tirsdag 19. mai 2020

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #50 Langtangen Vorma - Høgmyra - Vålerbråten - Nordhagen

Dette var den andre av fire turer i Vestre Fenstad. Jeg knyttet sammen Langtangenrunden ved Vorma med flere av stiene nordvest for Brårud. Dette er et fint turområde uten de store høydeforskjellene, og akkurat runden ved Langtangen kan man jo ta fra Skøyenvegen i stedet for å lage lang runde som jeg gjorde.

Akkurat som i Låveggåsen (forrige tur) er stiene flott tilrettelagt og veldig godt skiltet og merket. Så lenge du holder deg til de merkede stiene går du deg ikke vill her.

Det var en flott vårdag med sol og 14 varmegrader, men lange benklær var greit å ha på grunn av all lyngen.  Etter dagens tur er jeg oppe i 803 kilometer på Blåstiprosjektet mitt.

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #50
Langtangen Vorma - Høgmyra - Vålerbråten - Nordhagen
19,8 km / 381 høydemeter / 3:10
Langtangenrunden - som er en flott tur nede ved Vorma - henger ikke sammen med det øvrige løypenettet, men avstandene var ikke større enn at jeg la det inn i terrengrunden.

Stiene er veldig godt skiltet og merket, med unntak for tversoverstien ned mot Otterstua. Denne tverrstien står på kartet, men er ikke lenger skiltet etter merket på grunn av total ødeleggelse etter hogst.

Runden inn i Ullensaker er bare delvis merket, men går på fine stier og litt vei.

Jeg parkerte langs Vestsidavegen ca 2 km nord for Svanfossvegen. Her går stien går inn mot runden øst for Otterstua og videre til resten av løypenettet nord for Brårud. Her er det god plass til å parkere.

Før jeg tok terrengrunden skulle jeg ha med meg Lantangen-runden nede ved Vorma, en 1,5 km blåmerket tur nede ved elva. Siden det var et stykke ned til elva ble det 5 km nesten bare på vei før jeg kom i gang med runden ovenfor Vestsidavegen. Jeg måtte en stykke sørover fra der jeg parkerte til veien ned mot Heiberg Vestre. Derfra går det en traktorvei ned mot Skøyenvegen - som jeg kunne følge i stedet for å ta hele runden om Skøyen gård.

I enden av veistubben er det er stykke langs jordene før man kommer inn på traktorveien.

Heiberg Vestre sett fra skogkanten.

Det var en kilometer langs traktorveien i slak utforbakke. Lett å gå, lett å løpe.

Her kommer jeg til Skøyenvegen, midt i mot der stien går ned til Langtangen.

Det er en kort, men fin runde, 2,5 kilometer om man tar med vegstrekningen mellom de to stiendene.

Det er skiltet der det trengs.

Her er en fin bru over en liten bekk.

Stien følger kulturlandskapet nedover.

Vorma i sikte, jeg følger traktorvei den siste biten.

Det er rart å se Vorma med så lav vannstand. Det skjer jo bare når man har tappet ned ved Svanfossen 1,5 km lenger ned langs elva - i påvente av vårflommen.

Dette er en nydelig plass om sommeren - når vannstanden er normal.

Langtangenrunden er en del av prosjektområdet til Vestre Fenstad Vel.
Jeg må ta med et lånt bilde for å vise hvor flott det kan være her. (Foto: Gunnar Foseid, nestleder i Fenstad Vel).

På den store sletta ved rasteplassen var det en veltet grill og litt søppel å rydde opp i..

Turen fortsetter ut på selve Langtangen.

Ikke et stygt ord om løvetann når den blomstrer.... pent ugress så lenge det varer.

Som sagt, her er det flott ved normal vannstand.

Selve tangen ut i Vorma er ca 400 meter lang

Med lavvann kommer strendene fram, men Lågenvannet er iskaldt selv etter turen gjennom Mjøsa.

Da er jeg i den bratte bakken opp fra Vorma, traktorvei helt opp til Skøyenvegen.

