fredag 1. mai 2020

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #42 Inngjerdinga - Vøyenhøgda-Lindberget


Denne turen startet ved Inngjerdinga i Fenstad, og er egentlig en fortsettelse av turen for to dager siden hvor planene måtte endres underveis. Da fant jeg ikke stien over Lindberget nordfra. I dag fant jeg stien sørfra - og det ble en knallfin tur på blåmerket sti over åsen. Stien er utrolig nok ikke markert på Nes Turkart fra 2018.

Etter dagens tur er jeg oppe i 679 kilometer på Blåstiprosjektet mitt. Fortsatt gjenstår 4 turer i Fenstad og 4 turer på Brårud før jeg er i mål. Jeg får håpe på ikke alt for travle dager på jobben....

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #42
Inngjerdinga - Vøyenhøgda-Lindberget
14,1 km / 356 høydemeter / 2:40

Det var den blåmerkede turen jeg var på i dag, der bare er en liten runde ved Inngjerdinga er blåmerket på kartet.

Men, den flotteste turen - og en veldig anbefalt tur - var på blåmerket løype fra Vøyen Sag over Lindberget til Putten, og tilbake igjen. 

Som tur kan man selvsagt ta veien tilbake slik at det blir en runde.

Den østre delen av blåstien som er merket ved Inngjerdinga er fjernet fra det digitale kartet. Blåmerkingen er ikke vedlikeholdt her, men det er fin hogstvei og lett å finne fram. Den kroken på løypa er nok bare noe kluss ved inntegning.

Ved Inngjerdinga der skogsbilveien tar av nordover fra Jellumvegen er det tilrettelagt parkering for 4-5 biler, og det ble utgangspunkr fra dagens tur.


På Lialykkja er bare skiltet igjen.


6-700 meter fra parkeringa tar det av en sti til høyre. Det kan være lett å overse, siden det står litt vekk fra veien.


Litt inn på stien, som er lett å følge, dukker det første blåmerket opp, og stien videre til Råkali er godt merket. Mest tett ungskog i starten.


Det er skiltet ned til Hunsemyra, men ingen sti å se. Ut fra det 20 år gamle Fenstadkartet er ingen av de 46 merkede plassene der nede. Det er derimot Aurholen som jeg er på vei til.


Åpen (hogstmoden?) skog videre...


Ned mot bekkedalen nord for Hunsemyra er det ikke mye undervegetasjon, og tilsvarende god sikt.

 
Heller ikke her ved Aurholen er det rester av bebyggelse. Plassen lå under Nordre Jellum står det på skiltet.

 
Vindfall over stien...


Men oppover lia er jeg på stien igjen.


Jeg fulgte tråkket inn her, men overså åpenbart at stien svingte til venstre.


Det var en smal sti videre, men retningen var feil og det var ingen blåmerker å se.


Her har jeg kommet tilbake til riktig sti.


Stien var ikke like synlig der vegetasjonen var litt frodig, men det var blåmerker å følge.


Hvem glemte å ta med pose?


Flott over høyden.


Fin blåmerking...


Her kommer jeg til krysset der hogstveien (blåsti på kartet) går ned til Guttomstua, der skal jeg avslutte dagens tur. 


Skiltet synes ikke for de som følger hogstveien mellom Råkali og Guttormstua.


Fra stikrysset var det hogstvei videre.
 
Her kommer hogstveien ned til Langvassvegen. Den blå klossen var skjult i grantreet, så jeg fikk hengt den tydeligere siden det ikke var noe skilting her.

 
Rett overnfor der stien kom ut ligger (lå) plassen Råkali. Her er det også en fin rasteplass.

 
Nå er det Jellum jaktlag som regjerer her, og stativet som han forveksles med et huskestativ er vel for oppheng av slakt (elg).


Litt ovenfor Råkali går det en traktorveg ned mot Skjerbekken nedenfor Råkalidammen.


Så veldig kjørbart over bekken er det vel ikke, men greit å komme over for en turgåer.


Her er jeg på turveien (skogsveien) jeg fulgte både oppover og nedover for to dager siden.

