, bl.a. arrangerer Nes Turlag  som arrangerer fine vandringer hver tirsdag - som dokumenteres på Nes Turlags  facebookside. Sjøl vil jeg skrive mest om hvordan det var å finne fram, om stienes beskaffenhet og hva jeg så på min veg. Kartet er detaljfattig i målestokk 1:40.0000 og 20 meter ekvidistanse - så jeg vil nok bruke andre kilder for å forberede noen av turene.

Tur #01  08.01. Sagstusjøen-Røsåsen-Langvatn
Tur #17  03.03. Dragsjøen Rundt - Fallmyra
Tur #18  06.03. Børsonstua - Dragsjøhytta - Veslesjøhøgda
Tur #19  09.03. Lundbergåsen - Tretjenna - Kjussæter - Folvellsæter
Tur #20  16.03. Børsonstua - Drognessæter - Folvellsæter - Gørrtjenn - Tyrigravtjennet
Tur #21  18.03. Brauterfallet - Udnesæter - Bergesæter - Øysjøen
Tur #22  20.03. Tresjøene - Langtjenn - Falltjennet - Tyvknattane - Brautersæter
Tur #23  22.03. Lærerinnestien - Tresjøene - Gørrtjennslottet - Vaskesjøen - Auli krk
Tur #24  27.03. Fjellfoten - Finnholtsjøen - Kjerkehøgda - Vindmyra
Tur #25  28.03. Korpåsen - Finnholtsjøen rundt
Tur #26  30.03. Haga Skytebane - Mordermyra - Mysmerstolen - Finnholtsjøen
Tur #27  04.04. Auli - Rånåsfoss - Tandbergfjellet - Toreidfjellet
Tur #28  05.04. Glommastien Årnes - Hennisand - Ynskroken
Tur #29  07.04. Tomteråsen - Udnes - Hvamshaugen - Hvam
Tur #30  08.04. Udnes - Badstudalen - Hvamsåsen - Jagastadfjellet
Tur #31  09.04. Neskollen - Hvamsetertjernet rundt - Hvamsåsen div.