På toppen er det en gapahuk - ovenfor de flotte ravinene i terrenget ned mot elva.

Det er ikke lett å ta bilder av en bevokst ravine, men det er flott og bratt nedover her.

Det bakkete og delvis ravinelandskapet ser man både på denne siden og ved Valstad på andre siden.

Her er jeg tilbake ved Skøyenvegen. En drøy kilometer opp til Vestsidavegen går langs grusveien  i fint kulturlandskap

Kulturlandskapet over mot Finnskotenga.

Fint stabbur ved Finnskot. I fint vær er slike miljøer vakre...

Nå skal jeg følge Vestsidavegen en kilometer nordover.

En bukett løvetann i vegkanten.

Her går en sti inn mot Vålerbråten, men den stien skal jeg gå på neste tur.

Det står bare Bjørnli der blåstien går inn her. Men dette er et fint utgangspunkt for turer både sørover og nordover i terrenget.

Det starter med 3-400 meter på vei inn til den fine gapahuken der veien ender i en rundkjøring ved Bjørnli.

Litt før rundkjøringa går en sti av vestover mot Sandakertårnet, men fra den stien kommer du også nordover mot Vardehøgda.

Rundkjøringa der veien ender.

Her er en fin gapahuk full av "troféer"

Fra gapahuken skal jeg følge stien mot Amundbråtan.

Det er traktorvei innover til Bjørnlihagen.

Slak fin stigning... i fint terreng.

Her går traktorveien inn til Bjørnlihagen, blåstien fortsetter rett fram.

Jeg tar den lille avstikkeren til den tidligere boplassen.

Låven (?) står fortsatt.

Men våningshuset er revet og/eller brent ned.

Da er jeg tilbake ved stikrysset og fortsetter vestover på blåsti. Det var ikke skiltet i krysset her.

Godt merket og tilrettelagt sti videre.

Tørt og fint gjennom ungskogen.

Her er gamleskiltene festet til bjørka....

... mens nyskiltene har fått sin egen stolpe. Her er jeg framme ved Høgmyrarunden (via Vålerbråtan) som jeg nå skal følge 1,5 runde.

Her kommer jeg til dobbeltkrysset ved "Gapahuken". Det ser ut til at man her bruker Gapahuken som stedsnavn - der er i alle fall skiltet hit fra flere kanter.

Her er gapahuken...som altså er skiltet "Gapahuken" - men som visstnok er Fellebergshuken.

I det første krysset er skiltingen den veien jeg kom...

..og 30 meter lenger bort i dobbeltkrysset er skiltingen den veien jeg skal.

Midt i mellom er gamleskiltene.

Da blir det er skog av skilt ved gapahuken, så led nøye så du kommer riktig videre.

Dette er altså "Kulturstien" nedover mot Vålebråten. Kulturstien starter nede ved Vestsidavegen og ble visstnok ryddet og merket av den såkalte "firerbanden" for 20 år siden.

Her en et morsomt sagn om trollet Thor som tok seg en hvil her.

Thor la hatten sin på steinen ovenfor stien, fortsatt med bena på stien. Bak den steinen var det forresten stolpepost for 2 eller 3 år side, det var første gang jeg gikk denne stien.

Stien videre i fint terreng og ingen hogstfelt...

Du ser alltid minst ett blåmerke framfor deg.

Også her i Myssmørkleiva er det også en fin historie, litt mer sannsynlig enn historien om Thor.

Det er ikke lett å se av bildene, men det er bratt i kleiva ned mot Vålabråtan.

Nederst i kleiva går det av en blåsti mot Nordhagen, ned der skal jeg når jeg har løpt en hel runde til i Høgmyrarunden.

Felleberget er antagelig Fellebergshuken, det som nå er skiltet "Gapahuken" på nye skilt.

Denne bygningen på Vålebråtan kan ikke lenger gjøre nytte for seg.

Men våningshuset står fortsatt...

Jeg tok en liten avstikker ned bakken til Ullensakergrensen i Rømudalen.