Denne veien mellom Greniskogen og Råkalidammen er det sikreste stedet å møte andre turgåere. Her to jenter, en med hund og barnevogn og en annen på hest.


Ca 1,5 km fra Råkalidammen kommer en sti/hogstvei på tvers. Den til venstre går altså over til den østre veien - den mot Lindberget. Til høyre går en hogstvei som kommer inn på terrengløypa til Halmsås Trimkarusell


Litt vått, men greit å følge veien.


Her er jeg inne på traséen til terrengløpet (eller der den gikk tidligere).


Kjøreskader på stien nedover mot Vøyen Sag.


Her ved staga starter de to årlig løpene i denne løypa. Halmsås Trimkarusell arrangerer 6 løp i tre ulike løyper hver år. Denne løypa var jeg bare med på to ganger, begge i 1998 mens jeg ennå holdt ganske bra fart (4,8 km i terrenget på 19:25 og 19:27).


Jeg følger veien der jeg dro ut for to dager siden.


...og i dag skal jeg ikke til venstre mot Råkalidammen, men rett fram mot Vøyenhøgda og Lindberget.


Fin turvei med mer gress en grus.


En enkel rasteplass ved veien.

 
Noen rester av blåmerking hang igjen... hvordan blir det når jeg kommer på sti?


Vegkryssetv ved "Grushjørnet" der den østre veisløyfa kommer innpå igjen.


Ny (ganske ny?) merkekloss, det lover godt...


Rett før det veien går over til sti går det en tydelig sti inn i terrenget vestover. Den kjenner jeg igjen fra trimkarusellen - og den skal jeg følge tilbake.


I starten av stien lyser to-tre blåmerker mot meg.

 
Tydelig og fin blåmerket sti oppover lia.


Det var et parti som var våtere med noen myrpartier.


Så var det tørr fin sti igjen, og veldig bra merket.


Det var aldri bratt, bare jevnt og trutt oppover.


Et grønt parti! 


Når man kom opp på ryggen av Vøyenhøgda flatet det ut og et vakkert parti følger.


Her er jeg straks på tippen av Lindberget. Går stien videre?


På toppen der det er skiltet mot Skjærsjøen, og fin sti videre!


Artig terreng videre nordover.


Gjennom gammalskog...


En flott "ruggestein" ved stien, men neppe mulig å rugge på.


Det var kaldt sist natt, og litt rester av snø lå igjen i den tetteste skogen.

 
Blåmerkingen var en stor positiv overraskelese. Stien kroket seg gjennom det som jeg mener å huske var hogstområder for 35-40 år siden. Uten merkingen kunne man lett mistet stien som svingte litt hit og dit. Sist jeg var her i 2013 mistet jeg stien og måtte surre meg gjennom kratt og tett skog videre.


Stien følger et gammels skogsmaskin-spor.


Det var nok litt mindre vakkert her rett etter hogsten.


Sporene ble tydeligvis aldri jevnet ut, men her følger stien det ene sporet.


Her har jeg kommet ut på hogstområde rett før veien ved Putten. Jeg hentet et "ekstra" blåmerke litt inn på stien og hang det synlig fra hogstfeltet der stien starter - rett fram på bildet.

 
Like ved velteplassen og bommen på veien ned mot Heimdal og Ingeborgrud, starter egentlig stien - ved dette blåmerket på steinen. En så flott merket løype hadde fortjent et skilt her - og litt merking de første 200 meterne. 


Hogstfeltet der stien starter - hvor er stien eller merkingen?


Johoo, der er et blått merke. Men det hang jeg altså opp to minutter tidligere. Da jeg var her for to dager siden leita jeg opp langs hogstveien til høyre - og bommet på stien med 20 meter.


Ganske morsomt med disse voldsomme kjøresporene, der det ene nå er en sti-dal, og der det vokser ganske store busker mellom sporene.

Omtrent her møtte jeg to karer og en hund på tur, som jeg slo av en prat med. Jeg så de bak meg oppover mot Vøyenhøgda, og nå møtte jeg dem altså på tilbaketur. De skulle til gapahuken litt til høyre for der stien kommer ned på skogsbilveien.


På toppen av Lindberget igjen, det det er morsom kupering...