Her i Rømudalen kommer du inn på vei- og stinettet mot Kopperudåsen (nord for Nordkisa) og ned mot fv 179 mellom Nordkisa og Brårud.

Jeg snudde her ved informasjonstavle.

Stien mellom Rømudalen og Vålebråtan er blåmerket.

Her er jeg oppe igjen ved Vålebråtan, og klar for å fortsette på Høgmyrarunden.

Jeg fortsette runden, oppover lia igjen - men nå nordover.

Innover i hvitveisskogen...

Noen hadde gjort en kjempejobb med motorsaga for å rydde sti her. Dette ble gjort i forkant av Stolpejakten i 2017 - da var det allerede ryddet her, men stien er tydeligere nå - og det skyldes jo den gode merkingen.

Det var en del høydemeter oppover, og her var det til og med noen små stup, som det er lite av i Nes.

Åpen fin granskog.

Litt før Høgmyra var det et område med veldig mye vindfall.

Men, enten var det ryddet, eller du kom fram under trærne.

Taket på stien.

Her har det vært jobbet mye med rydding.

Siste kneika før Høgmyra. Når man er på tur i skogen blir det mest å være i skyggen selv i finvær som i dag. Til gjengjeld merker man lite til vinden.

Her er jeg ved Høgmyra, og her skal  jeg over myra mot Bjørnlihytta og videre mot "Gapahuk".

Fint skilt ved myra - pyntet med kongler.

Dette stikrysset overså jeg, det var ikke så lett å se at blåstien svingte til venstre. Bildet er tatt utenfra stien. Jeg fortsatte rett fram, men etter 100 meter uten å se blåmerke visste jeg at jeg var feil, så bra merket er jo stiene her.

På rett sti igjen...

Stien følger en av de tørre partiene i Høgmyra, som ble brukt til produksjon av strøtorv helt til 1960.

Langs den tørre landtunga ser jeg sport etter flere plasser der torva var lagret.

På østsiden av myra ligger Sundt-hytta (i følge oppslaget) eller Bjørnlihytta (i følge kartet)?

Skiltingen er den samme flotte på andre siden av myra.

Dette vindfallet som minner om en takstol er en god illustrasjon på Bjørnlihytta i bakgrunnen. Hytta som nå er ganske falleferdig.

Det er satt opp en hvilebenk der stien fortsetter sørover.

Det er mye granskog i dette området, men likevel ganske åpent og fint.

6-700 meter fra Høgmyra kommer jeg til stikrysset der en av stiene hår nordover mot Vardehøgda, mens jeg forsette videre på Høgmyrarunden.

Her kommer jeg til stikrysset der jeg kom opp fra Bjørnli tidligere på turen, derfra er det bare 200 meter til dobbeltkrysset ved Gapahuk.

Denne syklisten fra nabokommunen hadde kommet opp bakken fra Rømudalen og Vålebråtan, den veien jeg løp ned litt tidligere, og skal ned en gang til nå.

Vi hadde en hyggelig prat før han forsvant nordover og jeg jogget videre forbi Gapahuk og nedover Kulturstien for andre gang.

Nedenfor Myssmørkleiva skulle jeg nå inn denne blåstien der det er skiltte mot Nordhagen. Bortsett fra de første 100 meterne ligger hele denne "bonusrunden" i Ullensaker kommune, men den kan være et fint supplement på langtur i Vestre Fenstad. Runden er blå-stiplet på den digitale utgaven av Nes turkart 2018.

Det var et nytt vindfall like etter starten på den blåmerkede stien.

Stien var fin å følge.

Langs denne stuprekka var det så mye overheng at man kunne finne ly i regnvær.

Nedover mot grusveien som går til Nordhagan går det lett på gress-sti gjennom det tidligere hogstfeltet.

Dette stipartiet mellom Høgmyrarunden og gusveien er bare 5-600 meter.

Her kommer jeg ned til veien.

Denne fine skogsveien fulgte jeg ca 1,5 km ned til Nordhagen. Derfra er det bare en kilometer ned til fv179 mellom Nordkisa og Fenstad.

Like før Nordhagen kommer jeg til denne "veibommen". Alle båndene er nok for at syklistene skal se kjettingen, som ellers kunne vært skummel å stupe over. Hadde jeg snudd meg her ville jeg sette stien/hogstveien som gikk skrått tilbake.

Jeg fortsatte de 200 meterne mot Nordhagen, der det i følge kartet gikk opp en sti.

Jeg prøvde meg på traktorsletet som gikk inn fra Nordhagen, selv om retningen var litt feil.

Jeg snudde her hvor det var åpenbart at dette ikke var stien jeg så etter.

Jeg dro tilbake til en annen sti jeg hadde passert, også den mer østover enn jeg hadde tenkt meg.

Det var merket til Ruggesteinen.

Jeg fulgte stien 3-400 meter innover, uten å finne verken Ruggesteinen eller en sti i "riktig retning". På papirkartet er det stiplet en sti som går fra Nordhagen og parallelt med den blåstiplede stien på det digitale kartet. Den stien jeg skulle følge ligger altså litt vest for den stien jeg ikke fant.

Her, rett ved kjetting-bommen går hogstveien skrått tilbake, den jeg ikke hadde sett da jeg kom andre veien. Det var ingen skilting eller merking her.

Det var tørr fin hogstvei oppover lia.

Fine kjørespor å følge, men ingen merking. Det er ca 1 km i slak motbakke fra Nordhagen opp til Svindalsmåsan.

Fra dette hogstfeltet var det "bare" sti videre.

Det var fint terreng og tydelig sti opp til Svindalsmåsan.

Det var noen steder litt leit å se stien, spesielt der man kom til myra og det gikk et annet tråkk til venstre (nordover).

Det var en flott "furumyr"...

Stien var smal, men synlig.

... etter myra så jeg er par gamle blåmerker, som viste at stien her har vært merket tidligere.

Det er ikke lett å se stien der den tar av fra blåstien som går går nord/sør på østsiden av Svindalsmåsan. Men, du ser flere blåmerker her, men disse blir det ganske fort slutt på.

Da er jeg på stien i lyngterrenget nordover  langs myra.

Stien her er tydelig, og godt merket.

På en liten knaus kommer jeg til Arilds plass.

Fra denne bålplassen er det fin utsikt over Svindalsmåsan.

Akkurat her nølte jeg litt, stien delte seg, og jeg måtte gå litt før jeg så neste blåmerke. Jeg valgte høyre, det var riktig.

Det er idyllisk her langs kanten av myra.

Smal, men godt merket sti.

Her har stien svingt vekk fra Svindalsmåsan.

Det skulle bare være et par hundre meter fra myra til neste stikryss.  Her forstår jeg at jeg har kommet for langt,og snur.

Jeg hadde sett et svakt blåmerke på et tre, og det var nok inn det hogstslepet stien hadde gått. Nå følger jeg hogstveien som går i riktig retning...

Her var det også et gammelt merke som viser at stien har vært merket tidligere. På det digitale kartet var stien bare stiplet", men all skilting var tatt vekk i terrenget, og snart skulle jeg forstå hvorfor.

Litt gjengrodd, men OK å følge hogstveien.

Så blir det litt verre...

...og enda verre...men løpbart mellom sporene.

Så er jeg fanget... og på sidene er skogen tettere enn tett.

Jeg kravlet meg langs kantene, og nede i sporene der det var eneste mulighet, men etter tre timer med rene tørre sko var det slutt på den moroa.

Det var mange små bassenger nedover. Heldigvis var det slak utforbakke, så jeg fikk en viss framdrift.

Etter en kilometer gjørmeløp var jeg nede ved Otterstua. Jeg forstår godt hvorfor ikke denne "stien" er skiltet lenger... men jeg måtte jo sjekke'n ut.

Til venstre kunne jeg fulgt veien ned mot Svindak og Vestsidavegen.

Jeg tok til høyre for å komme til stiene øst for Otterstua.

I jordekanten bortenfor Otterstua er det blåmerket og skiltet mot Brårud. Denne stien står ikke på papirkartet, men er korrigert inn på den digitale utgaven.

Stien følger jordekanten ned til bekken....

...og deretter 90 grader til venstre oppover mot Otterstua.

Dette er bekken som renner ut i Langtangsevja.

Fra bekken er det bare 100 meter opp til stirunden jeg løp på forrige tur - mellom Otterstua og lysløypenettet.

Stien her er en traktorvei.

Her går blåstien til venstre mot Brårud, jeg kom fra høyre. Det er ikke skiltet her, så det er fort gjort å havne nede ved veien der jeg har parkert, 100 meter unna.

Turen er slutt, det ble nesten 20 kilometer i dag, en fin tur der det ble litt mer jogging enn gåing.

Skoene var rene før turen ned hogstveien på slutten. Nå er de ikke rene, men de skulle uansett kastes etter turen, de er helt nedslitt.

To turer igjen av Blåsti-prosjektet... gleder meg til de to turene, men ser også fram til å variere trimminga litt mer igjen. På den annen side har dette vært supert i korona-perioden uten konkurranser og nedstengte treningssentre og reiseforbud.

Nes Blåstiprosjekt 2020
Etter fem år med masse stolpejakt trengte jeg en ny og litt annerledes utfordring, og for dette året falt valget på det jeg kaller "Nes Blåstiprosjekt 2020". Det kom et nytt turkart for Nes Kommune i 2018, med angivelig over 400 km med merkede turstier. Jeg tror det er mer - og ved å gjøre dette til rundturer som inkluderer også andre stier og veier, ser det det ut til at jeg lander på ca 50 turer og 700 km. Dette skulle jeg etter planen gjennomføre sommerhalvåret 2020, men det blir visst vinter/vår-prosjekt i stedet på grunn av en usedvanlig snøfattig vinter. Rekkefølgen blir litt vilkårlig, men jeg gjør nok ferdig område for område. Jeg overlater til andre å dokumentere de historiske detaljene, bl.a. arrangerer Nes Turlag  som arrangerer fine vandringer hver tirsdag - som dokumenteres på Nes Turlags  facebookside. Sjøl vil jeg skrive mest om hvordan det var å finne fram, om stienes beskaffenhet og hva jeg så på min veg. Kartet er detaljfattig i målestokk 1:40.0000 og 20 meter ekvidistanse - så jeg vil nok bruke andre kilder for å forberede noen av turene.

Tur #01  08.01. Sagstusjøen-Røsåsen-Langvatn
Tur #17  03.03. Dragsjøen Rundt - Fallmyra
Tur #18  06.03. Børsonstua - Dragsjøhytta - Veslesjøhøgda
Tur #19  09.03. Lundbergåsen - Tretjenna - Kjussæter - Folvellsæter
Tur #20  16.03. Børsonstua - Drognessæter - Folvellsæter - Gørrtjenn - Tyrigravtjennet
Tur #21  18.03. Brauterfallet - Udnesæter - Bergesæter - Øysjøen
Tur #22  20.03. Tresjøene - Langtjenn - Falltjennet - Tyvknattane - Brautersæter
Tur #23  22.03. Lærerinnestien - Tresjøene - Gørrtjennslottet - Vaskesjøen - Auli krk
Tur #24  27.03. Fjellfoten - Finnholtsjøen - Kjerkehøgda - Vindmyra
Tur #25  28.03. Korpåsen - Finnholtsjøen rundt
Tur #26  30.03. Haga Skytebane - Mordermyra - Mysmerstolen - Finnholtsjøen
Tur #27  04.04. Auli - Rånåsfoss - Tandbergfjellet - Toreidfjellet
Tur #28  05.04. Glommastien Årnes - Hennisand - Ynskroken
Tur #29  07.04. Tomteråsen - Udnes - Hvamshaugen - Hvam
Tur #30  08.04. Udnes - Badstudalen - Hvamsåsen - Jagastadfjellet
Tur #31  09.04. Neskollen - Hvamsetertjernet rundt - Hvamsåsen div.