På dette punktet jeg står tror jeg det er litt høyere enn ved skiltet, men jeg så ingen tegn etter varde.


Vakker grønn myraktig dal langs stien tilbake.


Grønn dal også på andre siden av stien.


...og  like grønt og fint den veien jeg skal.

Det kan bli tett her om noen år...


Da er jeg nede ved terrengløypa til Halmsås og Omegn Skilag, som jeg skal følge over til Råkalidammen.


Tydelig sti også gjennom hogstfeltet.

 
Frømmesti gjennom skogen.


Mest nedoverbakke den veien jeg kom nå, men i  terrengløpet kom vi motsatt vei.


Stien dominerer på den tidligere hogstveien (til man begynner med hogst igjen...)


Her kommer jeg ned til skogveien rett sør for Råkalidammen.


Jeg har kommer tilbake til stien ned mot Inngjerdinga. PÅ starten av turen kom jeg stien til høyre, nå skal jeg rett fram på den "blåstien" som er tatt vekk på den digitale utgaven av kartet.


Fin myk hogstvei i starten.
 
Et vått part midtveis.


Så flott traktorvei videre...

 
På slutten følger veien en jungellignende skog langs Bjørndalsbekken (bekkenmellom Hunsemyra og Kampåa)... Nå før løvet kommer for fullt får man god oversikt over slike områder.

 
Her kan nok en fotograf kunne kose seg lenge...


Litt urskogpreg over dette...


Jeg må ta med ett bilde til. Bruker bare allværs kompaktkamera på disse turene, men på steder som dette skulle jeg gjerne hatt med jobbkameraet mitt.

 
Nå kommer våren! 
Det er fire måneder siden jeg startet på blåstiturene i snøfritt terreng øst for Årnes... men det er altså først nå det er "egentlig" vår.

 
Nesten nede ved Jellumvegen lå plassen Guttormstua.

 
Hvitveisen yngler...


Det er skiltet mot Råkalia der veien går inn mot Guttomstua.

Det aller meste av dagens tur gikk på stier som ikke er blåmerket på turkartet. Ganske merkelig. I tillegg til runden fra Inngjerdinga, rundt Hunsemyra, er det to veldig flotte turmuligheter fra Vøyen sag. Den ene går mest på skogsbilvei, opp veien forbi grushjørnet, terrengløypa til Råkalidammen, og den vestre veien tilbake til Vøyen sag. Den andre turen er på blåmerket sti over Vøyenhøgda og Lindberget (kan snu her) til Putten, og grusveien ned til Råkalidammen og turveien/skogsveien  ned til Vøien sag.


Nå gleder jeg meg til fire (eller blir det fem om jeg tar med noen stier inn i Eidsvoll?) turer i treningsterrenget mitt gjennom mange år mens jeg bodde i Fenstad. Hvis ikke kneet blir bedre kan det bli mye gåing og lite jogging, det får bli som det blir... 15. mai har jeg også en avtalt 10-årsjubileumstur med gode løpevenner i Fenstadmarka, men da kneet bli bedre.

Nes Blåstiprosjekt 2020
Etter fem år med masse stolpejakt trengte jeg en ny og litt annerledes utfordring, og for dette året falt valget på det jeg kaller "Nes Blåstiprosjekt 2020". Det kom et nytt turkart for Nes Kommune i 2018, med angivelig over 400 km med merkede turstier. Jeg tror det er mer - og ved å gjøre dette til rundturer som inkluderer også andre stier og veier, ser det det ut til at jeg lander på ca 50 turer og 700 km. Dette skulle jeg etter planen gjennomføre sommerhalvåret 2020, men det blir visst vinter/vår-prosjekt i stedet på grunn av en usedvanlig snøfattig vinter. Rekkefølgen blir litt vilkårlig, men jeg gjør nok ferdig område for område. Jeg overlater til andre å dokumentere de historiske detaljene, bl.a. arrangerer Nes Turlag  som arrangerer fine vandringer hver tirsdag - som dokumenteres på Nes Turlags  facebookside. Sjøl vil jeg skrive mest om hvordan det var å finne fram, om stienes beskaffenhet og hva jeg så på min veg. Kartet er detaljfattig i målestokk 1:40.0000 og 20 meter ekvidistanse - så jeg vil nok bruke andre kilder for å forberede noen av turene.

Tur #01  08.01. Sagstusjøen-Røsåsen-Langvatn
Tur #02  10.01. Bjørkeli-Høgda-Lundbergseter
Tur #03  16.01. Lundberghytta - Osthaugen -Nevertjennet - Ynsseter - Høgda
Tur #04  19.01. Høgåsen -Langvasslia - Storlia - Sagstusjøen
Tur #05  21.01. Trinborg - Mørkholtet - Brustadsaga - Myrvika - Høgåsen
Tur #06  23.01. Sagstusjøen vest
Tur #07  26.01. Aulihøgda - Vindmyrhøgda - Røsåsen
Tur #08  29.01. Torstua - Urdsberget - Vindmyrhøgda - Frikollen
Tur #09  02.02. Skøyenåsen - Skøyimyra - Jansberg
Tur #10  04.02. Slemdalen - Knefallmåsan - Eievarden - Seterstøa
Tur #11  07.02. Folbergsætra - Opptjenn - Slolia - Røsåsen
Tur #12  10.02. Seterstøa - Almåsen - Flæmman - Eievarden
Tur #13  13.02. Rakeie - Buhol - Håkalia - Skøyensætra
Tur #14  18.02. Rabbillen rundt - Brattlia - Rakeie
Tur #15  26.02. Dragsjøhytta - Årnes
Tur #16  29.02. Veslesjøen - Bjørnenga - Lundbergåsen
Tur #17  03.03. Dragsjøen Rundt - Fallmyra
Tur #18  06.03. Børsonstua - Dragsjøhytta - Veslesjøhøgda
Tur #19  09.03. Lundbergåsen - Tretjenna - Kjussæter - Folvellsæter
Tur #20  16.03. Børsonstua - Drognessæter - Folvellsæter - Gørrtjenn - Tyrigravtjennet
Tur #21  18.03. Brauterfallet - Udnesæter - Bergesæter - Øysjøen
Tur #22  20.03. Tresjøene - Langtjenn - Falltjennet - Tyvknattane - Brautersæter
Tur #23  22.03. Lærerinnestien - Tresjøene - Gørrtjennslottet - Vaskesjøen - Auli krk
Tur #24  27.03. Fjellfoten - Finnholtsjøen - Kjerkehøgda - Vindmyra
Tur #25  28.03. Korpåsen - Finnholtsjøen rundt
Tur #26  30.03. Haga Skytebane - Mordermyra - Mysmerstolen - Finnholtsjøen
Tur #27  04.04. Auli - Rånåsfoss - Tandbergfjellet - Toreidfjellet
Tur #28  05.04. Glommastien Årnes - Hennisand - Ynskroken
Tur #29  07.04. Tomteråsen - Udnes - Hvamshaugen - Hvam
Tur #30  08.04. Udnes - Badstudalen - Hvamsåsen - Jagastadfjellet
Tur #31  09.04. Neskollen - Hvamsetertjernet rundt - Hvamsåsen div.
Tur #32  11.04. Henniskogen - Holtfjellet - Røverskansen - Putten - Tangen
Tur #33  13.04. Vormsund - Golfbanerunden - Kirkeruinene - Elvemøtet
Tur #34  14.04. Tesiåsen - Eventyrskolen - Kulmoen
Tur #35  16.04. Funnefoss - Oppåker - Hebergåsen - Bjertnes
Tur #36  18.04. Ingeborgrud - Skårerberget - Bårhaugskogen
Tur #37  20.04. Husås - Dysttjennet - Berte Brenna - Ovnsberget
Tur #38  22.04. Liagrenda - Fløyta - Jensberget - Fjølungen - Gåsva
Tur #39  24.04. Ihlangsvangen - Steinsjøen - Ursknappen - Utsjøgruva
Tur #40  26.06. Fyrivangen  Grindervangen Vesle Garsjøen - Kvernhaugen
Tur #41  29.06. Vøyen Sag - Skjersjøen - Grindervangen - Råkalidammen
Tur #42  01.05. Inngjerdinga - Vøyenhøgda-Lindberget

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar